آیا واقعاً ترامپ به روسیه ی پوتین گرایش دارد؟ | فراتاب
کد خبر: 5339
تاریخ انتشار: 29 دی 1395 - 21:20
گزارش تحلیلی نیویورک تایمز:
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی از روابط اقتصادی ترامپ با روسیه رونمایی کرد. این در حالی است که او هفته گذشته در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: من هیچ معامله‌ ای در روسیه نداشتم.

فراتاب- گروه بین الملل: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی از روابط اقتصادی ترامپ با روسیه رونمایی کرد. این در حالی است که او هفته گذشته در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: من هیچ معامله‌ ای در روسیه نداشتم. اما تحقیقات نیویورک تایمز نشان می ‌دهد که ترامپ از سال 1987 با روسیه تعامل اقتصادی داشته است. فرزندان و همکارانش بارها و بارها برای انجام سرمایه ‌گذاری‌ های مشترک به روسیه سفر کرده و با مقام‌ های دولتی و بسازبفروش‌ ها دیدار کرده بودند. طی سفری به روسیه در سال 2006، دو نفر از فرزندان ترامپ به همراه شخص ترامپ و ملانیا همسرش در یک هتل تاریخی در مسکو در برابر کرملین اقامت کردند.

سال 2005 بود و فلیکس ساتر، مهاجر روسی، به مسکو برگشته بود و به ‌دنبال طرحی بلندپروازانه برای ساخت برجی شبیه به برج ترامپ در محل کارخانه قدیمی مدادسازی در کنار رودخانه مسکو بود که دارای هتل، آپارتمان و فضای اداری و تجاری بود. قولنامه ‌ها در حال امضا شدن بود و متراژها نیز در حال تحلیل شدن بودند. ساتر که برای یک شرکت ساخت ‌و ساز مستقر در نیویورک کار می کرد که شریک ترامپ در طیفی از معاملات طی آن دهه بود، می گفت: فرصتی فراهم شده تا برج‌ های ترامپ را در سطح بین‌ المللی بسازیم. روسیه یکی از این کشورهایی است که قرار است ساخت این برج‌ ها در آن عملیاتی شود. اظهارنظرهای مطلوب ترامپ در مورد ولادیمیر پوتین و رد ادعای مقام‌ های اطلاعاتی که مسکو به کارزار وی کمک کرد توجهات را به کسب‌ و کار ترامپ و منافع او در روسیه جلب کرده است. وقتی هفته گذشته از ترامپ در یک کنفرانس خبری در مورد این مساله پرسیده شد وی بر یک نکته تاکید کرد: من هیچ معامله ‌ای در روسیه نداشتم. او تکرار کرد که من هیچ معامله ‌ای در روسیه نداشتم زیرا ارتباطی با آنجا نداشتم.
پروژه ساخت این برج در کارخانه قدیمی مدادسازی در نهایت ناکام ماند. زمانی که ترامپ وارد گود رقابت برای ریاست ‌جمهوری شد، او در توسعه املاک و مستغلات در روسیه با شکست مواجه شده بود. این به دلیل عدم تلاش نبود. ترامپ از سال 1987 با روسیه تعامل اقتصادی داشته؛ زمانی که برای ساخت یک هتل به آن سرزمین مسافرت کرد. درخواست نشان تجاری او در این کشور به اوایل سال 1996 باز می‌ گردد. فرزندان و همکارانش بارها و بارها برای انجام سرمایه‌ گذاری‌ های مشترک به روسیه سفر کرده و با مقام ‌های دولتی و بساز بفروش‌ ها دیدار کرده بودند. طی سفری به روسیه در سال 2006، آقای ساتر و دو نفر از فرزندان ترامپ به همراه شخص ترامپ و همسرش در یک هتل تاریخی در مسکو در برابر کرملین اقامت کردند که شرکای بالقوه را ظرف چند روز به هم وصل کرد. در سال 2013، خود ترامپ در مسکو بود. ترامپ حق میزبانی مراسم بانوی جهان را به بساز بفروش‌ های روسی فروخت و از این دیدار به‌عنوان فرصتی برای بحث در مورد معاملات ساخت ‌و ساز استفاده کرد و در مطلبی توییتری نوشت: برج ترامپ در مرحله بعد قرار دارد.
با بازگشایی درهای بازار روسیه در دوران پسا شوروی، ترامپ و شرکایش به دنبال روس‌ هایی رفتند که جیب ‌شان پر از پول بود و می‌ توانستند آپارتمان ‌هایی در برج‌ های ترامپ در نیویورک و فلوریدا بخرند؛ فروش ‌هایی که در مصاحبه ‌ای در سال 2014 آن را تایید کرد. ترامپ در مصاحبه با مایکل دانتونیو، زندگینامه ‌نویس ترامپ که متن این مصاحبه منتشر نشده را به نیویورک ‌تایمز داد، گفت: من روس‌ ها را بهتر از هر کس دیگری می‌ شناسم. دنبال کردن معاملات در روسیه بخشی از استراتژی کلان‌ تر ترامپ برای توسعه برندش در سراسر جهان شد. در نیمه دهه 2000، ترامپ به جای این که املاکی بسازد یا روی آن ها سرمایه ‌گذاری کند نام خود را به ‌عنوان برندی روی هتل‌ ها، آپارتمان‌ ها و برج‌ های تجاری‌ اش گذاشت. او دریافت که نامش در کشورهای در حال توسعه جذابیت یافته؛ همان جایی که ثروتمندان در حال ظهور و در حال افزایش آرزوی زرق و برقی را داشتند که او نماینده‌ اش بود.
در حالی که او به ‌دنبال سرمایه‌ گذاری در فیلیپین، هند و جاهای دیگر بود، تعطیلی معاملات در روسیه چالش ‌برانگیز بود.
در سال 2008، ترامپ فرصت‌ های موجود در روسیه را ستود اما این کشور را به دلیل فساد و دشواری‌ های قانونی مکانی مخوف برای تجارت نامید. ساتر می گفت که هتل ‌های زنجیره‌ ای آمریکا که به روسیه انتقال یافتند با توافقات ساده برای مدیریت هتل‌ هایی که دیگر شرکا مالک آن بودند انتقال یافتند. در مقابل، ترامپ طرح‌ هایی را دنبال می کرد که دربردارنده پیشنهادهای مسکونی یا تجاری بود که در آن پیشنهادها وی بخشی از معامله را برمی‌ داشت؛ مساله ‌ای که روس‌ ها چندان مایل به آن نبودند. ترامپ می گفت که این تلاش‌ هایش او را در تماس و تعامل با مردان قدرتمندی در روسیه قرار داد. او در مصاحبه ‌ای در سپتامبر 2015 در مورد سفر 2013 خود به مسکو گفت: من آن را تعطیلاتی در مسکو می‌ نامم. او افزود: در کنار افرادی سطح بالا بودم، الیگارش و ژنرال و مقام‌ های بالای دولتی. نمی‌ توانستم بیش از این جلو بروم اما به شما می ‌گویم که با مردانی در راس قدرت دیدار کردم و این روابط استثنایی بود. وقتی از آلن گارتن، مشاور حقوقی ارشد سازمان ترامپ، در مورد ادعای او درخصوص دور بودن از روسیه و عدم معامله در این کشور پرسیده شد، وی پاسخ داد که این توصیفی منصفانه بود با توجه به این که هیچ یک از فرصت‌ های ساخت ‌و ساز هرگز تحقق نیافت. او گفت که منافع ترامپ در روسیه متفاوت از جاذبه شخص او در بازارهای نوظهور دیگر نبود؛ بازارهایی که در آن ها وی سرمایه‌ گذاری‌ هایی کرده بود. گارتن به سوالات در مورد این که ترامپ با چه کسی در سال 2013 در مسکو دیدار کرده بود پاسخ نداد و حتی در مورد آن چه سخن گفته شده بود نیز سخنی بر زبان نیاورد.
معاملات خزنده
با تد لیبمان، معماری مستقر در نیویورک، در سال 1996 تماس گرفته شد. ترامپ و لیگت دوکات (یک شرکت آمریکایی که در حوزه ی وکالت و مشاوره فعال است و املاکی در مسکو دارد) به‌ دنبال این بودند که یک طرح ساختمان فوق ‌العاده زیبا نزدیک استادیوم المپیک قدیمی روسیه بسازند. وقتی آماده می ‌شدند که با مقام ‌ها در مسکو دیدار کنند، به نقشه‌ های برج ترامپ نیاز داشتند که رویای آن را در سر داشتند. آن معمار این درخواست را برآورده کرد و طرح‌ ها و نقشه ‌های خود را به ترامپ در دفتر او در منهتن تحویل داد. لیبمان به خاطر می‌ آورد که ترامپ به او گفته بود امیدوارم بتوانیم این کار را انجام بدهیم. اندکی بعد، ترامپ در مسکو بود و پیشنهادهای خود را مطرح می‌ کرد و آواز خوشحالی سر می‌ داد.
به نوشته مسکو تایمز، ترامپ در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1996 در مسکو گفت: شهرهایی در نقاط مختلف دنیا را دیدم. برخی را دوست داشتم و برخی را دوست نداشتم. اما افزود که تصور نمی‌ کرد این قدر تحت ‌تاثیر شهری مانند مسکو قرار بگیرد. ترامپ تقریباً یک دهه بود که این ظرفیت را زیرنظر داشت و در برابر مقام‌ های مختلف دولتی از میخائیل گورباچف رهبر دوران شوروی گرفته (آن ها در سال 1987 در واشنگتن برای اولین بار دیدار کردند) تا چهره ‌های نظامی مانند الکساندر لبد بارها علاقه خود را ابراز کرده بود. پروژه سال 1996 هرگز محقق نشد اما در آن زمان، ترامپ در روسیه کاملاً شناخته شده بود. مسکو در میانه یک شکوفایی در زمینه ساخت ‌و ساز قرار داشت که باعث شد چهره پایتخت روسیه از یک چهره یکنواخت و خسته‌ کننده‌ پس از فروپاشی به شهری مدرن و پر زرق و برق تبدیل شود.
یوری ام. لوژکوف، شهردار مسکو در آن زمان، در مصاحبه‌ ای اعلام کرد که با ترامپ دیدار کرده و طرح‌ هایی را برای ساخت یک فروشگاه عظیم زیرزمینی درست بیرون از دروازه ‌های کرملین به او نشان داده است. لوژکوف افزود: ترامپ پیشنهاد وصل آن به مترو را داد که ملاحظه‌ای بسیار دقیق بود. امروز، بازدیدکنندگان از مرکز خرید Okhotny Ryad می‌توانند مستقیم از مترو به فروشگاه کالوین کلین بروند بدون این که احساس سرما کنند. در سال ‌های بعد، علاقه اقتصادی ترامپ به روسیه با حلقه ‌ای روزافزون از شرکا و دستیاران در کانادا و آمریکا که ریشه ‌هایی روسی داشتند تقویت شد. در میان آن ها توفیق عارف بود که اصالتاً از قزاقستان (جمهوری سابق شوروی) بود که شرکتی ساختمانی تاسیس کرد که گروه Bayrock نامیده می‌شد. ساتر هم که شریک این شرکت است در بچگی از روسیه به نیویورک رفت. گروه Bayrock در برج ترامپ بود، دو طبقه زیر سازمان ترامپ. این گروه در حالی که تلاش می ‌کرد تا برج‌ های ترامپ را به آریزونا، فلوریدا و نیویورک هم بگستراند، شروع به شکار فرصت ‌ها برای معامله در روسیه و کشورهای دیگر کرد.
ساتر می‌ گفت: ما به املاک بسیار بزرگ در روسیه چشم دوختیم. وقتی ساتر با ایوانکا و ترامپ به مسکو سفر کرد تا با بسازبفروش ‌ها در سال 2006 دیدار کند، او گفت که نگرش‌ شان این‌ گونه خلاصه شد: قشنگ، شهر بزرگ، عالی. بیایید همین جا قرارداد ببندیم. ترامپ به همکاری با ساتر ادامه داد حتی وقتی دست او در جرائم مجرمانه و باندهای مافیایی و کارهای مربوط به جعل و تقلب در روسیه رو شد، ساتر مجرم شناخته شد. در سال 2007، ترامپ معامله‌ ای برای هتل و برج بین ‌المللی ترامپ در مسکو به بحث گذاشت که گروه Bayrock با سرمایه‌ گذاران روسی در میان نهاده بود. برند ترامپ سرانجام وارد روسیه شد اما نه به‌ عنوان یک برند برجسته آن‌ گونه که غول‌ های مشاور املاک در سر می‌ پروراندند. او شانس خود در سال 2008 برای مجری ‌گری در روسیه را هم به محک آزمون گذاشت اما شکست خورد. اما ساخت ‌و ساز و املاک و مستغلات هدفی دائمی باقی ماند. از سال 2006 تا 2008، شرکت او درخواست چند نماد تجاری را به مسکو ارائه داد از جمله ترامپ، برج ترامپ، هتل و برج بین ‌المللی ترامپ و خانه ترامپ. حضور ترامپ در روسیه امری منظم و پیوسته شد. او هنگام صحبت در کنفرانس املاک و مستغلات در منهتن در سال 2008 به ترس خود از انجام کسب ‌و کار در روسیه اعتراف و ترس خود را چنین توصیف کرد: آیا پولم از آن معامله به خودم باز خواهد گشت یا آیا می‌ توانم به فردی اعتماد کنم که در حال معامله با او هستم. اما به مخاطبان خود در منهتن به صراحت گفت که مسکو را بر هر شهر دیگری در جهان ترجیح می ‌دهد و ظرف 18 ماه چند بار از مسکو دیدار کرده است. در سال 2011 باز هم رفت. در همان سال در توییتی اعلام کرد: به فرودگاه می ‌روم تا از آن جا برای تجارت به مسکو بروم. شخص ترامپ در سال 2013 بار دیگر به مسکو رفت و در مراسم بانوی سال حضور یافت. اوایل همان سال در مراسم بانوی سال آمریکا در لاس وگاس اعلام کرد که آراس و امین آقالاروف- پدر و پسری که در کارهای ساختمانی و مستغلات در روسیه فعالیت دارند- میزبانی این رقابت در جهان را بر عهده می ‌گیرند. این پدر و پسر میزبان شام ترامپ در همان شب مراسم بودند. برخی از مقام‌ های اقتصادی روسیه نیز حضور داشتند. در این مراسم باز هم سخن از کارهای تجاری و اقتصادی بود. با این حال، ترامپ چگونه انکار می ‌کند که دیگری تعاملی با روسیه ندارد یا سال ‌هاست به این کشور نرفته است.


منبع: دنیای اقتصاد

 

نظرات
آخرین اخبار