چین و نظام چند قطبی | فراتاب
کد خبر: 5342
تاریخ انتشار: 29 دی 1395 - 21:51
شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از ایده جهانی سازی و نقش چین در اقتصاد جهانی دفاع و از جهانی سازی به عنوان راه حلی برای کم کردن مشکلات غرب یاد کرد.

به گزارش فراتاب به نقل از رویترز، پینگ اولین رئیس جمهور و رهبر چین است که در مجمعی مانند داووس سوئیس که با حضور بانکداران، صاحبان صنایع و شرکت ها و مدیران اجرایی و با هدف همکاری های چند جانبه در زمینه هایی مانند تجارت و مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی برگزار می شود حضور پیدا کرده است. اهمیت این اجلاس به دلیل انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا و عقاید وی در مورد مسائل تجاری و مسائل زیست محیطی است.

در این میان کشورهای اروپایی نیز با مسائل و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. از جمله این مشکلات می توان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(بریگزیت)، حملات تروریستی در این قاره و انتخاب سیاستمداران پوپولیست که مواضعی علیه جهانی سازی دارند اشاره کرد. تمامی این مسائل باعث ایجاد یک خلآ شده که به نظر می رسد که چین علاقه بسیاری به پر کردن آن دارد.

یان برمر رئیس و موسس  گروه اوراسیا در زمینه مسائل امنیتی ایالات متحده آمریکا در مورد حضور رئیس جمهور چین در اجلاس داووس گفت: اینکه شی جین پینگ امسال را برای حضور و سخنرانی انتخاب کرد به هیچ عنوان تصادفی نیست.

در اجلاس امسال آماری که چین از اقتصاد خود و رشد آن در این هفته ارائه می دهد به مراتب بیشتر از سال های گذشته است. اجلاس امسال نیز شاهد تعداد زیادی مجمع و نشست در مورد آسیا و نقش آن است که از جمله آنها می توان به جلسه ای با نام آسیای پیشتاز اشاره کرد.

«کلاس شوآب»، بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد در مورد حضور رئیس جمهور چین در اجلاس امسال به رویترز گفت: حضور شی جینگ پینگ در مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که که جهان تک قطبی با محوریت ایالات متحده آمریکا در حال تغییر به جهانی چند قطبی با حضور و تاثیر گذاری بیشتر قدرت هایی نوظهور مانند چین است.

شوآب ادامه داد: حضور رهبر چین در اجلاس امسال بسیار مهم و در عین حال نمادین است. برای همین می توان امیدوار بود که چین نقش خود را به عنوان رهبری پاسخگو و مسئول در دنیای جدید به خوبی بازی کند.

به نظر می رسد که حضور شی جینگ پنگ در اجلاس امسال که روز جمعه افتتاح خواهد شد باعث خواهد شد که چین در تنش های اخیر میان این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا دست بالا را داشته باشد. تنش های اخیر به دلیل اظهارات ترامپ در مورد تجدید نظر در همکاری های تجاری با چین و دریافت تبریک از رئیس جمهور تایوان اتفاق افتاده است. چین، تایوان را به عنوان بخشی از خاک چین می داند و استقلال این کشور را به رسمیت نمی شناسد. اظهارات هفته گذشه رئیس جمهور منتخب آمریکا در مورد قابل مذاکره بودن سیاست چین واحد که در آن آمریکا تنها یک کشور را به عنوان چین به رسمیت می شناسد باعث خشم و واکنش شدید روزنامه چینی شد.

روزنامه انگلسیس زبان چاینا دیلی در مطلبی که در این روزنامه به چاپ رسید ضمن انتقاد از اظهارات ترامپ نوشت: اگر ترامپ قصد دارد که بعد از آغاز ریاست جمهوری خود این بازی را شروع کند باید بداند که عواقب این کار بسیار شدید خواهد بود و پکن دستکش مخملین خود را درخواهد آورد.

با این حال به نظر نمی رسد که رهبر چین در اجلاس امسال قصد تلافی کردن اظهارت و کارهای ترامپ را داشته باشد زیرا سخنرانی وی در شهر برن سوئیس مبتنی بر همکاری و اهمیت آن داشت. وی در این سخنرانی گفته بود: نظام حمایت از تولید داخلی، پوپولیسم و تحرکات ضد جهانی سازی در حال گسترش و همه گیر شدن است. این مسائل برای همکاری های نزدیکتر اقتصادی در سطح جهان مناسب نیست.

اقتصاد چین در حال حاضر در رتبه اول صادرات کالا در جهان قرار دارد و موج جدید حمایت از نظام تولید داخلی برای این کشور که به شدت به نظام تجارت آزاد وابسته است بسیار مضر و آسیب رسان است. ترس از سقوط اقتصادی چین را واداشت که در اجلاس سال گذشته داووس خود را دنباله رو ایده جهانی سازی اعلام کند.

صندوق بین المللی پول روز دوشنبه در مورد خطراتی که اقتصاد کشورهای جهان را تهدید می کند مانند وابستگی بیش از حد به بودجه های دولتی، اعطای بیش از حد وام های بانکی و گرم شدن بیش از حد بازار املاک و مستغلات هشدار داد.

کنت روگوف(Kenneth Rogoff)، از اقتصاد دانان دانشگاه هاروارد به رویترز گفت: اقتصاد چین در این زمینه ها همچنان بیشترین ریسک را دارد و علت اینکه از چین صحبت چندانی نمی شود به دلیل حضور آمریکا و شک و تردید هایی است که در مورد اقتصاد این کشور وجود دارد.       

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار