کد خبر: 5072
تاریخ انتشار: 2 دی 1395 - 14:21
آنتونی کوردزمن
برخی از این تهدیدات آشکار هستند. آنها نتیجه منطقی ظهور داعش و افراط گرایی اسلامی، میراث حمله ایالات متحده به عراق، تهدیدات ناشی از ایران و مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و ...

فراتاب گروه بین الملل: دولت ترامپ با دامنه گسترده ای از چالش های جدی در خاورمیانه مواجه است. به برخی از این تهدیدات باید سریعا واکنش نشان داد و روی برخی دیگر نیز باید طی سال ها یا حتی دهه ها کار کرد. اما در هر حال، مهمترین دو نکته ای که وجود دارند عبارتند از، یک، دیگر گزینه سیاسی خوب یا آسانی پیش روی ایالات متحده قرار ندارد؛ دو، هیچ راهی برای گریز از خطرات جدی نیست.

برخی از این تهدیدات آشکار هستند. آنها نتیجه منطقی ظهور داعش و افراط گرایی اسلامی، میراث حمله ایالات متحده به عراق، تهدیدات ناشی از ایران و مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه، نقش جدیدی که دولت هایی مانند روسیه و ترکیه در منطقه پی می گیرند، طیفی از مسائل در حال ازدیاد بخاطر جنگ در عراق، سوریه، لیبی و یمن هستند. طی اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ، او باید حداقل با 12 چالش عمده در خاورمیانه و شمال آفریقا روبرو شود. در مواجهه با این چالش ها ایالات متحده باید:

  1. همکاری استراتژیکش را با متحدین عرب بازسازی کند.
  2. در مورد سطح تعهداتش برای دفاع از خلیج در برابر ایران، و تمام طیف چالشها از طرف ایران تصمیم گیری کند.
  3. راه حلی برای ایجاد فرجامی پایدار و معتبر برای جنگ داخلی سوریه بیابد.
  4. به عراق کمک کند تا برای تنش های پساداعش و اختلافات بین اعراب سنی و شیعه و کردها راه حلی بیابد.
  5. برای از بین بردن مابقی داعش و دامنه گسترده ای از دیگر تهدیدات منتج از افراط گرایی اسلامی ، دستور کار ضدتروریسم ایالات متحده را بازتعریف کند.
  6. در قبال درگیری در یمن، هزینه های انسانی در حال افزایش آن، و چالش هایی که در ایجاد امنیت پایدار و ثبات وجود دارد، موضع گیری کند.
  7. به مقابله با کارهای روسیه در سوریه و نفوذ در حال گسترشش در منطقه بپردازد.
  8. به مصر کمک کند تا به امنیت دست بیابد اما این کشور را به سمت بازسازی و رشد اقتصادی ترغیب کند و از سطح کنونی فشارها بر آن و بار امنیتی بسیار زیادی که بر دوشش است بکاهد.
  9. به دیگر متحدین مانند اردن، مراکش، و تونس کمک کند تا به سوی امنیت و ثبات گام بردارند.
  10. روابطش را با ترکیه ی پس از کودتای علیه "اردوغان" که بطور مداوم به سمت اقتدارگرایی حرکت کرده، و به دخالت در سوریه و عراق پرداخته، بازسازی کند.
  11. به توافقنامه امنیتی جدید با اسرائیل کاملا متعهد بماند اما برای پیگیری راه حل ایجاد دو دولت و تقسیم بین اسرائیل و فلسطین فشار بیاورد.
  12. محاسباتش در مورد میزان اهمیت استراتژیک خاورمیانه و شمال آفریقا را مورد بازبینی قرار دهد.

 این یادداشت خلاصه ای است از صفحات  58 الی 61 گزارش (Global Forecast - 2017) که از طرف مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک (CSIS) منتشر شد.

 

منبع:Global Forecast

بازگرداندن به فارسی: هاشم کرمی (استاد علوم سیاسی دانشگاه گرمیان و عضو هیات تحریریه فراتاب)

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار