کتاب داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی
نویسنده: بختیار علی
ترجمه: سردارِ محمدی
موضوع: بررسی ماهیت فلسفی داعش و راهکار مبارزه با آن، تحلیل علل و عوامل دفاع در کوبانی.
در خصوص کتاب: کتاب داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی به نگارش بختیار علی؛ ترجمهی سردار محمدی، نشر مرکز ، 1200 نسخه، در 186 ص، توسط نشر مرکز در سال 94 روانه بازار گردید.
بختیار علی از نویسندگان و متفکران مطرح کردستان است که با نوشتن کتابها و مقالات اجتماعی و فلسفی گام مهمی در جهت روشنگری جامعه کردی برداشته است. کتاب حاضر نیز مجموعهای از مقالات او در مورد فاشیسم و خشونت شرقی است.
چه چیز سبب ظهور خشونت و گروههای خشونتطلبی نظیر داعش در شرق میشود؟ ماهیت فلسفی و هستیشناسی این نوع از خشونت و این گروههای تروریستی که خشونت را به آخرین حد خود رساندهاند چیست؟ آیا عوامل خارجی در ظهور آن مؤثر بودهاند؟ آیا نظامهای سیاسی منطقه به ظهور آنها کمک کردهاند؟ تفاوت فاشیسم شرقی و فاشسیم غربی در چیست؟ همچنین، روح دفاع قهرمانانه در کوبانی از کجا ناشی شده است؟ چه چیز موجب میشود، گروه کوچکی از مردم یک شهر دور افتادهی مرزی در مقابله با داعش از ارتش سازماندهی شدهی یک کشور بهتر عمل نمایند و ماهها در مقابل آن ایستادگی کنند؟ بختیار علی در مقالات این کتاب در پی پاسخگویی به این سوالات است....
در مقدمه مترجم اینگونه بیان شده است : در مقالهی نخست بختیار علی با رویکرد فلسفی و نگاه انتقادی به فرهنگ شرقی به بررسی پدیدهی داعش پرداخته است. در مقاله دوم بختیار با استفاده از تعریف نیکلاس لومان در مورد قدرت که آن را بر اساس رابطه میان دو طرف معادلهی قدرت توصیف میکند، بر این باور است که در معادلهی قدرت میان داعش و مردم و نیروهای منطقه این معادلهی لومانی بر هم خورده است. در مقاله سوم بختیار با استفاده از مفهوم هویت و تأثیر آن بر گروههای قومی و قبیلهای خاورمیانه و شرق در بروز خشونت میان نیروهای این منطقه، در تلاش است تا با استفاده از این مفهوم و بررسی دو نوع از هویت یعنی «هویت ثابت و همیشگی» و «هویت موقت و لحظهای» نشان دهد که هویت میتواند نقش اساسی در به وجود آمدن ایدئولوژیهای بسته و فاشیستی داشته باشد. مقاله بعدی با عنوان «فاشیسم و تفاوت»باز هم تلاشی در جهت تبیین هویت و قائل بودن تفاوت از جانب نیروهای منطقه است. تفاوتی که بر اساس «من خوب» و « دیگری بد » شگل گرفته است. در مقاله «کوبانی و روح مقاومت» بختیار علی به بررسی علل و عوامل مقاومت مردم عادی در کوبانی میپردازد و با اشاره به ناقص بودن تئوری هگل در رابطهای ارباب و برده، شکل نوینی از رابطه را توصیف میکند که در آن دیگر ارباب تنها تسلیم و تعظیم برده، احساس به ارباب بودن خود نخواهد داشت و با مرگ او است که میتواند ارباب بودن خود را ثابت کند. مقاله بعدی مقاله ای از مریوان و ریا قانع است با نام «روح دفاع در کوبانی از کجا ناشی میشود؟». مقاله بعدی به انتقادات مریوان پاسخ داده است و سعی دارد نشان دهد که برداشت او از نوشتارش سطحی بوده و نیاز به دقت بیشتر دارد. در مقاله بعدی مریوان و ریا قانع «اسلاوی ژیژک» فیلسوف اسلونیایی را بازخوانی میکند و به انتقاد از ایدهها و نوشتههای او میپردازد. مقاله بعدی با عنوان«خوانش ژیژک از هگل» سعی دارد نشان دهد برداشت مریوان و دیگر نویسندگان جوامع شرقی و حتی برخی نویسندگان غربی دربارهی ژیژک و فلسفهی او نادرست است. و آخرین نوشتار این کتاب گفت و گویی از منصور تیفوری با بختیار علی است که در آن به بررسی مفهوم خشونت و فاشسیسم در شرق خاورمیانه میپردازد.