کد خبر: 5214
تاریخ انتشار: 18 دی 1395 - 01:56
دفتر یونامی طی گزارشی اعلام کرد:
در آخرین ماه سال 2016 دست کم 1452 شهروند عراقی اعم از نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی شده اند که این میزان کمترین تعداد کشته و زخمی در طول سال به شمار می رود

فراتاب - گروه بین الملل: هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) طی صدور بیانیه مطبوعاتی آمار سازمان ملل از تلفات عراق در ماه دسامبر 2016 را بطور رسمی اعلام کرد. بر این اساس و به موجب آماری که از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) منتشر گردید، در جریان عملیات های تروریستی، خشونت ها و مخاصمات مسلحانه در ماه دسامبر 2016 در عراق، جمعاً 386 غیرنظامی عراقی کشته و یک هزار و 66 نفر مجروح شده اند.*

تعداد کشته شدگان غیرنظامی در ماه دسامبر (بدون در نظر گرفتن نیروهای پلیس) 385 نفر بوده و در عین حال یک هزار و 60 نفر (بدون در نظر گرفتن نیروهای پلیس) مجروح شده اند.

آمار ماه نوامبر گویای آن است که بیشترین میزان تلفات دراستان نینوا با 719 غیرنظامی، شامل 208 کشته و 511 زخمی رخ داده است. در رده های بعدی از نظر میزان تلفات، استان بغداد با 109 کشته و 523 زخمی، و کرکوک با 64 کشته و 27 مجروح قرار دارند. یونامی قادر نبوده است آمار تلفات اداره بهداشت استان انبار را برای این ماه دریافت نماید.

در این خصوص نماینده ویژه ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، آقای یان کوبیش، اظهار داشت "اگرچه آمار تلفات ماه دسامبر کمتر از ماه های قبل می باشد، اما شاهد افزایش بمب گذاری های تروریستی در اواخر ماه، و در چند روز گذشته، بوده ایم که غیرنظامیان را هدف خود قرار داده اند."

وی افزود: "تردیدی نیست که این امر تلاشی از جانب داعش است تا توجه ها را از خسارت های خود در موصل منحرف کند، و متاسفانه این غیرنظامیان هستند که بهای آن را می پردازند."

در سال 2016، یونامی تلفات 19 هزار و 266 غیرنظامی را ثبت کرده است که شامل شش هزار و 878 کشته و 12 هزار و 388 زخمی می شود. این ارقام، آمار تلفات غیرنظامیان در استان انبار طی ماههای مه، ژوئیه، اوت و دسامبر را شامل نمی شود.

***
یونامی در این بیانیه خود تذکر داده است که به طور کلی، این سازمان قادر نیست صحت میزان تلفات در مناطق درگیری را به طور مؤثری ارزیابی کند. در بعضی موارد یونامی صرفاً تا اندازه ای قادر به تایید برخی حوادث است. یونامی همچنین گزارش هایی، بدون آن که قادر تعیین صحت آن ها باشد، در خصوص میزان زیاد تلفات تعداد نامشخصی از افراد در نتیجه آثار ثانوی خشونت ها پس از فرار از موطن شان دریافت می کند که به علت عواملی از قبیل کمبود آب، غذا، دارو یا مراقبت های پزشکی رخ می دهد. از هنگام آغاز عملیات نظامی بازپس گیری موصل و سایر مناطق نینوا، یونامی گزارش هایی در مورد تلفات غیرنظامیان در برخی سوانح را دریافت کرده است که بعضاً قادر به احراز صحت آنها نبوده است. بنا به این دلایل، ارقام گزارش شده را باید حداقل آمار ممکن قلمداد کرد.

 

محکومیت شدید انفجارهای بغداد از سوی نماینده سازمان ملل متحد

اما همچنین نماینده ویژه ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، آقای یان کوبیش، انفجارهای سه گانه روز گذشته در بغداد را که طی آن شمار زیادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدندT قویاً محکوم کرد.

وی اظهار داشت "این ظالمانه است. تروریستهای داعش اکنون که مرتباً جایگاه خود را در عراق از دست می دهند، دست به گسترش ترور و تفرقه اندازی می زنند. آنها در اینجا نیز همانند خطوط مقدم نبرد شکست خواهند خورد." وی خواستار آن شد که مقامات حداکثر تلاش خود را بعمل آورند تا مرتکبان را به دست عدالت بسپارند. آقای کوبیش همچنین به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و شفای عاجل مجروحان را آرزو کرد.

 

بازنشر این گزارش با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار