کد خبر: 5040
تاریخ انتشار: 27 آذر 1395 - 23:10
«باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا پیش از رفتن به هاوایی برای گذراندن تعطیلات سال جدید میلادی در آخرین کنفرانس خبری دوران ریاست جمهوری خود در کاخ سفید شرکت کرد. اوباما تصریح کرد که روس‌ها ایمیل دموکرات‌ها را هک کرده بودند و به‌خاطر این موضوع وی از پوتین خ

فراتاب - گروه بین الملل: «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا پیش از رفتن به هاوایی برای گذراندن تعطیلات سال جدید میلادی در آخرین کنفرانس خبری دوران ریاست جمهوری خود در کاخ سفید شرکت کرد. وی سخنان خود را با موضوع نرخ بیکاری در آمریکا شروع کرد و گفت: «زمانی که در حال آماده شدن برای ورود به کاخ سفید بودم نرخ بیکاری 10 درصد بود و امروز 4.6 درصد است یعنی در یک دهه گذشته پایین ترین میزان را دارد.» وی همچنین تصریح کرد که روس‌ها ایمیل دموکرات‌ها را هک کرده بودند و به‌خاطر این موضوع وی از پوتین خواسته حملات سایبری متوقف شود.

اوباما افزود: «دستمزدها در چند سال گذشته در مقایسه با هر زمانی در طول 40 سال گذشته، افزایش بیشتری داشته است. از زمانی که قانون سلامت (اوباماکِر) اجرایی شده است 15 میلیون شغل جدید ایجاد شده است.» وی تاکید کرد: «90 درصد آمریکایی ها برای اولین بار بیمه شدند.» اوباما ادامه داد: «کشور ما نسبت به زمانی که من کارم را شروع کردم قدرتمندتر و مرفه تر است.» رئیس جمهور آمریکا در خصوص سیاست خارجی گفت: «هنگامی که وارد کاخ سفید شدم ما در میانه دو جنگ بودیم. در حال حاضر حدود 180 هزار نیرو (که در خارج داشتیم) به 15 هزار نیروی نظامی کاهش یافته است.»

اوباما افزود: «بن لادن، به جای اینکه اکنون هنوز آزاد باشد به همراه هزاران تروریست دیگر از بین رفته است. در هشت سال گذشته هیچ  سازمان تروریستی خارجی نتوانسته است عملیات موفقیت آمیزی علیه خاک ما داشته باشد که از خارج هدایت شود.» سوال اول از رئیس جمهور آمریکا در خصوص نقش مسکو در انتخابات ریاست جمهوری بود که وی در پاسخ گفت ما از مدتها قبل متوجه شده بودیم روسیه ایمیل های دموکرات ها را هک کرده است. وی در این باره گفت: «من به پوتین مستقیما گفتم که این کار را تمام ماه کنند و به او هشدار دادم که این کار پیامدهایی در پی خواهد داشت.» رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار شبکه خبری ای.بی.سی برای نخستین بار به صورت علنی تایید کرد که بر این باور است پوتین شخصا در این اقدامات هکری دست داشته است.  رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد به دلیل تعهداتی که در خصوص حفاظت از منابع و روش‌ها وجود دارد نباید انتظار داشت که اطلاعات طبقه بندی شده درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری به شکل گسترده ای فاش شود.

اوباما ادامه داد: «رابطه میان آمریکا و روسیه در چند سال گذشته به شکل غم انگیزی به وخامت گراییده است.» وی در ادامه این کنفرانس خبری گفت که معتقد است در جریان رقابتهای انتخاباتی با «هیلاری کلینتون» منصفانه برخورد نشده است. اوباما همچنین درباره روسیه تاکید کرد: «روسیه از آمریکا کوچکتر و ضعیفتر است و چیزی به غیر از نفت و گاز و سلاح تولید نمی کند که کسی آن را بخرد.» رئیس جمهور آمریکا در خصوص سوریه گفت: ما سعی کرده ایم نهایت تلاش خود را برای اتمام این جنگ داخلی انجام دهیم. تمام گزینه ها را بررسی کردیم. استقرار شمار زیاد نیروهای آمریکا در منطقه و بدون حمایت کنگره جایی نداشت.  اوباما همچنین درباره توافق هسته ای گفت: «بدون جنگیدن با ایران و از طریق دیپلماسی اطمینان حاصل کردیم که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد.» رئیس جمهور آمریکا گفت نمی توانیم ادعا کنیم که در سوریه موفق بوده ایم. اوباما افزود دخالت در سوریه با حداقل هزینه، غیرممکن خواهد بود. وی افزود که این نکته را درک می کند که باید اقدامی در سوریه انجام گیرد ولی باید درباره اقدامی واقع گرایانه و پایدار فکر کند. اوباما همچنین در اظهارات تأمل برانگیری مدعی شد حکومت بشار اسد و حامیانش در ایران و سوریه به تنهایی مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب هستند و دنیا از «حملات وحشیانه» رژیم سوریه و حامیانش در حلب «به طور یکپارچه وحشتزده است».

نظرات
آخرین اخبار