کشور های آسیایی در صف خرید نفت ایران | فراتاب
کد خبر: 5152
تاریخ انتشار: 9 دی 1395 - 12:43
واردات نفت خریداران آسیایی از ایران در نوامبر برای دومین ماه متوالی بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت و در این میان خرید هند و کره جنوبی بیش از چهار برابر رشد داشت.

به گزارش فراتاب، آمار دولتی و اطلاعات حرکت نفتکشها نشان داد چهار خریدار بزرگ آسیایی نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن ماه گذشته ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز نفت ایران را وارد کردند که ۱۱۷ درصد نسبت به نوامبر سال گذشته افزایش داشت.

با این‌همه طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، این رقم کمتر از رکورد ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز بود که بالاترین رکورد سال ۲۰۱۶ و همچنین بالاترین میزان واردات نفت ایران از سال ۲۰۱۰ به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز، این حجم واردات با برنامه صادرات نفت خام و میعانات ایران مطابقت دارد.

ایران از توافق ماه گذشته اوپک برای کاهش تولید گروهی به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز که از اول ژانویه اجرا می شود، معاف شد. این معافیت یک پیروزی برای تهران بود که تلاش دارد صادراتش را به سطح پیش از دوران تحریمها افزایش دهد و سهم بازارش را پس بگیرد.

منابع صنعتی اظهار کرده اند ایران به خریداران نفتش در قبال افزایش خریدشان، تخفیف می دهد.

بر پایه آمار گمرکی که وزارت دارایی ژاپن منتشر کرده است، واردات نفت ایران برای ژاپن در نوامبر به طور متوسط ۴۵.۴۶  دلار در هر بشکه هزینه داشت که سومین خرید ارزان پس از مکزیک و عمان بود.

وزارت بازرگانی ژاپن روز چهارشنبه آماری منتشر کرد که نشان داد وارداتش در ماه گذشته ۴۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۲۳۷ هزار و ۶۵۳ بشکه در روز رسید.

واردات نفت هند در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار برابر رشد کرد و به ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسید و از این نظر برای سومین ماه متوالی بالاتر از چین ایستاد. واردات کره جنوبی تقریبا پنج برابر رشد داشت و به ۴۷۲هزار و ۶۷ بشکه رسید

با اینهمه یک منبع آگاه از برنامه حرکت نفتکشها به رویترز گفت: صادرات نفت ایران در دسامبر هشت درصد نسبت به نوامبر کاهش خواهد یافت و به پایینترین میزان در پنج ماه اخیر می رسد که به دلیل صادرات کمتر به چین و سایر کشورهای آسیایی خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار