کد خبر: 5036
تاریخ انتشار: 27 آذر 1395 - 16:44
گزارش فراتاب از جدیدترین نقشه تسلط گروهها در سوریه:
داعش، ارتش سوریه، کُردها، ارتش آزاد، جبهه النصره، جیش الاسلام و ... هریک چند درصد از خاک سوریه را در دست خود دارند؟

 

فراتاب - گروه بین الملل: جنگ و درگیری پنج سال از پس از آغاز بحران همچنان در سوریه ادامه دارد، هفته گذشته در یکی از استراتژیک ترین و سرنوشت سازتزین نبردهای سوریه، ارتش و جناج بین المللی و منطقه ای وفادار به اسد موفق شدند پس از چند سال محاصره سرانجام حلب را از دست مخالفین و گروههای رادیکال بازپس گیرند. این پیروزی باعث تقویت موقعیت بشار اسد در سوریه از منظر نظامی شده است.

در همین راستا موسسه مطالعاتی جسور که از جمله مراکز مطالعات راهبردی و نظامی عربی است، اقدام به انتشار جدیدترین نقشه های اینفوگرافی از میزان تسلط گروههای مختلف در سوریه کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این موسسه، وضعیت به شرح زیر است:

 

درصد تسلط از نظر جغرافیایی

  1. گروه رادیکال داعش (امارت اسلامی) با در اختیار داشتن بیش از 47 درصد از کل مساحت سوریه، بیشترین خاک این کشور را در تسخیر خود دارد.
  2. ائتلاف حامی بشار اسد که شامل ارتش، نیروهای شبه نظامی، حزب الله لبنان و ... می باشد 21 درصد خاک سوریه را در کنترل خود دارند.
  3. نیروهای سوریه دموکراتیک که بیش از 90 درصد آن را کردها تشکیل می دهند هم 16 درصد خاک سوریه را که در شمال این کشور واقع است در تصرف خود دارند.
  4. گروههای اسلامگرای رادیکال و میانه روی مخالف اسد از جمله جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق)، احرار شام، گردانهای سلطان مراد و نورالدین زنکی هم مجموعاً 15 درصد از خاک سوریه را تحت لوای خود دارند.

 

درصد تسلط از نظر جمعیت سوریه

  1. ارتش سوریه 29 درصد از مناطق قابل سکونت را در اختیار دارد
  2. گروههای سوریه دموکراتیک (کُردها و همپیمانان) 28 درصد مناطق قابل سکونت را در اختیار خود دارند (این مناطق شامل 84 درصد استان حسکه، 30 درصد استان حلب شامل شهرهای کوبانی، منبج و عفرین، 25 ذرصد از استان رقه و سه درصد از استان دیرالزور)
  3. گروه داعش (امارت اسلامی) 26 درصد مناطق قابل سکونت را تحت امر خود دارد
  4. گروههای اسلامگرای رادیکال و میانه روی دیگر ضد اسد 15 درصد از مناطق قابل سکونت را تحت پوشش دارند.

 

منبع سایت جسور

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ بر روی آنها کلیک کنید

 

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار