«جام کوردی» پلی برای گسترش روابط فرهنگی ایران و اقلیم کردستان | فراتاب
کد خبر: 5143
تاریخ انتشار: 8 دی 1395 - 23:25
رضا رحمتیان
روزنامه جام کوردی نخستین نشریه دوزبانه کوردی -فارسی ج.ا.ایران است که علاوه بر پوشش کل کشور، در کشور عراق و منطقه اقلیم کردستان نیز منتشر می شود.

فراتاب - گروه رسانه: مدیر نشریه برون مرزی «جام کوردی» گفت که این نشریه به دنبال تقویت دیپلماسی فرهنگی بین ایران و اقلیم کردستان عراق و ایجاد ارتباط بین تمامی کرد زبانان جهان است. به گزارش فراتاب نشریه جام کوردی از سال 90 انتشار خود را در اقلیم کردستان عراق و بخش هایی از ایران آغاز کرده است و به دو زبان کوردی و فارسی منتشر می شود.
رضا رحمتیان در گفت وگو با فراتاب در رابطه اهداف انتشار این نشریه در اقلیم کردستان عراق اظهارداشت: تقویت روابط فرهنگی بین 2 کشور مهمترین هدف شکل گیری نشریه جام کوردی محسوب می شود.
وی با اشاره به تقویت روابط بین ایران و اقلیم کردستان پس از برکناری رژیم بعث گفت: پس از سرنگونی رژیم بعث عراق همواره خلع ایجاد پلی برای تقویت هرچه بیشتر روابط فرهنگی احساس می شد، از این رو ما بر آن شدیم تا با کمک رسانه این پل را ایجاد کنیم.
به گفته مدیر نشریه جام کوردی این نشریه با کمک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه توانست مجوزهای لازم برای فعالیت در اقلیم کردستان را اخذ کند و به عنوان یکی از نشریات این اقلیم به ثبت برسد.
رحمتیان با بیان اینکه این نشریه تا کنون 99 شماره چاپ شده است، گفت: برای شماره صدم نشریه برنامه های داریم و با افتتاح دفتر جام کوردی در تهران، تحریریه آن را متحول خواهیم کرد.
بر اساس اعلام وی اکنون سە هزار نسخه از جام کوردی در ایران و هفت هزارنسخه در استان های سلیمانیه، اربیل، کلار، کرکوک و حلبچه عراق توزیع می شود.

 

مدیر نشریه جام کوردی با بیان اینکه در سال های اخیر روابط فرهنگی بین ایران و عراق به ویژه در مباحث دانشگاهی تقویت شده است، گفت: جام کوردی تا کنون به خوبی توانسته است در زمینه انعکاس ارتباطات فرهنگی بین ایران و اقلیم کردستان گام بردارد.
رحمتیان افزود: این نشریه تا کنون توانسته است به واسطه انعکاس مشکلات زمینه برطرف کردن آنان را فراهم کند.
وی با بیان اینکه دشمنان ایران اسلامی به دنبال ترویج ایران هراسی در جهان هستند، گفت: بسیاری از کشورهای غربی به دنبال ایجاد اختلاف بین ایران و اقلیم کردستان هستند و در این رابطه از ابزارهای رسانه ای استفاده می کنند.
مدیر نشریه جام کوردی تاکید کرد: باید به خوبی توانایی ها و استعداد های ایران را به جهانیان معرفی کنیم تا توطئه های دشمن راه به جایی نبرند.
رحمتیان در بخش دیگری از صحبت های خود به با اشاره به روابط تجاری بین ایران و عراق گفت: معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران به سرمایه داران عراقی و ایجاد بازار مناسبی برای محصولات از دیگر برنامه های انتشار جام کوردی محسوب می شوند.
وی توضیح داد: این نشریه تا کنون توانسته است برخی از برند های ایرانی را به خوبی در اقلیم کردستان عراق معرفی و برای آنان بازار عرضه پیدا کند.
مدیر نشریه جام کوردی همچنین با اشاره به درگیری کشور عراق با گروه تروریستی داعش، گفت: جام کوردی در زمینه پوشش اخبار جبهه های جنگ با تروریست ها نیز وارد عمل شده است و به خوبی اخبار این حوزه را برای مخاطبان کورد و فارس زبان سراسر جهان منتشر می کند.
به گفته رحمتیان جام کوردی به واسطه سایت خبری خود به خوبی توانسته است، به عنوان یک مرجع خبری در اقلیم کردستان عراق شناخته شود و در میان پربازدید ترین سایت های خبری این اقلیم جای گیرد.
وی اعلام کرد: جام کوردی علاوه بر فعالیت در اقلیم کردستان عراق به تازگی به عنوان نخستین نشریه کرد زبان مجوز انتشار در سراسر کشور را اخذ کرده است.
مدیر نشریه جام کوردی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که با ایجاد تغییراتی در تحریریه مخاطبان ایرانی خود را نیز بیش از پیش افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه بخشی از نشریه به زبان فارسی منتشر خواهد شد، گفت: در بخش فارسی زبان نشریه به دنبال معرفی کردستان عراق و ظرفیت های همکاری با این اقلیم هستیم.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار