تصویب قطعنامه‌ درباره مجرمان جنگی در سوریه | فراتاب
کد خبر: 5066
تاریخ انتشار: 2 دی 1395 - 10:56
مجمع عمومی سازمان ملل به پیش‌نویس قعطنامه تشکیل یک تیم کاری درباره جنایت‌های جنگی که در سوریه رخ داده، رای داد، این در حالی است که بشار جعفری آن را "غیرقانونی و غیرشفاف" خواند.

به گزارش فراتاب، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه تشکیل تیمی کاری برای بررسی جرائم جنگی در سوریه را تصویب کرد؛ اقدامی که ممکن است مقدمه‌ای باشد برای تحت پیگرد قرار دادن مقامات سوریه.

این پیش‌نویس دربرگیرنده سازوکار بین‌المللی به اصطلاح مستقل و بی‌طرف خواهد بود که باید ظرف 45 روز از زمان تصویب تشکیل شود.

105 کشور به این پیش‌نویس قطعنامه رای مثبت،‌ 25 کشور به آن رای ممتنع و 15 کشور نیز به آن رای مخالف دادند.

این تیم کاری ادله و شواهد را جمع آوری خواهد کرد.

روسیه و چین در سال 2014 درخواستی را که به شورای امنیت درباره آغاز تحقیقات درباره جرائم جنگی در سوریه از سوی دادگاه بین‌المللی ارائه شده بود، ناکام گذاشتند.

این اقدام واکنش سوریه را به دنبال داشت به طوریکه بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل با انتقاد شدید از قطر و لیختن اشتاین که این پیش‌نویس قطعنامه را ارائه کردند آن را اقدامی "غیرقانونی و غیرشفاف" خواند.

بشار جعفری در سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت: این پیش‌نویس قطعنامه نفاق عظیمی را رو کرد و مجمع عمومی سازمان ملل در سایه نقش داشتن شورای امنیت و مسئولیت آن در این زمینه نباید آن را بررسی می‌کرد.

وی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل صلاحیت ایجاد چنین سازوکارهایی را ندارد و این برنامه‌ها تنها در حیطه اختیارات شورای امنیت است.

نماینده سوریه افزود: ایجاد چنین سازوکاری صدور مجوزی از سوی دبیرکل سازمان ملل را بعد از کسب موافقت دولت سوریه را می‌طلبد.

وی ایجاد چنین سازوکاری را مداخله علنی در امور داخلی کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل خواند و نسبت به پیامدهای آن که نابودی تدابیر دولت سوریه در زمینه آشتی ملی است، هشدار داد.

نماینده سوریه افزود: این اقدام تهدیدی مستقیم علیه چشم‌اندازهای راه حل سیاسی در سوریه بوده و این پیش‌نویس منعکس کننده نیت مخفی ارائه کنندگان آن است.

جعفری ادامه داد، تهیه کنندگان این پیش‌نویس قطعنامه صحبتی از تروریسمی که سوریه با آن روبه‌رو است، نکرده‌اند و ناظران این قطعنامه همان ناظران تروریست‌های اصلی در سوریه هستند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار