کد خبر: 5055
تاریخ انتشار: 2 دی 1395 - 09:15
گزارشی از آخرین مرحله ای که رئیس جمهور آمریکا را تعیین کرد
در حالی در هفته جاری گمانه‌زنی‌های متفاوتی از ترکیب رأی هیئت الکترال آمریکا و احتمال جلوگیری آن‌ها از رسمیت یافتنِ پیروزی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در رسانه‌های جهان منعکس‌شده بود، الکترال‌های آمریکایی شب گذشته در ایالت‌های مختلف تشکیل جلسه

فراتاب - گروه بین الملل: منصور براتی در حالی در هفته جاری گمانه‌زنی‌های متفاوتی از ترکیب رأی هیئت الکترال آمریکا و احتمال جلوگیری آن‌ها از رسمیت یافتنِ پیروزی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در رسانه‌های جهان منعکس‌شده بود، الکترال‌های آمریکایی شب گذشته در ایالت‌های مختلف تشکیل جلسه دادند و ترامپ را با 304 رأی به‌عنوان رئیس‌جمهور چهل و پنجمِ آمریکا انتخاب کردند.

هفته گذشته برخی رسانه‌ها از احتمال موضع‌گیری 30 الکترال جمهوری‌خواه علیه دونالد ترامپ خبر داده بودند اما اجلاس دیشب نشان داد، آنچه بسیاری از رسانه‌ها بازتاب می‌دهند، قرابتی با واقعیت ندارد. دونالد ترامپ توانست با اختلاف 77 رأی «هیلاری کلینتون» را پشت سر بگذارد. ترامپ در زمان انتخابات توانسته بود با پیروزی در ایالت‌های مختلف 306 رأی الکترال را به سبد خود اختصاص دهد و کلینتون نیز 232 رأی به دست آورده بود؛ اما از یکسو برتری قابل‌توجه کاندیدای حزب دموکرات در آرای مردمی که نهایتاً بر 2 میلیون 800 هزار رأی بالغ شده است و از طرح شایعاتی مبنی بر حمله هکرهای تحت نظارت دولت روسیه به ایمیل‌های حزب دموکرات برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی به نفع ترامپ باعث شده بود که برخی ایالت‌های آمریکا صحنه اعتراض علیه ترامپ شود و همچنین بعضی از مقامات آمریکایی نیز در این به بررسی این شائبه بپردازند.

جو رسانه‌ای نیز به‌شدت علیه ترامپ بود و بسیاری از رسانه‌ها از مجمع الکترال می‌خواستند تا براساس آنچه «تصمیم براساس وجدان» می‌خوانند رأی خود را مشخص کنند و به ترامپ رأی ندهند؛ اما آرایش نهایی آرا به نحو جالب‌توجهی رقم خورد. از 306 الکترالی که باید به ترامپ رأی می‌دادند، 304 نفر به او رأی دادند و او توانست حائز حدنصاب 270 رأی لازم برای پیروزی نهایی شود. تنها دو نفر از الکترال‌هایی که باید اصولاً او را انتخاب می‌کردند از این کار سر باز زده و بجای ترامپ «جان کیسیک»، کاندیدای شکست‌خورده جمهوری‌خواه و «رند پال»، سناتور سابق جمهوری‌خواه را انتخاب کردند. در مقابل اما هیلاری کلینتون که 232 رأی را در سبد خود می‌دید، نهایتاً 5 رأی دیگر را هم از دست داد و بیش از 227 رأی الکترال به دست نیاورد. 4 نفر از الکترال‌های ایالت واشنگتن اعلام کردند که به کلینتون رأی نداده‌اند. «کالین پاول»، وزیر دفاع دوران جورج بوش نیز در این جلسه 3 رأی و «برنی سندرز»، کاندیدای شکست‌خورده حزب دموکرات 1 رأی به دست آوردند.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور منتخب پس از اعلام نتایج در صفحه توییتر خود نوشت: «تبریک به دونالد ترامپ که اکنون رسماً توسط کالج انتخاباتی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد!» دیروز همچنین شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز گزارش داد: درحالی‌که ترامپ خود را برای سوگند ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا در آمریکا آماده می‌کند؛ نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که اکثر آمریکایی‌ها نسبت به ریاست جمهوری او بدبین و نامطمئن هستند.

درنظرسنجی مشترک این شبکه خبری با نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نشان می‌دهد که درمجموع 54 درصد از آمریکایی‌ها درباره آینده ریاست جمهوری ترامپ نامطمئن و یا نگران هستند؛ بنابراین گزارش، در این نظرسنجی مشترک، 25 درصد از آمریکایی‌ها گفته‌اند که درباره آینده ریاست جمهوری ترامپ «نامطمئن» و «بدبین» هستند. در همین حال 29 درصد نیز «نگران» آنچه در دوران ریاست جمهوری وی خواهد گذشت، هستند. ان بی سی نیوز گزارش داد: درمجموع تنها 45 درصد به دوران ریاست جمهوری ترامپ «خوشبین» یا «اطمینان» دارند که از این میان 22 درصد اطمینان و 23 درصد نیز دیدگاهی «امیدوارانه» به ریاست جمهوری آتی وی دارند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار