کد خبر: 5183
تاریخ انتشار: 14 دی 1395 - 02:20
ترکیه؛ سالی که نکوست از بهارش پیداست!
انتشار تروریسم به کشورهای غربی در سال 2016 و تهدیدهای گروه تروریستی داعش برای حمله به مراسم کریسمس در این کشورها، سراسر اروپا شاهد افزایش تدابیر امنیتی است. باوجود افزایش اقدامات امنیتی بامداد دیروز حمله مسلحانه به یک کلوب شبانه در استانبول ترکیه ...

فراتاب - گروه بین الملل: به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، با انتشار تروریسم به کشورهای غربی در سال 2016 و تهدیدهای گروه تروریستی داعش برای حمله به مراسم کریسمس در این کشورها، سراسر اروپا شاهد افزایش تدابیر امنیتی است. در شهرهای مختلف آلمان، انگلستان، اسپانیا و فرانسه حضور نیروهای امنیتی به شدت محسوس است و مراسم سال نو در کلیساها و بازارها با نظارت و محدودیت‌های فراوانی در حال برگزاری است؛ باوجود افزایش اقدامات امنیتی بامداد دیروز حمله مسلحانه به یک کلوب شبانه در استانبول ترکیه دست‌کم ۳۹ کشته و ۶۹ زخمی بر جا گذاشت.

کشورهای آلمان، انگلستان، اسپانیا و فرانسه در روزهای منتهی به سال نوی میلادی به‌منظور خنثی‌سازی تهدیدات تروریستی، تدابیر امنیتی خود را به‌شدت افزایش دادند؛ پلیس انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که تدابیر امنیتی در مکان‌های عمومی در این کشور افزایش‌یافته و ازجمله نیروهای امنیتی و پلیس در اماکنی با حضور بالای مردم برای مراسم مختلف مرتبط با سال نو میلادی، افزایش خواهد داشت. پلیس همچنین اعلام کرد خودروهای بیشتری از مناطق مختلف شهر منع خواهند شد و نیروهای امنیتی گشت معمول مسلح خود را در سراسر شبکه ریلی این کشور و خطوط مترو افزایش داده و تلاش خواهند کرد تا پشتیبانی و حفاظت از جمع‌های عمومی را گسترش دهند.

در همین راستا قانون‌گذاران آلمانی نیز پس از حمله تروریستی به بازار کریسمس برلین، از احزاب و جناح‌های مختلف حاضر در پارلمان این کشور خواستند تا دولت را وادار به افزایش تدابیر امنیتی از یکسو و اخراج پناهجویانی کند که درخواست پناهندگی آن‌ها پذیرفته‌نشده است. همچنین در این کشور پلیس مسیرهای منتهی به دروازۀ براندنبورگ را مسدود کرده و قرار است حدود هزار و ۷۰۰ مأمور دیگر نیز در این شهر مستقر شوند. پلیس ضمن چیدن موانع بتنی، خودروهای زرهی نیز در این منطقه مستقر کرده و آتش‌بازی در برخی بخش‌های شهر ممنوع شده است. در شهر فرانکفورت، که مقر بانک مرکزی اروپا و بزرگ‌ترین فرودگاه آلمان را در خود جا داده، بیش از ۶۰۰ نیروی پلیس حفاظت از مراسم سال نو را بر عهده خواهند داشت؛ این رقم نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

هفته گذشته همچنین روزنامه دیلی میل نیز از افزایش محسوس حضور مأموران امنیتی در کلیسای جامع «نوتردام» در پاریس پایتخت فرانسه درحالی‌که عبادت‌کنندگان برای حضور مراسم مذهبی شب کریسمس در حال عبور به این کلیسا بودند، خبر داد. بر اساس این گزارش، تنها در فرانسه بیش از 91 هزار افسر و سرباز در کلیساها مستقرشده‌اند. در انگلیس نیز نیروهای پلیس در سطح دوم امنیتی که نشانگر احتمال بالای وقوع عملیات خرابکارانه است، قرار دارند. در لندن، پایتخت انگلیس و در نزدیکی کاخ باکینگهام و مراکز محل تردد جهانگردان تدابیر امنیتی افزایش‌یافته ست. در مادرید، پایتخت اسپانیا، بر تعداد نیروهای پلیس در حال انجام‌وظیفه هزار و ۶۰۰ نفر افزوده‌شده است. پلیس همچنین با چیدن موانع در مسیرهای منتهی به میدان اصلی شهر، دسترسی به این میدان را محدود کرده است.

در رم، پایتخت ایتالیا نیز از ورود کامیون‌ها و ون به مراکز شهر جلوگیری شده و پلیس ضد ترور با زدن ماسک و مسلسل به دست در مسیر ورود به مکان‌های معروف موانع قرار داده است. در همین راستا دیروز منابع خبری از وقوع یک انفجار در ایتالیا در برابر یک کتاب‌فروشی خبر می‌دادند. بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنابر اعلام پلیس، مواد انفجاری خارج کتاب‌فروشی مربوط به راست‌گرایان افراطی در شهر فلورانس کار گذاشته‌شده بود که انفجار باعث شد تا پلیس کارشناس مواد منفجره به‌شدت زخمی شود. در پی مشکوک شدن نیروهای گشتی به بسته‌ای که در بیرون کتاب‌فروشی بود، تیم خنثی‌کننده مواد منفجره به محل اعزام شدند. این بسته که دارای زمان‌سنج بود، به‌محض رسیدن نیروها به محل، منفجر شد.

قتل‌عام بابانوئل در استانبول

در جریان تیراندازی یک فرد مسلح که لباس بابانوئل بر تن داشت، 39 تن ازجمله ۱۶ شهروند خارجی از عربستان، لبنان، لیبی و اسرائیل و زخمی شدن ۶۹ تن دیگر در جریان این حمله خبر داد. «واسیپ شاهین»، فرماندار استانبول گفت: «ساعت ۱۵: ۱ بامداد روز گذشته یک تروریست مسلح یک افسر پلیس و نیز تعدادی از شهروندان را در داخل این کلوب هدف قرار داد و کشت.» به‌این‌ترتیب ترکیه سال جدید میلادی را نیز با تروریسم آغاز کرد.

تلویزیون ان.تی.وی. ترکیه از کشته و زخمی شدن چندین تن در جریان حمله به کلوب شبانه «رینا» در منطقه اورتاکوی استانبول خبر داد. گزارش‌ها از فرار فرد یا افراد مهاجم حکایت دارد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده بود که افراد مهاجم عرب‌زبان بودند. شبکه تلویزیونی ان.تی.وی. نیز گزارش داد که مهاجمان دو تن بودند اما فرماندار استانبول از وجود یک تروریست سخن گفت. طبق گزارش‌ها، فرد مهاجم از صحنه گریخته و نیروهای امنیتی در جستجوی او هستند. هم‌زمان شبکه خبری سی.ان.ان. گزارش کرد، افراد مهاجم خود را به شکل بابانوئل درآورده بودند.

همچنین گزارش‌های تائید نشده‌ای مبنی بر پذیرش مسئولیت این حمله توسط گروه تروریستی داعش منتشرشده است. در همین راستا مقامات آنکارا اعلام کردند «بن‌علی ایلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه برای بررسی حمله تروریستی به باشگاه شبانه در «استانبول» تشکیل جلسه کابینه امنیتی داد. «نعمان کورتلموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه با اعلام خبر تشکیل جلسه امنیتی مقامات ارشد این کشور به ریاست ایلدیریم، تصریح کرد: «هنوز نمی‌توانیم بگوییم چه گروهی مسئول این حمله است.» همچنین شبکه «ال‌بی‌سی» اعلام کرد در انفجار شنبه بامداد دیروز چندین لبنانی نیز زخمی شده‌اند که دختر «استفان الدویهی» عضو فراکسیون «المرده» پارلمان لبنان نیز ازجمله آن‌هاست.دیروز همچنین یک تیراندازی دیگر در مسجد «حسین پاشا» استانبول گزارش شد. یک فرد مسلح در این مسجد اقدام به تیراندازی کرده بود که در جریان آن 2 نفر زخمی شدند.

اردوغان: دشمن زیاد داریم!

درحالی‌که بسیاری از ناظران ماجراجویی‌های منطقه‌ای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه منجر به افزایش حملات تروریستی در این کشور می‌دانند، وی روز گذشته ضمن محکوم کردن این تیراندازی گفت: «برخی تلاش می‌کنند کشورمان را به سمت بی‌ثباتی سوق دهند. ما این تهدیدات تروریستی را از منشأ نابود خواهیم کرد و اجازه وقوع چنین بازی‌های کثیفی را در کشورمان نخواهیم داد.» وی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه می‌داند این حوادث به تحولات منطقه ربط دارد و مصمم است تا تروریسم را از مبدأ ریشه‌کن کند.»

نظرات
آخرین اخبار