2016؛ از آتش بازی تهران -ریاض تا انتخاب ترامپ! | فراتاب
کد خبر: 5082
تاریخ انتشار: 4 دی 1395 - 02:13
گزارش فراتاب از مهمترین تحولات سالی که گذشت:
سال 2016 سال خوبی برای مردم جهان نبود. گرچه اتفاقات زیادی رخ داد که می‌تواند تا حدودی امیدوارکننده باشد و نشان‌دهنده عزم جهانی برای بهتر کردن زندگی مردم در تمام دنیا بود اما بازهم این جنگ و ترور و خون‌ریزی بود که رتبه اول را در میان همه اخبار داشت...

فراتاب - گروه بین الملل /  منصور براتی: سال 2016 سال خوبی برای مردم جهان نبود. گرچه اتفاقات زیادی رخ داد که می‌تواند تا حدودی امیدوارکننده باشد و نشان‌دهنده عزم جهانی برای بهتر کردن زندگی مردم در تمام دنیا بود اما بازهم این جنگ و تروریسم و خون‌ریزی بود که رتبه اول را در میان همه اخبار داشت. البته نمی‌توان به این سادگی از اخبار مربوط به انتخابات‌ها و رفراندوم‌ها و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن مردم در تمام دنیا گذشت. انتخابات و رفراندوم‌های مختلف مانند رفراندوم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، رفراندوم در ایتالیا و انتخابات ریاست جمهوری در اتریش نشان داد این روزها دیگر نمی‌توان به نظرسنجی‌های انتخاباتی اتکا کرد و مردم در سراسر دنیا و به‌خصوص در اروپا و آمریکا به سمت روی کار آوردن دولت‌های پوپولیست پیش می‌روند. انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان ریسی جمهور امریکا اما شاهرگ دنیا در سال 2017 خواهد بود. در این صفحه به حوادث و اتفاقات مهم در سال 2016 اشاره‌شده است.

 

ژانویه

1 ژانویه: آسمانخراش دوبی، در شب جشن سال نوی میلادی آتش گرفت. گزارش‌ها حاکی از آن بود که آتش از طبقه 31 آغاز شده است.

2  ژانویه: عربستان سعودی 47 نفر از مخالفان خود را با عنوان مبارزه با تروریسم اعدام کرد؛ «شیخ نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان نیز در میان این افراد بود. اعدام شیخ نمر همزمان تصدی عربستان بر پلن حقوق بشر سازمان ملل بود.

6 ژانویه: کره شمالی اعلام کرد که یک سلاح هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است؛ در پی این اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا تحریم های جدیدی را علیه این کشور تصویب کردند.

8  ژانویه: «انریکه پنانیتو»، رئیس جمهور مکزیک از دستگیری مجدد «ال پاچو» قاچاقچی شهیر مواد مخدر، 6 ماه پس از فرار وی از زندان خبر داد.

19 ژانویه: رشد اقتصادی چین به کمترین میزان در بیست و پنج سال اخیر رسید و 6.9 درصد اعلام شد.  در همین روز همچنین «سارا پالین»، سیاستمدار محافظه‌کار آمریکایی در یک کمپین انتخاباتی در ایالت آیوا رسماً از «دونالد ترامپ» حمایت کرد.

 

فوریه:

1 فوریه: نخستین انتخابات آزاد پارلمانی میانمار پس از 50 سال خفقان و انتخابات دستکاری شده و آزادی های محدود برگزار شد.

3 فوریه: «باراک اوباما»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار از یک مسجد در بالتیمور مریلند بازدید کرد و در آنجا به سخنرانی پرداخت.  اوباما اعلام کرد گروه‌های افراطی همچون داعش، مناسبتی با اسلام ندارند.

8 فوریه: «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن محکومیت سخنان دونالد ترامپ درباره ساختن دیوار در مرز مشترک با مکزیک، اعلام کرد که گوینده چنین شخصی نمی تواند یک مسیحی باشد.

26 فوریه: انتخابات پارلمانی ایران با مشارکت 60 درصدی مردم و گروه های مختلف سیاسی برگزار شد و طیف های اصلاح طلب و میانه رو توانستند اکثریت پارلمان ایران را به خود اختصاص دهند.

 

مارس

1 مارس: در ادامه روند انتخابات ایالتی ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و «هیلاری کلینتون»، کاندیدای دموکرات در 7 ایالت رقبای خود را از پیش رو برداشتند.

1 مارس: طولانی ترین فیلی‌باستر ثبت شده در تاریخ پارلمان‌های جهان توسط اوپوزیسیون حزب حاکم در کره جنوبی برای مسدود کردن بررسی لایحه ضد تروریسم به اجرا درآمد؛ این فیلی باستر 9 روز کاری به طول انجامید.

9 مارس: در ادامه تحولات بحران مهاجرت در اروپا، مقدونیه، کرواسی و اسلونی مرزهای خود را به روی مهاجرانی که می کوشیدند خود را به شمال اروپا برسانند بستند.

13 مارس: در یک عملیات انتحاری 37 نفر از مردم آنکارا کشته شدند.

14 مارس: «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دستور خروج نظامیان این کشور از سوریه را در راستای تعمیق آتش‌بس و تبدیل آن به یک صلح فراگیر صادر کرد.

20 مارس: باراک اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا پس از سال  1928 در یک تور 2 روزه از کوبا بازدید کرد.

25 مارس: انفجار انتحاری در مسابقه فوتبال در اسکندریه عراق، 32 نفر را به خاک و خون کشید. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

 

آوریل:

3 آوریل: انتشار اسناد پانمایی شوک جدیدی به جهان وارد کرد؛ افشای 11و نیم میلیون برگ سند از موسسه موساک فانسکا، فعالیت‌های غیر قانونی اقتصادی برخی شخصیت‌های مهم جهانی را آشکار ساخت. پولشویی، فرارهای مالیاتی و دور زدن تحریم‌های بین المللی از جمله مواردی بود که در این اسناد دیده می‌شد.

22 آوریل: توافق اقلیمی پاریس در نیویورک به امضا رسید؛ با این توافق 195 ملت موظف به اتخاذ ترتیباتی شدند که افزایش میانگین دمای جهانی را کمتر از 2 درجه نگه دارند.

 

مِي

8 مِی: «صادق خان»، کاندیدای شیعه مذهب حزب کارگر انگلستان به عنوان اولین شهردار مسلمان لندن انتخاب شد.

9 مِي: «رودریگو دوترته»، کاندیدای پوپولیست فیلیپینی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد و اعلام کرد علیه قاچاق مواد مخدر اعلام جنگ خواهد کرد و جنایات کاران را خواهد کشت.

11 مِی: سنای برزیل ضمن تعلیق اختیارات «دیلما روسف»، رئیس جمهور این کشور وی را به دلیل نقض قوانین بودجه کشور وارد فرایند محاکمه ساخت.

12 مِی: «میشل تامر»، معاون رئیس جمهور برزیل به عنوان رئیس جمهور موقت اختیارات روسف را به دست گرفت.

21 مِي: «ملا اختر محمد منصور» سرکرده جدید طالبان در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی مستقر در پاکستان کشته شد.

21 مِی: پرواز ام‌اس 804 هواپیمایی مصر که از پاریس به سمت قاهره در حرکت بود بر روی دریای مدیترانه از رادار‌ها محو شد و به سرنوشت نامعلومی دچار شد.

 

ژوئن

7 ژوئن: بمب گذاری در یک اتوبوس در استانبول 11 نفر را به کام مرگ فرستاد.

9 ژوئن: باراک اوباما، رسماً از کاندیداتوری هیلاری کلینتون برای ریاست جمهوری آینده آمریکا حمایت کرد.

12 ژوئن: یک مرد مسلح که مدعی بود از سوی گروه تروریستی داعش فرمان جهاد گرفته با حمله به یک باشگاه شبانه در شهر اورلاندو ایالت فلوریدا، 49 نفر را کشت و 53 نفر را مجروح کرد. این حمله بدترین تیراندازی ثبت شده در تاریخ آمریکا بود که منجر به کشتار تعداد قابل توجهی از مردم شد.

23 ژوئن: با امضای توافق آتش‌بس میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک، 50 سال منازعه دو طرف به پایان رسید.

23 ژوئن: پادشاهی متحد انگلستان در رفراندوم برگزیت رأی به خروج از اتحادیه اروپا داد؛ این تحول مهم باعث تضعیف بنیاد اتحادیه اروپا شد حاکی از حرکت قاره سبز به سوی راستگرایی افراطی است.

24 ژوئن: «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلستان در پی شکست در رفراندوم برگزیت از مقام خود استعفا کرد.

26 ژوئن: شهر فلوجه از سیطره گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خارج شد و عملیات یک ماهه نظامی برای آزادی این شهر به پایان رسید.

28 ژوئن: انفجار انتحاری و حمله مسلحانه به فرودگاه آتاتورک 42 نفر کشته و بیش از 200 زخمی برجا گذاشت.

30 ژوئن: 3 کاندیدای جدید برای رهبری حزب محافظه‌کار انگلستان مطرح شدند: «ترزا می»، «مایکل گاو» و «بوریس جانسون» به عنوان نامزدهای نخست وزیری پس از کامرون معرفی شدند. جانسون همان روز اعلام کرد که از این رقابت انصراف داده است.

 

جولای 

5 جولای: «اف‌بی‌آی» گزارشی را منتشر ساخت که در آن تأکید شده بود هیلاری کلینتون در خصوص ایمیل‌های محرمانه و طبقه‌بندی‌شده‌اش به‌شدت بی‌توجهی کرده است اما این مسئله سبب تعقیب قضایی وی نخواهد شد.

6 جولای: گزارش چلیکات درباره جنگ عراق منتشر شد. در جمع‌بندی این گزارش آمده بود که تونی بلر در سال 2003 برای حضور نیروهای انگلیسی در جنگ عراق درباره دلایل جنگ اغراق کرده بود و انگلستان آماده جنگ با عراق نبوده است.

12 جولای: «برنی سندرز» بعد از شکست از هیلاری کلینتون، در سخنرانی خود در نیوهمپشابر رسماً از کلینتون اعلام حمایت کرد.

13 جولای: ترزا می توسط حزب محافظه‌کار در پارلمان، به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد.

14 جولای: ورود یک کامیون به پیاده‌رو در شهر نیس فرانسه که به دلیل تعطیلات تابستانی، با ازدحام زیادی نیز روبه‌رو بود، باعث کشته شدن 86 نفر و زخمی‌شدن بیش از 436 نفر شد. پاریس این حادثه را تروریستی خواند و داعش نیز مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

16 جولای: «دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا «مایک پنس»، فرماندار ایندیانا را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در صورت پیروزی در انتخابات معرفی کرد.

22 جولای: هیلاری کلینتون نیز معاون اول خود را معرفی کرد و اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، «تیم کین» را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب خواهد کرد.

29 جولای: هیلاری کلینتون رسماً نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات را در شهر فیلادلفیا بر عهده گرفت و به اولین زن نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزیده شد.

 

اوت

24 اوت: زلزله‌ای 6.2 ریشتری مرکز ایتالیا را به لرزه درآورد. براثر این زلزله که در شمال شرقی شهر رم اتفاق افتاد، در حدود 268 نفر جان خود را ازدست‌داده و 400 تن دیگر نیز مجروح شدند.

24 اوت: دولت ترکیه رسماً وارد جنگ در سوریه شد و عملیات سپر فرات را آغاز کرد.

29 اوت: گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد که تنها در طول یک روز جان 6 هزار و 500 نفر از مهاجرانی که قصد داشتند با قایق از لیبی به سمت اروپا بروند را نجات داده است.

31 اوت: سنای برزیل رأی به استیضاح دیلما روسف داد و او را از سمت خود عزل رد.

 

سپتامبر

2 سپتامبر: «اسلام کریم» اوف اولین رئیس‌جمهور ازبکستان درگذشت. او برای 25 سال رئیس‌جمهور این کشور بود.

18 سپتامبر: در انتخابات پارلمانی روسیه، حزب روسیه متحد که از پوتین حمایت می‌کند 54 درصد آراء و کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داد. رهبری این حزب بر عهده دیمیتری مدودوف نخست‌وزیر این کشور بود.

20 سپتامبر: مرگ یک سیاه‌پوست دیگر به دست افسر پلیس در شهر شارلوت در کارولینای شمالی باعث ایجاد درگیری و شورش در این شهر شد.

28 دسامبر: «شیمون پرز»، رئیس‌جمهور پیشین رژیم صهیونیستی در 93 سالگی در بیمارستان جان داد.

28 دسامبر: شرکت‌های عضو کارتل نفتی اوپک بر فریز نفتی و کاستن از میزان حجم تولیدات خود برای ثابت نگه‌داشتن قیمت نفت توافق کردند.

 

اکتبر:

7 اکتبر: «خوان مانوئل سانتوس»، رئیس‌جمهور کلمبیا برای تلاش در جهت پایان دادن به چالش‌های موجود با گروه فارک، برنده جایزه صلح نوبل شد.

8 اکتبر: 140 نفر از غیرنظامیان یمنی که در مراسم ختمی در صنعا پایتخت این کشور شرکت کرده بودند، مورد هدف هواپیماهای ائتلاف سعودی قرارگرفته و کشته شدند. این کار اعتراضات زیادی را در سطح جهان علیه جنگ عربستان با یمن به راه انداخت.

17 اکتبر: عراق عملیات آزادسازی موصل را آغاز کرد.

30 اکتبر: کانادا و اتحادیه اروپا باوجود مخالفت‌هایی که رد بلژیک وجود داشت، پیمان اقتصادی تجارت آزاد را امضا کردند.

31 اکتبر: پارلمان لبنان، میشل عون را به سمت ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرد. این انتخاب در شرایطی صورت گرفت که این کشور در طول دو سال و نیم گذشته از این تاریخ، بدون رئیس‌جمهور اداره می‌شد.

 

نوامبر

4 نوامبر: توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی اجرایی شد.

8 نوامبر: «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توانست بر هیلاری کلینتون پیروز شده و رسماً رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شد. بااین‌حال بر اساس آرای مردمی کلینتون در حدود 3 میلیون رأی بیشتر داشت.

20 نوامبر: «پارک گئون های»، رئیس‌جمهور کره جنوبی به دلیل دخالت دادن یکی از نزدیکانش در امور دولتی به سوءاستفاده از قدرت متهم شد و بعد از اعتراضات مردمی پارلمان رأی به استیضاح او داد.

25 نوامبر: فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا در سن 90 سالگی درگذشت.

 

دسامبر

1 دسامبر: «ماها واجیرا لونگ کورن», ولیعهد تایلند به‌عنوان پادشاه این کشور تاج‌گذاری کرد.

1 دسامبر: «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که در انتخابات بعدی فرانسه حضور نخواهد داشت و «مانوئل والس»، نخست‌وزیر این کشور را گزینه بهتری برای ریاست جمهوری می‌داند.

2 دسامبر: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت‌وگویی تلفنی با «سای اینگ ون»، رئیس‌جمهور تایوان داشت که با اعتراض شدید چین همراه شد و آغازکننده بحرانی جدید در روابط چین و آمریکا شد.

4 دسامبر: در انتخابات اتریش، باوجوداینکه در نظرسنجی‌ها اعلام‌شده بود که نامزد حزب راست‌گرا، پیروز میدان می‌شود، بااین‌حال «الکساندر فن در بلن»، نامزد حزب چپ به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

5 دسامبر: در رفراندوم تغییر قانون اساسی ایتالیا، «متئو رنتسی» نخست‌وزیر این کشور نتوانست مردم را قانع سازد که به این تغییرات رأی مثبت دهند و رفراندوم رأی نیاورد.

7 دسامبر: نخست‌وزیر ایتالیا به دلیل شکست در رفراندوم از سمت خود استعفا کرد.

10 دسامبر: حمله انتحاری و بمب‌گذاری در بیرون از استادیوم ورزشی در آنکارا باعث کشته شدن 38 نفر و زخمی‌شدن 166 تن دیگر شد.

11 دسامبر: مردم قرقیزستان به رفراندوم تغییر قانون اساسی این کشور و قدرتمندتر شدن دولت در این کشور رأی مثبت دادند.

12 دسامبر: «پائولو جنتیلونی»، به‌عنوان نخست‌وزیر ایتالیا بعد از استعفای متئو رنتسی انتخاب شد.

13 دسامبر: شهر حلب به‌طور کامل از دست معارضان سوری خارج شد و ارتش بشار اسد بر کل شهر مسلط شد.

15 دسامبر: با برقراری آتش‌بس در حلب سوریه، زمینه برای خروج غیرنظامیان از این شهر فراهم شد.

19 دسامبر: هیئت  الکترال کالج ها، باوجود همه شایعات و خبرسازی‌ها به دونالد ترامپ رأی دادند.

19 دسامبر: «آندری کارلوف»، سفیر روسیه در ترکیه توسط یکی از اعضای نیروی پلیس ترکیه در مراسم افتتاح یک نمایشگاه عکس ترور شد.

19 دسامبر: حمله به مرکز خرید در آلمان 12 کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

 

 

منصور براتی, دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، عضو هیات تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار