کد خبر: 4981
تاریخ انتشار: 25 آذر 1395 - 21:50
محمدصادق ملکی

فراتاب - گروه بین الملل: بحران سوریه که با اعتراضات خیابانی در سوریه شروع گردید خیلی زود ماهیت اصلی خود را نشان داد و سوریه به میدان نبرد تبدیل گردید جنگی که ماهیت داخلی خود را خیلی زود از دست داد و به میدان قدرت نمایی قدرت های بزرگ و منطقه ای تبدیل گشت و طی 5 سال سوریه را به ویرانه ای تبدیل کرد. به وجود آمدن گروه های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره و حمایت های خارجی صورت گرفته از آنها سبب تصرف مناطق مختلفی از سوریه گردید از جمله حلب که دومین شهر بزرگ سوریه و معروف به قلب اقتصادی سوریه است. خبرهایی که طی چند روز گذشته حول آزادی حلب شنیده ایم با پافشاری بشار اسد و و با حمایت های روسیه و ایران این شهر استراتژیک توسط ارتش سوریه و نیروهای مردمی بازپس گرفته شد.
آزادی حلب بازتاب گسترده ای در سطح داخلی و منطقه ای داشته است. در سطح داخلی آزادی حلب به تثبیت حکومت بشار اسد کمک شایانی کرده و بسیج عمومی را برای بازپسگیری اندک مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی شکل خواهد داد و شرایط را برای ادامه عملیات ارتش برای آزادی دیگر مناطق افزایش خواهد یافت. با پیروزی حلب کنترل مرزهای ترکیه و سوریه در بخش حلب به دست دولت افتاده و با ایجاد مانع بر سر راه کمک های نظامی و تسلیحاتی ترکیه به شورشیان و تروریست ها مسیر اصلی تجهیز و تردد نیروهای داعش از سمت ترکیه نیز بسته خواهد شد. در واقع آزادی حلب پیروزی بزرگ برای جلوگیری از سقوط بزرگ بوده است. و با تثبیت این شرایط در آینده به ثبات سوریه کمک فراوانی خواهد نمود.
در سطح منطقه ای تضعیف موقعیت عربستان را در پی خواهد داشت عربستان از ابتدای بحران سوریه و با صرف هزینه های کلان سعی در سقوط دولتی داشت که همواره مخالف جدی سیاست های منطقه ای عربستان بوده است همچنین عربستان در این بحران سعی در کاهش قدرت منطقه ای ایران داشته است پیروزی دولت سوریه در حلب تمام معادلات عربستان را بر هم زده و نفوذ منطقه ای آنرا تحت تاثیر قرار داده است و سبب کاهش قدرت منطقه ای آن می گردد این پیروزی و پیش تر با پیروزی میشل عون در لبنان که همواره یکی از مخالفین سیاست های عربستان بوده است بازیگری عربستان در منطقه را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
ترکیه نیز که از ابتدای بحران سوریه به مخالفت با دولت بشار اسد پرداخته و به حمایت های مالی و نظامی از تروریست ها پرداخت و مرزهای خود را برای ارسال تسلیحات نظامی برای مخالفان اسد بازگذاشت و در کنار کشورهای امریکا،عربستان و اسرائیل جبهه مخالفین خارجی دولت اسد را تشکیل دادند. هدف ترکیه از سقوط دولت اسد ورود و کنترل منطقه خاورمیانه و تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای بود رویایی که پس از کودتا علیه اردوغان و شورش کردها در مناطقی از ترکیه و اکنون با آزادی حلب در حد همان رویا باقی مانده و سبب تضعیف ترکیه در معادلات منطقه ای خواهد گردید.
با آزادی حلب و تثبیت موقعیت بشار اسد قدرت منطقه ای ایران نیز افزایش خواهد یافت سقوط دولت بشار اسد می توانست یک شکست استراتژیکی برای ایران باشد و سبب انزوای ایران در منطقه را فراهم کند زیرا هر حکومتی که پس از اسد در سوریه به قدرت می رسید کمتر میل همکاری با ایران را خواهد داشت. لذا این پیروزی تغییر موازنه قدرت به ضرر رقبای ایران در منطقه همچون عریستان را به دنبال خواهد داشت.

 

 

محمدصادق ملکی / کارشناس ارشد روابط بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار