فروریختن پلاسکو ضایعه ای برای اقتصاد کشور | فراتاب
کد خبر: 5350
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1395 - 21:43
در گفتگوی فراتاب با عضو هیات رییسه اتاق اصناف مطرح شد:
عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران ضمن تاسف و تسلیت به خانواده های داغ دیده گفت: عمق این فاجعه به مرور زمان عینی تر خواهد بود و بسیاری از صاحب های صنفی این ساختمان ورشکسته شده اند.

فراتاب - گروه اقتصادی: پلاسکویی که اکنون هیچ اثری جز آوارهای آهن، بتن و سیمان از آن باقی نمانده است اولین ساختمان تجاری مدرن کشور بود در سال 1341 بنا شد. 30 دی ماه 1395 این ساختمان که نیم قرن قدمت داشت پس از ساعت ها سوختن فروریخت و اکنون آسیب هایی را شاهد هستیم که از چندین بعد قابل بررسی است. در ابتدا باید سوگوار آتش نشان هایی باشیم که قربانی بی توجهی برخی ها شدند و ملتی را محزون خود کردند و سپس واحدهای صنفی پلاسکو که به قولی "به خاک سیاه نشستند".

 تنها دو ماه باقی مانده از سال 1395 و آمادگی برای عرضه پوشاک شب عید در بازار، میلیاردها سرمایه از بین رفت و صدها مغازه دار سرمایه های خود را از دست دادند. این در حالی است که رییس اتاق اصناف ایران سرمایه ی از دست رفته را حدود 1500 میلیارد اعلام کرده است.

در میان 560 واحدی که فعال بود تنها 100 واحد بیمه بوده و سایر واحدها رسما تمام سرمایه های خود را که به دلیل نزدیک بودن سال جدید به نهایت رسانده بودند از دست دادند و بازار پوشاک متحمل ضرری شد که تاکنون مانندش را به خود ندیده بود.

علی صدیقی در رابطه با ضرری که واحدهای صنفی ساختمان پلاسکو متحمل شده اند می گوید: با توجه به این موضوع که در دو ماهه آخر سال هستیم و واحدهای صنفی در حال آمادگی برای عرضه پوشاک عید بوده اند، نهایت اقلام، اجناس و مواد اولیه را داشتند و صد در صد توان خود را به کار گرفته بودند. با توجه به این موقعیت زمانی عمق فاجعه مشخص است.

وی ادامه داد: این خسارت ها فقط محدود به اجناس و مواد اولیه نیست و حواله ها، چک ها و دفاتر کسبه ها سوخته و از بین  رفته است؛ با وجود این خسارت، بدهکاری واحدهای صنفی وجود دارد و تلبکاری آن ها از بین رفته است و این شوکی بزرگ است برای بازار پوشاک کل کشور.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف در خصوص تاثیر این خسارت های بر بازار پوشاک بیان کرد: با توجه به رکود موجود و فراوان بودن پوشاک در سایر مراکز تولیدی ممکن است تغییر خاصی را در قیمت پوشاک شاهد نباشیم اما تاثیر اعتباری این حادثه بر بازار به وضوح مشخص خواهد بود.

وی تصریح کرد: این تاثیر منفی اعتباری مانند یک دومینو از خرده فروش تا عمده فروش مواد اولیه را سهیم خواهد کرد و متاسفانه بسیاری از افراد از ره آورد این مسئله ورشکست خواهند شد.

صدیقی در روند تاثیر این حادثه بر صنعت پوشاک تصریح کرد: این اتفاق مانند یک ضایعه ای بود که اقتصاد ما تاوان آن را خواهد داد، پس از این بسیاری از تولید کننده هایی که متضرر شده اند یا موقعیت مشابهی با تولید کننده های پلاسکو دارند دست از تولید پوشاک داخلی برخواهند داشت، واردات پوشاک ترکیه ای و ... بیشتر خواهد شد و عمق فاجعه در آینده عینی تر می شود.

وی در زمینه واحدهای صنفی که بیمه نیستند گفت: یکی از دلایلی که این واحدها و سایر واحدهای صنفی تمایلی به بیمه شدن ندارند مشکلات اقتصادی و صنفی جامعه است و اتاق اصناف نیز در این میان به دلیل فرهنگ سازی نکردن بیمه ی اصناف مقصر است.

وی افزود: در برنامه های اتاق اصناف باید بر بیمه شخص ثالث واحدهای صنفی متمرکز شویم و قبل از وقوع حادثه های این چنینی فرهنگ سازی بیمه را انجام دهیم.

 

 

گفت و گو از نیلوفر فلاح

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار