قول و قرارهای یک رئیس جمهور میلیاردر | فراتاب
کد خبر: 5357
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1395 - 21:57
رئیس جمهور منتخب آمریکا برای حفظ و دفاع قانون اساسی ایالات متحده ادای سوگند ریاست جمهوری می کند و به مدت 4 سال زمامدار حکومت یکی از قدرتمند ترین اقتصاد های جهان را بر عهده می گیرد.

به گزارش فراتاب شاید در ابتدای تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا کمتر کسی انتظار داشت که این میلیاردر جنجالی و کارآفرین موفق در عرصه اقتصاد موفق بشود در پایان به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شود. با این حال اظهارت دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا در فاصله بین پایان انتخابات و مراسم تحلیف ریاست جمهوری باعث شد که بسیاری از سیاستمداران کشورهای جهان نسبت به اظهارات ترامپ در مورد مسائل مختلف موضع گیری داشته باشند.

شاید تظاهرات عده ای از مخالفان دونالد ترامپ در حاشیه این مراسم قابل توجه بوده باشد ضمن اینکه در حدود 50 نفر از اعضای کنگره مراسم تحلیف وی را تحریم کرده اند که شاید برای اولین بار در تاریخ آمریکا صورت می گیرد.

یکی از آخرین واکنش های بازارهای مالی و پولی قبل از مراسم تحلیف ترامپ، کاهش ارزش دلار آمریکا در بازار های جهانی بود. علیرغم این کاهش ارزش دلار، به گفته جنت یلن رئیس بخش فدرال رزرو بانک مرکزی آمریکا این کاهش کمتر از آنچه بود که در ابتدا انتظار می رفت.

به گزارش رویترز از زمانی که ترامپ در ماه نوامبر امسال در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید ارزش دلار آمریکا در حدود 10 درصد در مقابل سایر ارزها افزایش داشت. با این حال ارزش این ارز در ماه ژانویه در حدود 2 درصد کاهش داشته و علت آنرا می توان در اظهارات رئیس جمهور منتخب آمریکا در مورد توجه به و حمایت از تولید داخلی و نوع نگرش وی به مسائل ارزی دانست.

تو لن انگوین (Thu Lan Nguyen) تحلیلگر اقتصادی و استراتژیست ارزی کومرز بانک فرانکفورت گفت: وقتی که به برنامه های حمایت از تولید داخلی و اظهارات دونالد ترامپ در این زمینه نگاه می کنیم متوجه خواهیم شد آنچه که واضح است اظهارت ترامپ و مشکلاتی که اظهارات وی به وجود می آورد یک طرفه نیست.

با این حال تنها در زمینه مسائل مربوط به تولید داخلی و ارزش پول ملی آمریکا اظهارات دونالد ترامپ مورد توجه قرار نگرفته است. بر اساس پیشبینی ها و واکنش های مختلف بازار های بورس و سهام ایالات متحده می توانند یکی از بهترین دوران خود را در دوران ریاست جمهوری وی داشته باشند.

به گزارش رویترز باراک اوباما زمانی که بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 تکیه زد به نوعی وارث بحران اقتصادی بود که در دوره گذشته رخ داده بود و بورس  S&P 500 سقوط 15.5 درصد را تجربه کرده بود. SPX نیز در حد فاصل پایان انتخابات ریاست جمهوری تا روز تحلیف اوباما 25.2 درصد سقوط را تجربه کرد که بدترین عملکرد بازار بورس در تاریخ انتقال ریاست جمهوری به رئیس جمهور جدید بود.

جی جی کیناهان(JJ Kinahan) استراتژیست ارشد بازار در TD Ameritrade شیکاگو می گوید: مردم بر روی حرف ها و قول های انتخاباتی حساب ویژه ای باز می کنند و انتظار دارند که دقیقا به همان وعده ها و قول ها عمل شود. در حالیکه چیزی که مردم به آن توجه نمی کنند سیاست است و اینکه در سیاست همه چیز بر مدار مذکره و معامله می گذرد.

کیناهان در مورد رابطه ترامپ و کنگره این چنین اظهار نظر کرد: علیرغم اینکه روئسای جمهور در آمریکا اختیارات و قدرت بسیاری دارند اگر ترامپ در مورد تصمیمات و توافقات نتواند کنگره را راضی کند وضعیت برای وی بسیار دشوار خواهد شد و این اتفاق حتی در صورتی که یک حزب تمام کرسی های کنگره را نیز گرفته باشد نیز رخ خواهد داد.

در زمینه روابط خارجی یکی از آخرین اظهار نظرها قبل از انجام مراسم تحلیف ترامپ مربوط به نخست وزیر ژاپن شینزو آبه بود.

به گزارش رویترز آبه در اظهارتی که در مجلس نمایندگان ژاپن داشت بر استحکام روابط بین ژاپن و آمریکا تاکید کرد و تصریح کرد: سنگ بنای سیاست های دیپلماتیک و امنیت ژاپن بر پایه اتحاد ژاپن و ایالات متحده بنا شده است و این یک اصل تغییر ناپذیر است.

نخست وزیر ژاپن افزود: یکی از اولین کارهای من سفر به آمریکا و دیدار با رئیس جمهور این کشور برای استحکام پیوند بین ژاپن و آمریکا خواهد بود.

نخست وزیر ژاپن با ترامپ بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ملاقاتی داشت و آبه وی را فردی قابل اطمینان توصیف کرد.

یکی از آخرین اظهارتی که ترامپ قبل از مرام تحلیف خود انجام داد بر ایجاد تغییر در زمینه های مختلف در آمریکا تاکید داشت.

به گزارش  NHKژاپن، یکی از اظهارات ترامپ در مورد اقتصاد این کشور بود. رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت که اجازه نمی دهد که دیگر کشورها شغل هایی که متعلق به آمریکایی ها است را بدزدند. او گفت که کشوری که او خواهد ساخت قدرت نظامی و مرزهای خود را تقویت خواهد کرد و کارهایی که دهه ها بود که در آمریکا انجام نشده است را انجام خواهد داد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار