کد خبر: 501
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 14:55
فاطمه جلیلیان
اگر اردوغان در انتخابات پیش رو پیروز شود او تونسته مردم را به حد کافی برای جمع کردن آرا بترساند، قدرت ریاست جمهوری را افزایش دهد و یک گام بیش تر برای مطلق گرایی عثمانی اما نوع به روز آن ایجاد کند.

فراتاب: ترکیه عامل بمب گذاری های سال گذشته در خاک خودرا داعش اعلام می کرد، اما این بار انگشت اتهام را به سوی کردها دراز کرده است. یک سوال در اینجا مطرح می شود؛ این که چرا ترکیه این اتهامات را همزمان با حملات خود به کردهای سوریه، مطرح کرده است؟ شاید بخشی از پاسخ را بتوان در کلام قریب حسو یکی از نمایندگان یگان های مدافع خلق دریافت، اومعتقد است" ترکیه از دستاوردهای اخیر نیروهای دموکراتیک و یگان های مدافع خلق ناراحت است . آن ها می خواهند تا ما به مرز برسیم و یکی از موقعیت های ترکیه ضربه وارد کنیم و از این رو بهانه لازم را برای مداخله زمینی در سوریه به دست آورند".

 داوود اوغلو  ورجب طیب اردوغان با انفجار های آنکارا و موضع گیری های بعد از آن به آنچه که می خواستند رسیدند. آنها با گرفتن انگشت اشاره به سمت کردها، سعی دارند به ادعای طویل خود صحه بگذارند، اینکه کردهای سوریه تروریست هستند و تفاوتی میان آنها و داعش نیست. در واقع داوود اوغلو اعلام کرده است که رابطه انکار ناپذیری میان انفجارها و حزب اتحاد دموکراتیک وجود داردکه امکانات لجستیکی را از پ‌ک‌ک در درون ترکیه دریافت می کنند. این در حالی است که بلا فاصله هردو گروه دست داشتن در این انفجارها را انکار کردند.

 

مقامات ترکیه در هفته گذشته اعلام کردند که تمایل دارند تا در نبرد زمینی برای پایان دادن به جنگ چندوجهی سوریه شرکت کنند. البته بعید است که بدون تایید ایالات متحده، ترکیه وارد نبرد زمینی شود، اما از طرفی آتش خود را به روی نیروهای کرد یگان های مدافع خلق که تحت حمایت آمریکا هستند، گشود و اعلام کرده است تا زمانی که کردها بخواهند یک محدوده مستقل را در کنار مرزهای ترکیه ایجاد کنند، حملات را ادامه خواهد داد.

 

اقناع متحدان فرامنطقه ای

 اردوغان در گفت و گوی تلویزیونی پنج شنبه خود اعلام کرد که تمام گروه های کردی در یک مسیر اشتراک دارند، اینکه تمام آنها تروریست هستند و آمریکا در تمایز آنها با سایر گروه های تروریستی ، دچار اشتباه است. هرچند که بعید به نظر می رسد که ایالات متحده سیاست های خود را تحت فشار آنکارا در برابر کردها تغییر دهد، چراکه آنها به موفقیت های چشم گیری در مبارزه با داعش دست یافته اند.  بنا بر گفته داوود اوغلو این عملیات ها توسط فردی سوری به نام صالح ناصر صورت گرفته است که با یگان های مدافع خلق در ارتباط است. در واقع ترکیه با این اتهام سعی دارد تا حمایت آمریکا از گروه های کردی را به مخاطره اندازد. ترکیه با این این اتهامات می تواند همه چیز را برای بمباران مناطق کردی به دست آورد و از حمایت آمریکا از کردها بکاهد. این در صورتی است که کردهای سوریه اولین هدف کنونی خود را تنها مبارزه با داعش اعلام کرده اند و ریدور خلیل سخنگوی یگان های مدافع خلق  اعلام کرده است که آنها هیچ منافعی در نبرد با ترکیه ندارند. بنابراین دلیلی ندارد تا در ترکیه بمب گذاری انجام دهند. البته گفته های داوود اوغلو، روابط میان واشنگتن و آنکارا را تحت فشار قرار داده است، دوطرفی که هردو راه حل بحران پنج ساله سوریه را رفتن اسد می بینند، هردو به شورشیان سوری سلاح و آموزش ارائه می کردند و هردو بخشی از ائتلاف آمریکایی هستند. با وجود اینکه آمریکا همچون ترکیه پکک  را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده است، اما واشنگتن، درخواست آنکارا برای قطع حمایت ها از یگان های مدافع خلق را نادیده گرفته است و آنها را " نیروی مبارزموثر" نامیده است. اگر آنکارا بتواند برای ادعای خود مدارکی را برملا کند در این صورت آمریکا با موقعیت دشواری رو به رو خواهد بود و باید بین کردهای سوری و ترکیه یکی را انتخاب کند. از طرفی ترکیه با این اتهامات بعد بین المللی به مسئله کردها می بخشد، موضوعی که آنکارا سعی داشت تا حمله به کردهای داخلی در چند استان خود را حمله به گروه های تروریستی بخواند. اما باید توجه داشت ترکیه زمانی می تواند مسئله کردها را حل کند که با آن به عنوان یک موضوع داخلی برخورد کند.

 

دفع حاکمیت دوفاکتوی کردها

تحلیل ها در این راستا قرار دارد که ادعای ترکیه مبنی بر ارسال نیرو به سوریه برای حذف تهدید کردها است. درواقع ترکیه تصور می کند که ایجاد یک منطقه کردی در نزدیکی مرزهای این کشور در شمال سوریه توسط غرب جدی گرفته نمی شود و از این طریق سعی دارد تا بر غرب برای دوری از کردها فشار آورد. ترکیه البته تصور می کند که باید با دولت دوفاکتوی کردی در جوار مرزهای خود زندگی کند که حتی قابلیت طولانی شدن این حیات سیاسی نیز وجود دارد، یعنی همان کاری که کردهای عراق انجام دادند.

 

جلب افکار عمومی و یک گام دیگر به سمت سیستم ریاستی

در پاسخ به این اتفاقات،آنکارا حملات خود را علیه پ‌ک‌ک در داخل ترکیه و یگان های مدافع خلق در سوریه تشدیدخواهد کرد. در واقع ترکیه با این بهانه می تواند حمایت افکار عمومی را برای حملات خود به دست آورد. از سوی دیگر ارتش ترکیه که محافظه کاری بیشتری نسبت به سیاست خارجی این کشور در مسائل سوریه نشان می داد، اکنون مجبور است تا به دیدگاه دولت نزدیک تر شود.

 

گزینه هایی که اردوغان در ذهن دارد می تواند تنش را بدتر کند، چرا که اردوغان در داخل نیز به دنبال قدرت بیشتر ریاست جمهوری از طریق یک رفراندوم پیشنهادی است. شاید او می پندارد که نبرد با پ‌ک‌ک آراء ناسیونالیست‌ها را به نفع او جمع خواهد کرد. در کمتر از یک سال گذشته، ترکیه در گفت و گو با سران پ ک ک  به سر می برد و مدتی قبل از آن هم با اسرائیل، عراق و ایران روابط خوبی داشت، اما برخی از این روابط خوب یا ترک برداشته و یا شکسته است و به عبارتی اردوغان نسبت به گذشته منزوی شده است و باید به فکر جبران آن باشد. در حقیقت بیانیه سریع و بلافاصله بعد از انفجارها مورد توجه آحاد ترک قرار خواهد گرفت چراکه او در بیانیه خود از اهمیت پشتیبانی همه از او برای مبارزه با تروریسم سخن گفت.  به نظر می رسد که استفاده از واژه هایی مانند وحدت ملی، همبستگی، و تعیین، استفاده از یک نوع سرکوب امنیتی قبل از انتخابات است. در واقع پیام او این مطلب را القا می کرد که او تنها رهبر مجهز برای ازمیان بردن تهدیدات است. اگر اردوغان در انتخابات پیش رو پیروز شود او تونسته مردم را به حد کافی برای جمع کردن آرا بترساند، قدرت ریاست جمهوری را افزایش دهد و یک گام بیش تر برای مطلق گرایی عثمانی اما نوع  به روز آن ایجاد کند.

منبع: سایت الوقت

نظرات
آخرین اخبار