ایرباس در مقابل بوئینگ: جدال بر سر بازار ایران | فراتاب
کد خبر: 5313
تاریخ انتشار: 26 دی 1395 - 21:20
در طول دو دهه گذشته دو غول بزرگ صنعت ساخت هواپیما و تجهیزات هوایی (شرکت بوئینگ و شرکت ایرباس) بر سر در دست گرفتن بازار120 میلیاردی صنعت هواپیمایی جهان و گرفتن سفارشات گوناگون از سوی شرکت های دیگر و دولت ها با یکدیگر رقابت شدیدی داشته اند.

به گزارش فراتاب روز چهارشنبه ایرباس دست بالا را در این رقابت داشت. این شرکت اعلام کردکه در سال 2016 در حدود 731 سفارش مختلف را دریافت کرده اند و این بیشتر از آمار شرکت بوئینگ است که هفته گذشته منتشر شد و نشان می داد که این شرکت 668 سفارش مختلف را در سال 2016 داشته است.

ایران در رقابت بین این دو غول صنعت هوایی جهان جایگاه مهمی دارد. این کشور که به تازگی از تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای رهایی پیدا کرده است درصدد ثبت سفارش های میلیاردی برای تجهیز صنعت هوایی خود است. سال گذشته ایرباس دو هواپیما از 100 هواپیمایی که ایران به این شرکت سفارش داده بود را تحویل داد این در حالی بود که رقیب آمریکایی این شرکت یعنی بوئینگ هنوز هیچ یک از 80 سفارش ایران را به این کشور تحویل نداده است. با این حال هنوز علت اینکه شرکت بوئینگ آمریکا هنوز سفارشات ایران را تحویل نداده روشن نیست.

ایرباس روز چهارشنبه اولین هواپیمای ساخت خود را به ایران تحویل داد. در مقابل شرکت بوئینگ اولین هواپیما ها را در سال 2018 به ایران خواهد فرستاد. این شرایط نشان دهنده این است که ایرباس در بحث ثبت سفارش و تحویل دادن آنها به ایران از بوئینگ جلوتر است. با این حال علیرغم تلاش خبرگزاری رویترز هیچکدام از دو شرکت سازنده هواپیما حاضر به توضیح در مورد زمان دقیق تحویل سفارشات به ایران نشدند.

یک منبع نزدیک به شرکت بوئینگ به رویترز گفت که این شرکت تا حد زیادی به دلیل اینکه ایرباس تمامی سفارشات ایران را قبول کرده و با این کشور به توافق رسیده بود دچار سردرگمی شده بودند. در طرف مقابل یک منبع آگاه در شرکت ایرباس که نخواست نامش فاش شود در اظهاراتی به رویترز گفت که در آمار پایان سال این شرکت در مورد ثبت سفارش ها توجه خاصی شده است.

در این میان برخی تحلیلگران و صاحب نظران اعتقاد دارند که تصمیم گیری در مورد ثبت این نوع سفارش ها در گزارش عملکرد سالانه شرکت ها وابسته به وضعیت کلی ایالات متحده است. این دو شرکت برای صادرات محصولات و قطعات مربوط به صنعت هواپیمایی نیاز به کسب مجوز از دولت آمریکا دارند.

برخی از افرادی که در عقد قراردادهای این دو شرکت نقش داشتند می گویند که هر دو شرکت از سوی دولت آمریکا مجوز فروش قطعات و تجهیزات مربوط به صنعت هوایی را به ایران دریافت کرده اند اما برخی از این مجوز ها تنها تا سال 2028 اعتبار دارند.

در طول رقابت های ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا یکی از سرسخت ترین منتقدان توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بود که در نهایت منجر به برداشته شدن تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران شد. یکی از نتایج این توافق هسته ای، سفارش ایران برای خرید هواپیما به این دو شرکت هواپیمایی بود.

مدیر فروش شرکت ایرباس در مورد تحویل سفارشات ایران از سوی این شرکت گفت که ممکن است روند تحویل هواپیما ها در سال 2017 به کندی صورت بگیرد ولی این روند بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار