کد خبر: 5041
تاریخ انتشار: 27 آذر 1395 - 23:30
13 کشته و 55 زخمی حاصل انفجار در مقابل دانشگاه «ارجیاس» ترکیه
رسانه‌های ترکیه‌ای از وقوع انفجاری در استان قیصریه (کایسری) و کشته و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن در اثر آن خبر دادند.

فراتاب - گروه بین الملل: رسانه‌های ترکیه‌ای از وقوع انفجاری در استان قیصریه (کایسری) و کشته و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن در اثر آن خبر دادندشبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از رسانه‌های داخلی ترکیه از وقوع انفجاری در مقابل دانشگاه «ارجیاس» در استان قیصریه در این کشور خبر داد. این رسانه‌ها اعلام کردند، در انفجار مذکور یک اتوبوس حامل سربازان که در حال خروج از شهر برای تعطیلات هفتگی خود بودند، هدف قرار گرفت. این اتوبوس زمانی که در حال عبور از کنار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده بود، منفجر شد. ارتش ترکیه اعلام کرد که در این انفجار ۱۳ سرباز کشته‌اندوزیر کشور ترکیه نیز اعلام کرد تعداد زخمی‌ها به ۵۵ تن افزایش‌یافته که حال شش تن از آن‌ها بسیار وخیم است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه جزئیات و ابعاد مختلف این انفجار را از خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور را جویا شد. همچنین بن‌علی ایلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نشست فوق‌العاده‌ای در این خصوص با وزرای مسئول در آنکارا تشکیل داد. ایلدیریم تأکید کرد: حمله قیصریه که 13 کشته بر جای گذاشت توسط یک عامل انتحاری اجرا شدرسانه‌های رسمی ترکیه نیز اعلام کردند که دفتر نخست‌وزیری این کشور با صدور حکمی انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به انفجار امروز قیصریه را موقتاً در راستای حفظ نظم عمومی و به دلایل امنیتی ممنوع اعلام کرددر این بیانیه آمده است، در راستای جلوگیری از ایجاد ترس و نگرانی در میان مردم و ممانعت از بروز هرگونه اتفاقی که به نفع گروه‌های تروریستی تمام شود، از رسانه‌ها می‌خواهیم از انتشار هرگونه اطلاعاتی در خصوص این انفجار موقتاً خودداری کنند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه اما در اولین اظهارنظر رسمی درباره انفجار دانشگاه ارجیس در قیصریه گفت این شبیه روش‌های «پ‌ک‌ک» است«ویسی قایناک» معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد انفجار روز شنبه در شهر قیصریه شبیه انفجاری است که هفته گذشته در «استانبول» رخ داد. به گفته قایناک، انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در مسیر اتوبوس حامل نیروهای امنیتی که در شهر قیصریه را داشتند، شبیه روشی است که عناصر وابسته به گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) در حملات خود علی‌الخصوص هفته گذشته در استانبول استفاده می‌کنندشورای عالی رادیو و تلویزیون هرگونه پوشش رسانه‌ای بیشتر از این حمله تروریستی را موقتاً ممنوع کرده است«بن‌علی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز سفر خود به «قونیه» را لغو کرده و برای بررسی واقعه، جلسه کابینه امنیتی تشکیل داد.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز در همین راستا اعلام کرد که شبه‌نظامیان «پ‌ک‌ک» مسئول اصلی بمب‌گذاری یک خودرو در شهر قیصریه هستند که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر و زخمی شدن ۵۵ نفر دیگر شده استرجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیروز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: گروه شبه‌نظامی «پ‌ک‌ک» عامل اصلی و مسئول انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در شهر قیصریه است که موجب مرگ 13 نفر و زخمی شدن 55 نفر دیگر شده است. تقریباً همه قربانیان این حمله سربازان ارتش ترکیه بوده‌انداردوغان در این بیانیه افزود: «یک سازمان تروریستی جدایی‌طلب مسئول این حمله بوده و چنین حملاتی از تحولات عراق و سوریه، مستقل نیست.» اردوغان بارها از کلمه «سازمان تروریستی جدایی‌طلب» استفاده کرده که اشاره‌ای به «پ‌ک‌ک» است. این گروه از سوی آمریکا و ترکیه و همین‌طور اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داردبن‌علی ایلدیریم نخست‌وزیر ترکیه نیز تأکید کرد: انفجار در شهر قیصریه توسط یک عامل انتحاری انجام‌شده است.

امروز یک اتوبوس حامل سربازان هدف حمله یک بمب‌گذار انتحاری قرارگرفته استپلیس استانبول اعلام کرد که این نهاد یکی از عوامل حملات تروریستی ۲۰ آذرماه در این شهر را که ۴۴ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، شناسایی کرده استبه گزارش روزنامه حریت، پلیس استانبول دراین‌باره اعلام کرد، یکی از عوامل انتحاری حملات دوگانه شنبه ۲۰ آذرماه در این شهر بوراک یاوز، پسری ۲۰ ساله از اهالی استان شانلی‌اورفا در جنوب شرق ترکیه بوده است۲۰ آذرماه یک خودروی بمب‌گذاری‌شده مقابل استادیوم فوتبال محله بشیکتاش در استانبول منفجر شد. لحظاتی بعد یک عامل انتحاری خود را در همان حوالی منفجر کرد. دراین انفجار ۴۴ تن کشته شدند که اکثر آن‌ها از نیروهای پلیس بودند. دست‌کم تاکنون ۱۳ مظنون مرتبط با این حمله بازداشت‌شده‌اند.

نظرات
آخرین اخبار