پایان فقر تا سال 2030 | فراتاب
کد خبر: 5327
تاریخ انتشار: 28 دی 1395 - 21:14
شرکت های بزرگ در جهان می توانند فرصت های تجاری جدیدی به ارزش حداقل 13 تریلیون دلار و 380 میلیون شغل را در بخش های کلیدی اقتصاد جهانی تا سال 2030 ایجاد کنند. این ها بخشی از نتایج تحقیقات گروهی در زمینه تجارت و کسب و کار جهانی است.

به گزارش فراتاب به نقل از  رویترز در روز دوشنبه توسط گروهی در کمیسیون کسب و کار و توسعه پایدار منتشر شد آمده است: اعمال فشار بر بخش کسب و کار در اقتصاد کشور ها باعث می شود که نقش این بخش در زمینه اجتماعی به عنوان یک عنصر تعیین کننده بیشتر از گذشته شود.

درمجمع جهانی اقتصاد 2016 که در داووس سوئیس برگزار خواهد شد این گروه تلاش دارد که رهبران کشور ها را به توسعه بخش کسب و کار در اقتصاد های کشور های خود برای رسیدن به توسعه پایدار برای کاهش فقر تشویق کند. اعضای این گروه که این گزارش را تهیه کرده اند را مدیران ارشد شرکت های چند ملیتی مانند ادلمن (Edelman)، پیرسون (Pearson)، اینوستک(Investec)، مرک(Merck)، سافاری کام (Safaricom)، علی بابا (Alibaba)، ابراج(Abraaj) و آویوا (Aviva) با همکاری عده ای از دانشگاهیان بخش محیط زیست، رهبران اتحادیه ها و بشردوستان تهیه کرده اند. این تحقیق نشان می دهد که رونق کسب و کار در جهان  نقش مهمی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (MDG) برای پایان دادن به فقر و حفاظت از کره زمین است.

بخش دیگری از این تحقیق نشان می دهد که دستیابی به اهداف جهانی 12 تریلیون دلاری تا سال 2030 تا حد 2-3 برابربرای بخش خصوصی امکان پذیر است. این تحقیق اضافه می کند که رسیدن به این اهداف در بخش های شهری، کشاورزی، انرژی و سلامت اتفاق خواهد افتاد. در بخش دیگری از این تحقیق آمده است که 12 تریلیون دلاری که در مورد آن صحبت می شود نتیجه پس انداز و درآمد ناشی از آن است. این در حالی است که 90 درصد مشاغل جدید در کشورهای در حال توسعه ایجاد می شود.

براساس گزارش کمیسیون کسب و کار و توسعه پایدار این روند آهسته خواهد بود. با این حال کسب و کارها در بخش هایی که نیازمند سرمایه گذاری طولانی مدت هستند کمتر وارد خواهند شد و بجای آن ترجیح می دهند در بخش هایی وارد شوند که سود دهی آنها سریعتر است و می توان سود سرمایه گذاران را از طریق بازخرید سود سهام پرداخت کرد. 

اهداف توسعه پایدار 17 که در سپتامبر سال 2015 به تصویب رسید و شامل رسیدن به اهدافی در زمینه هایی مانند مسائل و مشکلات مربوط به آب و هوا، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، کاهش نابرابری های جنسیتی و اقتصادی است.

در سال های اخیر جوامع به سوی روی کار آوردن سیاستمداران پوپولیست و ناسیونالیست به خصوص در کشورهای غربی حرکت کرده اند. علت این امر افزایش نارضایتی در مورد مسائلی مانند دستمزد ها، مسئله مهاجران، پرداخت حقوق های بالا به روئسای شرکت ها و فرار مالیاتی برخی از شرکت های بزرگ بوده است.

این گزارش می گوید پیش بینی می شود که فشار بیشتری بر بخش کسب و کار به عنوان یک عنصر موثر در مورد تولید کالا و خدمات، پرداخت دستمزد مناسب در شرکت ها و کارخانه ها وارد بیاید. در این میان شفاف سازی در پرداخت مالیات نیز می تواند کمک موثری در رفع معضلات مربوط به کسب و کار به شمار بیاید.

این گزارش از گام های دیگر برای رسیدن به اهداف مورد نظر را کاهش ضایعات مواد غذایی نام می برد که می تواند به تنهایی 405 میلیارد دلار برای بخش کسب و کار سود آور باشد. هزینه دستیابی به این اهداف تا سال 2030 در حدود 2.3 تریلیون دلار است.در این گزارش این گروه پیشنهاد می کند که منابع مالی دولتی و خصوصی بخشی از درآمدهای خود را برای آنچه که در این گزارش به عنوان تامین مالی نوآورانه نام برده شده است هزینه کنند. در پایان، گزارش اضافه می کند که نظام مالی جهانی نیازمند میلیارد ها دلار صرفه جویی برای رسیدن به نوعی سرمایه گذاری پایدار است و این چیزی است که جهان در حال حاضر به آن نیازمند است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار