اعطای تابعیت برای تشویق به سرمایه گذاری در ترکیه | فراتاب
کد خبر: 5305
تاریخ انتشار: 25 دی 1395 - 21:21
ترکیه برای برون رفت از بحران اقتصادی خود به سرمایه گذارانی که حداقل ۲ میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کنند، تابعیت این کشور را اعطا می‌کند.

به گزارش فراتاب  به نقل از پایگاه خبری «ترید عربیا»، قرار است ترکیه به منظور شکوفا کردن اقتصاد بی رونق خود به آن دسته از اتباع خارجی که سرمایه گذاری قابل توجه و یا اینکه اقدام به خرید املاک گران قیمت در این کشور کنند، تابعیت ترکیه ای اعطاء کند.  

بر این اساس، دولت ترکیه به آن دسته از اتباع خارجی که ملکی را به ارزش حداقل یک میلیون دلار خریداری می‌کنند و یا سرمایه گذاری به ارزش حداقل ۲ میلیون دلار انجام می دهند، گذرنامه ترکیه ای اعطاء می کند.  

همچنین به گفته مقامات ترکیه ای، آن دسته از افرادی هم که حداقل ۳ میلیون دلار در حساب بانکی خود نزد یکی از شعب بانک ترکیه سپرده گذاری کنند، از این حق تابعیت برخوردار خواهند شد.  

این اقدام ترکیه بعداز سقوط قابل توجه ارزش لیر صورت گرفت. پول ترکیه در مقابل دلار در یک ماه اخیر ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده  که یک رکورد بی سابقه برای لیر محسوب می شود.  

البته در یک اقدام مشابه، «رجب طیب اردوغان»  رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد، پناهندگان سوریه ای و عراقی که در حال حاضر در بازار سیاه کار می کنند در صورت تایید صلاحیت امنیتی، می توانند تابعیت ترکیه‌ای دریافت کنند.

در همین حال، اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته که به پناهندگان سوری سخت نگیرد تا شغل پیدا کنند و این مسئله می تواند از سیل ورود پناهندگان به اروپا جلوگیری کند ضمن اینکه می تواند به روند به عضویت درآمدن ترکیه بعنوان یکی از کشورهای عضو این اتحادیه، کمک کند.  

 در هفته جاری موسسه تحقیقاتی «مودی»  در مورد وضعیت امنیتی ترکیه هشدار داده که این روند می تواند فضای اقتصادی این کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و شرایط سرمایه گذاری را بدتر کند؛ ضمن اینکه بانک های ترکیه ای را هم تحت فشار قرار دهد.  

به گفته تحلیل گران اقتصادی، علاوه بر اینها،   دخالت اردوغان در سیاست های پولی و فشار به بانکها برای کاهش بیشتر نرخ بهره موجب افزایش نگرانی سرمایه گذارن شده است.

منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار