کد خبر: 5205
تاریخ انتشار: 14 دی 1395 - 22:05
موضع تلویحی نوری مالکی در کنفرانسی مطبوعاتی تهران:

فراتاب - گروه بین الملل: نوری مالکی ،نخست وزیر پیشین عراق که اینک در مقام معاون رئیس جموری این کشور راهی تهران شده است در کنفرانسی مطبوعاتی به اعلام مواضع خود در قبال مسائل و موضوعات مختلف در رابطه با کشور عراق پرداخت. وی در بخشی ای از این کنفرانس در پاسخ به این سوال که سرنوشت مناطق مورد مناقشه ای که در جریان آزادسازی از دست داعش، به کنترل پیشمرگه های کُرد افتاده است، گفت: پس از آزادی موصل و شکست دادن داعش، تمامی مناطق مذکور به چارچوب پیشین کشوری عراق باز خواهند گشت.

در همین زمینه مهر گزارش داده است که نشست خبری «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق دقایقی پیش در هتل آزادی تهران با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه آغاز شد. نوری المالکی درباره برنامه سیاسی برای دوران پس از آزادسازی موصل اظهار داشت: این موضوع نیازمند ارائه برخی مقدمات است که در آینده سیاسی عراق موثر است.
 
وی افزود: تخولات مربوط به گروه های مختلف کردی، شیعه و سنی در حوزه داخلی و رویدادهای منطقه در آینده سیاسی عراق موثر است. المالکی ادامه داد: بدون شک برخی نگرانی ها برای دوران پس از آزاسازی موصل وجود دارد که شامل طمع های برخی کشورها و وحدت موصل می شود. رئیس ائتلاف دولت قانون عراق تصریح کرد: در حال حاضر برای بازتولید یکپارچگی سیاسی در موصل با برخی فراکسیون ها در حال رایزنی هستیم.
 
وی افزود: برخی گفته ها درباره تجزیه موصل وجود دارد که ما آن را رد می کنیم. المالکی ادامه داد: ما برای آینده انتخابات عراق برنامه ای بر اساس اصول ملی گرایی و حفظ یکپارچگی عراق بدون سهمیه های طائفه ای مدنظر داریم.
 
نوری المالکی در پاسخ به این سوال که تهدید تروریست ها در سوریه و عراق مشترک است و آیا نوعی هماهنگی در میان دولت بغداد و دمشق وجود دارد، تاکید کرد: بغداد و دمشق در طول تاریخ پیوندهایی داشته اند. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وقتی که عراق ثبات داشت، بر سوریه تاثیر گذاشت و وقتی سوریه ناامن شد. بر عراق تاثیر گذاشت. المالکی اظهار داشت: سوریه و عراق تصمیم گرفتند همکاری های امنیتی انجام دهند اما وقتی این کار انجام نشد، طرفین متوجه شدند که امنیت هر کدام بر روی دیگری موثر است. سیاست ما بر مخالفت با برکناری بشار اسد بوده و بر آن تاکید کردیم. با آغاز تروریسم، طرفین با یکدیگر همکاری کردند و شاهد افول تروریست ها در منطقه هستیم. در حال حاضر سطح هماهنگی میان طرفسن در سطح خوبی است. به گونه ای که مانع نفوذ تروریست ها شده است.
 
وی درباره خودداری آیت الله سیستانی از پذیرش هیأت ائتلاف ملی عراق نیز تصریح کرد: من سخنگوی مرجعیت نیستم و در خصوص تصمیم مرجعیت نیز در حدی نیستم که تحلیل کنم. شاید مرجعیت سیاستمداران را قبول نکند و هیأت ائتلاف ملی نیز سیاسی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سفرش برای میانجیگری میان نیروهای ایران و ائتلاف آمریکا در موصل عراق صورت میگیرد بیان داشت: خطر تروریسم فراتر از عراق است و به صورت کلی منطقه را هدف قرا داده اند. بسیاری از کشورها منتظر برداشت از اقدامات تروریست ها در سوریه و عراق هستند. آن گروه هایی که به ما قول حمایت داده بودند، این کار را نکردند. تنها کشوری که از ما حمایت کرد، ایران بود. ما در برابر سلاح های داعش ضعف داشتیم و فقط ایران ما را تجهیز کرد. درست است که ما سلاح ها را با پول خریدیم اما ما از کشورهای دیگر هم سلاح خریدیم اما آن ها به ما تحویل ندادند.
 
المالکی گفت: نکته اینجاست که وقتی امروز پول سلاح را به ایران می دادیم، فردا تحویل می گرفتیم. اما دیگر کشورها پس از چند ماه هم سلاح نمی دادند. ایران در عمل کمک کرد نه فقط روی کاغذ. ما درخواست هیچ کشوری را که به تمامیت ارضی عراق اعتقاد دارد، رد نخواهیم کرد. کسی که به تمامیت ارضی و وحدت ما احترام می گذارد، دوست ما است و با آن ارتباط خواهیم داشت.

نظرات
آخرین اخبار