کد خبر: 497
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 00:26
معرفی کتاب / نویسنده: بختیار علی
کتاب داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی به نگارش بختیار علی؛ ترجمه­‌ی سردار محمدی، نشر مرکز ، 1200 نسخه، در 186 ص، توسط نشر مرکز در سال 94 روانه بازار گردید.

کتاب داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی
نویسنده: بختیار علی
ترجمه: سردارِ محمدی
موضوع: بررسی ماهیت فلسفی داعش و راهکار مبارزه با آن، تحلیل علل و عوامل دفاع در کوبانی.

در خصوص کتاب: کتاب داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی به نگارش بختیار علی؛ ترجمه­‌ی سردار محمدی، نشر مرکز ، 1200 نسخه، در 186 ص، توسط نشر مرکز در سال 94 روانه بازار گردید.

بختیار علی از نویسندگان و متفکران مطرح کردستان است که با نوشتن کتاب‌ها و مقالات اجتماعی و فلسفی گام مهمی در جهت روشنگری جامعه کردی برداشته است. کتاب حاضر نیز مجموعه­ای از مقالات او در مورد فاشیسم و خشونت شرقی است.

چه چیز سبب ظهور خشونت و گروه­‌های خشونت‌­طلبی نظیر داعش در شرق می‌­شود؟ ماهیت فلسفی و هستی­‌شناسی این نوع از خشونت و این گروه­‌های تروریستی که خشونت را به آخرین حد خود رسانده‌­اند چیست؟ آیا عوامل خارجی در ظهور آن مؤثر بوده‌­اند؟ آیا نظام­‌های سیاسی منطقه به ظهور آن­ها کمک کرده‌­اند؟ تفاوت فاشیسم شرقی و فاشسیم غربی در چیست؟ همچنین، روح دفاع قهرمانانه در کوبانی از کجا ناشی شده است؟ چه چیز موجب می‌­شود، گروه کوچکی از مردم یک شهر دور افتاده­­‌ی مرزی در مقابله با داعش از ارتش سازماندهی شده­‌ی یک کشور بهتر عمل نمایند و ماه­‌ها در مقابل آن ایستادگی کنند؟ بختیار علی در مقالات این کتاب در پی پاسخگویی به این سوالات است....

در مقدمه مترجم اینگونه بیان شده است : در مقاله­‌ی نخست بختیار علی با رویکرد فلسفی و نگاه انتقادی به فرهنگ شرقی به بررسی پدیده­‌ی داعش پرداخته است. در مقاله دوم بختیار با استفاده از تعریف نیکلاس لومان در مورد قدرت که آن را بر اساس رابطه­ میان دو طرف معادله­‌ی قدرت توصیف می­‌کند، بر این باور است که در معادله­‌ی قدرت میان داعش و مردم و نیروهای منطقه این معادله­‌ی لومانی بر هم خورده است. در مقاله سوم بختیار با استفاده از مفهوم هویت و تأثیر آن بر گروه­‌های قومی و قبیله­‌ای خاورمیانه و شرق در بروز خشونت میان نیروهای این منطقه، در تلاش است تا با استفاده از این مفهوم و بررسی دو نوع از هویت یعنی «هویت ثابت و همیشگی» و «هویت موقت و لحظه‌­ای» نشان دهد که هویت می­تواند نقش اساسی در به وجود آمدن ایدئولوژی­‌های بسته و فاشیستی داشته باشد. مقاله بعدی با عنوان «فاشیسم و تفاوت»باز هم تلاشی در جهت تبیین هویت و قائل بودن تفاوت از جانب نیروهای منطقه است. تفاوتی که بر اساس «من خوب» و « دیگری بد » شگل گرفته است. در مقاله «کوبانی و روح مقاومت» بختیار علی به بررسی علل و عوامل مقاومت مردم عادی در کوبانی می‌­پردازد و با اشاره به ناقص بودن تئوری هگل در رابطه‌­ای ارباب و برده، شکل نوینی از رابطه را توصیف می­‌کند که در آن دیگر ارباب تنها تسلیم و تعظیم برده، احساس به ارباب بودن خود نخواهد داشت و با مرگ او است که می­‌تواند ارباب بودن خود را ثابت کند. مقاله بعدی مقاله ای  از مریوان و ریا قانع است با نام «روح دفاع در کوبانی از کجا ناشی می­شود؟». مقاله بعدی به انتقادات مریوان پاسخ داده است و سعی دارد نشان دهد که برداشت او از نوشتارش سطحی بوده و نیاز به دقت بیشتر دارد. در مقاله بعدی مریوان و ریا قانع «اسلاوی ژیژک» فیلسوف اسلونیایی را بازخوانی می­‌کند و به انتقاد از ایده­‌ها و نوشته‌­های او می‌­پردازد. مقاله بعدی با عنوان«خوانش ژیژک از هگل» سعی دارد نشان دهد برداشت مریوان و دیگر نویسندگان جوامع شرقی و حتی برخی نویسندگان غربی درباره­ی ژیژک و فلسفه‌­ی او نادرست است. و آخرین نوشتار این کتاب گفت و گویی از منصور تیفوری با بختیار علی است که در آن به بررسی مفهوم خشونت و فاشسیسم در شرق خاورمیانه می­پردازد.

نظرات
آخرین اخبار