از مداخله روسیه در انتخابات تا دیوار مرزی مکزیک | فراتاب
کد خبر: 5298
تاریخ انتشار: 25 دی 1395 - 00:15
حاشیه‌های نخستین کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ
نخستین کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات نیز مانند جلسات خبری پیشین او تحت الشعاع مسائل حاشیه ای قرار گرفت.

 

فراتاب - گروه بین الملل: منصور براتی همان‌طور که انتظار می‌رفت نخستین کنفرانس مطبوعاتی «دونالد ترامپ» نیز مانند کنفرانس‌های پیشین به‌شدت جنجالی و با محوریت مسائل حاشیه‌ای برگزار شد؛ انتشار شایعات جدید از فساد اخلاقی رئیس‌جمهور منتخب، ساختن دیوار مرز با مکزیک، همکاری و نزدیکی با دولت روسیه و مداخله روسیه به نفع وی در انتخابات مهم‌ترین حواشی اظهارات او در این جلسه بود. انتقاد از عملکرد اوباما در خصوص مقابله با داعش و نیز قانون مراقبت‌های سلامتی اوباما نیز دیگر نکات برجسته‌ای بودند که ترامپ به آن‌ها پرداخت. بااین‌حال بازتاب صحبت‌های ترامپ نیز در بین رسانه‌ها و مقامات آمریکایی جالب‌توجه بوده است.

 نخستین کنفرانس مطبوعاتی ترامپ پس از اعلام نتایج انتخابات و به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز چهارشنبه برگزار شد؛ همان‌طور که انتظار می‌رفت این کنفرانس نیز مانند دیگر کنفرانس‌های مطبوعاتی دونالد ترامپ آکنده از مسائل حاشیه‌ای و نیز شخصی و شخصیتی بود. تداوم افشاگری‌ها علیه ترامپ در رسانه‌ها و واکنش‌های تکراری وی به آن‌ها از ویژگی‌های بارز نخستین حضور رئیس‌جمهور منتخب در بین خبرنگاران بود. این کنفرانس به‌شدت تحت تأثیر شایعاتی قرار داشت که اخیراً درباره فساد اخلاقی ترامپ منتشرشده قرار داشت و همچنین مسئله میزان و شدت دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز در این کنفرانس بار دیگر مطرح شد.

در ابتدای این نشست، مجری برنامه بیانیه‌ای را در رد ادعاهای مطرح‌شده درباره فساد اخلاقی ترامپ قرائت کرد. در این بیانیه شایعاتی که سایت بازفید مطرح کرده بود تکذیب شد و از خبرگزاری سی‌ان‌ان به دلیل نشر اکاذیب در این خصوص انتقاد شد. سپس «مایک پنس»، معاون ترامپ در دولت ترامپ، در ادامه سخنرانی کرد و با اشاره به مراسم تحلیف که 9 روز دیگر برگزار خواهد شد، گفت: «19 پست از 21 پست کابینه رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون اعلام‌شده است.» پنس همچنین گفت: «اخبار زردی علیه ترامپ منتشر می‌شود تا از دولت او مشروعیت‌زدایی شود.»

 

انتقاد از رسانه‌ها

پس از پنس، ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و از همان آغاز به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت وی ضمن دروغ توصیف کردن اخبار منتشرشده درباره فساد اخلاقی‌اش، تصریح کرد چنین اخباری حتی نباید اجازه منتشر شدن می‌یافت. ترامپ سپس در اقدامی خارج از شئون سیاسی و رفتارهای ریاست جمهوری، به تمسخر و توهین به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف پرداخت و مدعی شد بسیاری از آن‌ها اخبار جعلی و دروغ منتشر می‌کنند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت: «سایت بازفید آشغال است.» وی در واکنش به سؤال خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد که این شبکه به دلیل جعل خبر و نشر اکاذیب حق سؤال کردن ندارد. وی همچنین افزود عملکرد رسانه‌ها در خصوص او و «هیلاری کلینتون» منصفانه نبوده است. وی گفت: «ما متوجه شدیم که هیلاری کلینتون سؤالات مناظره را از قبل در اختیار داشت درحالی‌که اگر من چنین کاری کرده بودم به‌سرعت از من می‌خواستند که صحنه رقابت‌ها را ترک کنم.»

دموکرات‌ها مقصرند!

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پاسخ به یک خبرنگار درباره ارتباط وی هک شدن اطلاعات مربوط انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: «بله ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات هک شد. به خاطر آنکه آن‌ها نسبت به هک ایمیل نبودند. مقصر خودشان هستند. قطعاً باید جلوی هک کردن را بگیریم؛ اما فقط روس‌ها نبوده‌اند که اقدام به هک سایبری می‌کنند. خیلی کشورهای دیگر، مثلاً چینی‌ها موارد پرشماری از هک وجود دارد.» وی اذعان کرد آمریکا ازنظر دفاع سایبری جزو ضعیف‌ترین کشورهاست و در برابر هک شدن بی‌دفاع است زیراکسانی بر سر کار هستند که نمی‌دانند چه می‌کنند: «چینی‌ها 22 میلیون حساب در آمریکا را هک کردند. آن‌ها در دریای چین جنوبی از ما سوءاستفاده می‌کنند.» وی درباره ارتباطات احتمالی با روس‌ها تصریح کرد: «من هیچ رابطه‌ای با روس‌ها نداشته‌ام، هیچ معامله‌ای با آن‌ها انجام نداده و به آن‌ها مدیون هم نیستم.» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ادامه داد: «روسیه در زمان رهبری من بیشتر از رهبری هرکسی دیگر، به کشور ما احترام خواهد گذاشت...روسیه، چین، ژاپن، مکزیک و هر کشور دیگری در زمان ریاست جمهوری من بسیار بیش از دولت قبل به آمریکا احترام خواهند گذاشت.»

 

اوباماکِر فاجعه است

وی سپس دوباره پشت میکروفون قرارگرفته و با انتقاد از سیاست‌های دولت اوباما، طرح درمانی «اوباما کِر» را فاجعه واقعی توصیف کرده و اظهار داشت طرح خدمات درمانی اوباما را لغو کرده و طرحی را جایگزین آن می‌کند که به‌مراتب ارزان‌تر و بهتر است. وی همچنین گفت: «مردم از من خواسته‌اند که این طرح را کنار بگذارم. این طرح صرف‌نظر از مخارج کمرشکنش برای دولت، کار مردم را هم سخت کرده است. من می‌توانم نسبت آن بی‌تفاوت بمانم؛ اما وارد عمل می‌شوم و خواسته مردم را اجابت می‌کنم تا آن‌ها را از شر این طرح راحت کنم.»

 

واگذاری شرکت‌ها

در ادامه این نشست، ترامپ از «شری دیلن» وکیل خود خواست تا در تریبون قرارگرفته و بیانیه‌ای را درباره برقراری سازوکاری جهت منزوی کردن خود از هرگونه حضور در امپراطوری تجاری، عدم استفاده از ریاست جمهوری برای نفع شخصی و انتقال تمام شرکت‌ها و تجارتش به دو پسر خود بخواند. ترامپ تلویحاً دوران ریاست جمهوری خود را با این جمله 8 ساله تلقی کرد: «پسر من طی 8 سال آینده مدیریت خوبی را در شرکت‌های من خواهد داشت و اگر خوب نباشد به او خواهم گفت که تو اخراجی.» وی همچنین از یک پیشنهاد مالی جدید به شرکتش در دوبی به مبلغ 2 میلیون دلار پرده برداشت و گفت: «به دلیل اشتغال به امور دولت از پذیرفتن این پیشنهاد صرف‌نظر کردم درحالی‌که می‌توانستم آن را بپذیرم.» ترامپ همچنین در پاسخ به خبرنگاری که درباره اظهارنامه مالیاتی‌اش پرسید نیز گفت: «وقتی در دوره رقابت‌ها آن‌قدر تحت‌فشار بودم اظهارنامه‌ام را منتشر نکردم. حالا که پیروز شده‌ام انتظار دارید چنین کاری کنم؟»

 دیوار مکزیک؟

یکی از جنجالی‌ترین و غیرمنطقی‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ ساختن دیواری بین مکزیک و آمریکا بود. درحالی‌که بسیاری از ناظران این وعده را تنها برای جلب‌توجه می‌دانستند، ترامپ در نخستین کنفرانس خبری خود با اشاره به تصمیمش برای ساخت دیوار حائل بزرگ در مرز مکزیک برای ممانعت از ورود پناهندگان گفت ساخت آن را آغاز خواهد کرد اما هزینه سرسام‌آور آن را از دولت مکزیک خواهد گرفت: «من به دولت مکزیک احترام می‌گذارم، مردم این کشور را خیلی دوست دارم؛ اما مکزیک از ایالات‌متحده سوءاستفاده کرده. ما دیوار را خواهیم ساخت.» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت: «ما این دیوار را می‌سازیم. من می‌توانم حدود یک سال و نیم صبر کنم تا مذاکرات ما با مکزیک به نتیجه برسد. مذاکراتی که به‌محض ورود من به کاخ سفید آغاز می‌شود. نمی‌خواهم صبر کنم. درنهایت مکزیک به نحوی هزینه این دیوار را بازپرداخت می‌کند.»

 

واکنش‌ها به اظهارات ترامپ

باوجوداینکه ترامپ در نخستین کنفرانس خبری خود اعلام کرده بود که رسانه‌ها باید به شایعه‌پراکنی علیه او خاتمه دهند، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل‌ها بی‌درنگ به نقد سخنان وی پرداختند. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه به‌شدت از فرار به جلوی ترامپ درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و نوشت: «آنچه مسلم است اینکه کمیته ملی حزب دموکرات توسط روس‌ها هک شده است؛ این امر به پیروزی ترامپ بر کلینتون کمک کرده و لذا در راستای منافع او بوده است. اینکه رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ این سؤال که آیا ارتباطی با این فرایند داشته؟ به یک نه اکتفا کرده اصلاً منطقی نیست. وی باید پاسخ روشنی به این سؤال بدهد و ثابت کند که با این اقدام ارتباطی نداشته است. چنانچه ثابت شود حمله سایبری روسی با هماهنگی و اطلاع ترامپ بوده است این حادثه با رسوایی واترگیت قابل‌مقایسه است.»

در همین راستا دیروز نیز رادیو ملی آمریکا گزارش داد، به نظر می‌رسد افشا کننده پرونده حق‌السکوت روسیه مخفی‌شده باشد. در هفته‌های آخر سال 2016، یک سند جنجالی در رسانه‌ها و محافل امنیتی دست‌به‌دست می‌شد. گزارشگران برای تأیید محتوای آن با شکست مواجه شدند. در این سند آمده است که ترامپ با روسیه تبانی کرده است و کرملین اسناد زننده درباره ترامپ در اختیار دارد که از آن به‌عنوان اهرم فشاری علیه ترامپ استفاده می‌کند. گزارش‌های مربوط به این سند، ابتدا از طرف مخالفان ترامپ مطرح شد که در نوع خود بی‌سابقه و تا حدودی هم مبهم بود. در همین حین، نام فردی موسوم به «کریستوفر استیل» که بی‌سروصدا در خارج از لندن زندگی می‌کرد، مطرح شد. گاردین نوشته است که او برای شرکت‌های اطلاعاتی خصوصی کار می‌کرد. وقتی نام او در اینترنت جستجو می‌شود، هیچ نشانه‌ای از او نیست و مشخص است که او علاقه‌ای به این عرصه ندارد؛ اما هفته گذشته همه‌چیز تغییر کرد.

 

به ترامپ پولی نمی‌پردازیم!

در واکنش به اظهارات عجیب ترامپ، روز پنجشنبه «انریکی پینا نی‌یه‌تو»، رئیس‌جمهوری مکزیک می‌گوید که قطعاً کشورش پولی بابت دیواری که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا وعده ساخت آن را در مرزهای مشترک دو کشور داده است، نخواهد پرداخت. رئیس‌جمهوری مکزیک درحالی‌که بر علاقه‌مندی کشورش برای برقراری «روابط خوب» با آمریکا تأکید کرده است، روز پنجشنبه گفت: «واضح است که اختلاف‌های با دولت بعدی آمریکا در مسائلی مانند مسئله دیوار که قطعاً مکزیک پول آن را نخواهد پرداخت، وجود دارد.» از سوی دیگر، ارزش «پزو» واحد پول مکزیک پس‌ازآن که دونالد ترامپ وعده داد مکزیک را وادار به پرداخت هزینه ساخت یک دیوار مرزی بزرگ کند، کاهش‌یافته است.

چراغ سبز کنگره به لغو اوباماکِر

سناتورهای آمریکایی در نخستین اقدام برای لغو قانون بهداشت و سلامت باراک اوباما موسوم به اوباماکر، به قطعنامه‌ای رأی دادند تا کمیته سنا پیش‌نویس لایحه لغو این قانون را تهیه کند. سناتورهای آمریکایی با 51 رأی موافق در برابر 48 رأی مخالف به کمیته بودجه اجازه دادند تا پیش‌نویس طرح لایحه‌ای را برای لغو قانون بهداشت و سلامت اوباما، آماده کنند. مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته با 240 رأی موافق در برابر 181 رأی مخالف از لغو قانون اوباماکر حمایت کرده بودند. مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در هفته جاری در خصوص قطعنامه بودجه سنا رأی‌گیری کند. کنگره که در تسلط و کنترل جمهوری‌خواهان است، پیش‌ازاین اعلام کرده است که لغو قانون بهداشت و سلامت اوباما یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری آن خواهد بود. لغو برنامه بهداشت و سلامت اوباما بدون جایگزین کردن فوری یک برنامه دیگر، این مسئله را به وجود خواهد آورد که برای کسانی که با اجرای برنامه اوباماکر، بیمه بهداشت و سلامت داشتند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

 

منصور براتی، دبیر گروه اندیشه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار