بررسی پیامدهای راهبردی انتخابات ایالات متحده آمریکا | فراتاب
کد خبر: 5107
تاریخ انتشار: 6 دی 1395 - 17:01
دکتر سحر صنیعی

فراتاب - گروه بین الملل: انتخابا‎‌ت‎‌ آمریکا در سال ۲۰۱۶ برگزار شد یک انتخابات رقابتی بوده و عوامل زیادی در به قدرت رسیدن دونالد ترامپ دخیل و مورد توجه است.
مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی، اجتماعی و مشکلات هویتی و رضایتمندی از جمله این معایب و نقایص است. در مشکلات اقتصادی بیکاری معضلی ست که در جامعه حاکم و مشاهده می شود، دیگر موضوع مورد بحث بدهی های مالی ۱۹ تریلون دلاری است که دولت رفاهی را با چالش رو به رو کرده و مبحث بعدی فرایند جهانی شدن است که جامعه ‎‌آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از کارگران ‎‌آمریکایی کار خود را از دست داده اند و افزایش فاصله طبقاتی و ‎‌آگاهی نسبت به این امر رو به افزایش است.
بحث رویای ‎‌آمریکایی تصوری که ‎‌آمریکا نسبت به ‎‌آینده دارد تصوری حدود یک قرن است که ‎‌آمریکا با ‎‌آن زیست میکند که ‎‌آینده ی فرزندانشان بهتر خواهد شد ؛
امروزه نسل کنونی دیگر به این ‎‌آرمان فکر نکرده و به ‎‌آن باور ندارند و حضور مهاجران غیر ‎‌آمریکایی که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده اند مانع از تحقق این امر می دانند.
در عرصه سیاست خارجی دولت اوباما بسیار پر هزینه عمل نموده و سرمایه های کلانی را صرف جنگ های بیهوده و عدم حضور تروریسم داخلی کرده است. رضایتی که از دولت اوباما در جامعه ‎‌آمریکا به دست ‎‌آمده مثبت نبوده و۶۰ درصد از جامعه ‎‌آمریکا از نحوه ی اعمال قانونگذاری خوش بین نیستند؛ جامعه ی ‎‌آمریکا جامعه ملتهبی است که ما در بدنه ی ‎‌آن شاهد سه جنبش بودیم یک جنبش راست گرایی"تی بارتی" جنبش چپ گرایانه"تسخیر وال استریت" و جنبش غیر ایدلوژیک" جان سیاه پوستان ارزش دارد" اشاره به ضد تبعیض و دیدگاه های ضد خشونت دارد.
با تمام این مسایل انتخابات ‎‌آمریکا برگزارشد و شکاف های که بین دموکرات ها و جمهوری خواهان بود، شکاف توده گرا و نخبه گرایانه نیز به این شکاف ها افزوده شد.
در عرصه ی سیاست خارجی بحث مداخله گری یا انزواگرایی مطرح بود که تمامی موارد انتخابات را تحت شعاع قرار می داد. تصوری که از برگزیده شدن کلینتون بود و افرادی که به مسایل سیاسی ‎‌آمریکا واقف بودند گمان نمی کردند کسی از حاشیه انتخاب شود و چنین مواردی سبب برگزیده شدن ترامپ شد:
خشم رای دهندگان از ساختار سیاسی، قطبی شدن جامعه، شخصیت مستقل و تهاجمی بودن ترامپ، شورش روستاییان بر شهرها، سرخوردگی سیاهپوستان، بدل شدن کلینتون به سمبل حفظ وضع موجود،غلبه نارضایتی اقتصادی بر هویت های نژادی و جنسیتی و عاملی چون کشور روسیه. جامعه ‎‌آمریکا پتانسیل گرایش به پوپولیسم و ناسیونالیسم را دارد و در شکل گیری انتخابات ‎‌آمریکا این امر نقش بسزایی را ایفا کرده است.

 

 

سحر صنیعی پژوهشگر مسائل بین المللی و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار