کد خبر: 529
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1394 - 07:00
پرتاب تخم‌مرغ به سفارت روسیه در اوکراین
سفارت روسیه در اوکراین از سوی معترضانی که خواستار آزادی خلبان "نادژدا ساوچنکو" (خلبان نظامی اوکراینی و عضو پارلمان این کشور) هستند، مورد حمله قرار گرفت. در جریان این اعتراضات خودروهای سفارت روسیه به آتش کشیده شده و سنگ و تخم مرغ به ساختمان سفارت پرتاب شد.

 

 

فراتاب- به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، اواخر روز یکشنبه حدود 100 تن در مقابل ساختمان سفارت روسیه در اوکراین تجمع کرده و شروع به پرتاب تخم‌مرغ به طرف آن کردند. مردم پرچم‌های اوکراین را تکان می‌دادند و بنرهایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود "نادژدا آزاد شود."
 
معترضان پلاکاردهایی را که روی آن‌ها نوشته شده بود "ساوچنکو آزاد شود" و "نادیا زنده بمان" را به فنس اطراف سفارت روسیه متصل کردند. روز یکشنبه تعدادی از شهرهای اوکراین شاهد اعتراضات در حمایت از این خلبان بازداشت شده بودند. از جمله چند صد تن از مردم که در میدان استقلال کی یف تجمع کرده بودند.
 
سفارت روسیه پس از حمله به ساختمان خود و خودروهای کارکنان دیپلمات‌ که در نزدیکی سفارت پارک شده بودند، به وزارت امور خارجه اوکراین اعتراض کرده و شکایت نامه‌ای را تنظیم کرد.
 
اولگ گریشین، سخنگوی سفارت روسیه در اوکراین گفت: گروهی از افراد ناشناس که ماسک بر چهره و چوب بیسبال در دست داشتند در ساعات اولیه روز یکشنبه سه خودرو را تخریب کردند و بمب‌های دودزا و آتش‌زا به طرف سفارت پرتاب کردند.
 
نیروهای امنیتی سفارت روسیه برای ترساندن مهاجمان تیر هوایی شلیک کردند. در فیلم ویدئویی که در پی این حمله به سفارت روسیه در یوتیوب منتشر شد نشان داده شده که این حمله در اعتراض به بازداشت خلبان نادژدا ساوچنکو نشأت گرفته و خودروهایی با پلاک D001 را که متعلق به مقامات کرملین است، هدف گرفته است.
 
 
پلیس اوکراین تحقیقات جنایی را در خصوص این مساله آغاز کرده است.
 
پرونده نادژدا ساوچنکو، خلبان اوکراینی که در حال حاضر به خاطر همدستی در قتل روزنامه نگاران روس و عبور غیرقانونی از مرز در دادگاه مورد بررسی قرار داد، در اوکراین روسیه و روسیه جنجال به پا کرده است.
 
ساوچنکو 34 ساله که در کشورش یک زندانی سیاسی و یک قهرمان تلقی می‌شود، در اعتراض به طولانی بودن روال قانونی پرونده‌اش دست به یک اعتصاب غذایی دیگر زده است. قرار بود رای نهایی دادگاه سه مارس سال جاری میلادی (13 اسفند) قرائت شود اما جلسه دادگاه تا 9 مارس (19 اسفند) به تعویق افتاد.
 
ساوچنکو در جریان اعتصاب غذایی قبلی‌اش که 83 روز به طول انجامید خواستار آزادی از بازداشت شده بود، با این درخواست وی علی رغم درخواست پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین از کرملین موافقت نشد. دادستان‌های روسیه خواستار حکم 23 سال حبس برای این خلبان هستند.
 
در واکنش به حمله به سفارت روسیه در کی‌یف، چندین فعال در مسکو برای راهپیمایی صلح آمیز در مقابل سفارت اوکراین تجمع کرده و بنرهایی را در حمایت از روابط روسیه اوکراین به دست گرفتند. برخی از این فعالان نیز به طرف سفارت اوکراین تخم مرغ پرتاب کردند اما هیچ یک به ساختمان سفارت اصابت نکرد. پس از چند ساعت اعتصاب، معترضان خود به خود و به آرامی متفرق شدند.
 
ده‌ها تن از فعالان معترض در شهر مسکو در مقابل سفارت اوکراین تجمع کردند تا به حمله به هیات دیپلماتیک روسیه در شهر کی‌یف اعتراض کنند.
 
این در حالی است که خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد، سفارت اوکراین در شهر مسکو در جریان این تجمع در اقدامی اعتراضی مورد اصابت تخم مرغ قرار گرفت.
 
این معترضان در این تجمع شعار می‌دادند: "دست‌تان را از دیپلمات‌های ما کوتاه کنید."
 
معترضان همچنین علاوه بر اهتزاز پرچم‌های روسیه پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: "خونتای نظامی در کی‌یف بازی گردان است" و"اوکراین بیمار باید سر عقل بیاید."
 
کمی پیش از آن که این تجمع آغاز شود، پلیس روسیه تدابیر امنیتی را در محل ساختمان سفارت اوکراین افزایش داده بود.
 
در تجمع مقابل این سفارت نزدیک به 150 نفر حضور پیدا کرده و شعار دادند: "فاشیسم به هیچ جا نخواهد رسید."
نظرات
آخرین اخبار