کد خبر: 4954
تاریخ انتشار: 22 آذر 1395 - 23:31
پس از اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهور این کشور از کشف شواهدی خبر داد که ممکن است مبین مداخله هکرهای تحت حمایت دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور برای پیروزی «دونالد ترامپ» باشد، تنش سیاسی میان مقامات این ک

فراتاب - گروه بین الملل: منصور براتی پس از اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهور این کشور از کشف شواهدی خبر داد که ممکن است مبین مداخله هکرهای تحت حمایت دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور برای پیروزی «دونالد ترامپ» باشد، تنش سیاسی میان مقامات این کشور بالا گرفته است.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حواشی زیادی را به همراه داشته است. هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست نامه محرمانه سیا به «باراک اوباما»، رئیس جمهور این کشور را فاش کرد؛ در گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) آمده است که هکرهای تحت حمایت دولت روسیه حساب‌های ایمیل مقامات دموکرات را با هدف مشخصی مبنی بر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات هک کرده‌اند. در پی انتشار این گزارش اداراه تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) که سابقه مداخله در جریان انتخابات به نفع جمهوری‌خواهان در دوران نیکسون را دارد اعلام کرده گزارش سیا تنها تشویش اذهان عمومی را در پی دارد و شواهد متقنی درباره مداخله روسیه وجود ندارد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این گروه فراحزبی که «جان مک‌کین»، کاندیدای اسبق ریاست جمهوری آمریکا نیز در آن حضور دارد در بیانیه خود آورده است: این مساله برای کشور ما بسیار مهم‌تر از آن است که به آن به صورت حزبی نگاه کنیم و معتقدیم که در این باره باید به مردم آمریکا به خوبی اطلاع رسانی شود. بجز مک کین «لینزی گراهام»، «جک رید» و «چارلز شومر» نیز این بیانیه را امضا کرده اند. این چهار سناتور ادامه داده‌اند: کمیته‌های امنیت ملی کنگره به صورت مستمر پیگیر رسیدگی به این چالش پیچیده امنیت سایبری هستند اما حوادث اخیر نشان می‌دهد که اقدامات بیشتری باید صورت گیرد. همچنین «رابرت بائر»، یکی از عوامل سابق سیا در مصاحبه خود با شبکه خبری سی ان ان در این باره گفت: «اگر مداخله ما در انتخابات کشورهای اروپایی، آسیایی یا هر جای دیگر جهان ثابت می‌شد، آن کشورها مجدداً انتخابات برگزار می‌کردند و هر دموکراسی باید دست به این اقدام بزند.» بائر همچنین از سازمان سیا خواست تا شواهد نفوذ کرملین در این انتخابات را در اختیار شورای الکترال که 19 دسامبر قرار است رای نهایی خود را ارائه دهد، بگذارد.

سابقه اعلام جرم علیه رئیس جمهور در پی جرایم انتخاباتی

تنها یک بار اتفاق مشابهی در آمریکا اتفاق افتاده و آن هم به دوره ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» باز می‌گردد. در سال 1972 تعدادی از ماموران «اف‌بی‌آی» وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. با رسانه‌ای شدن این واقعه علیه نیکسون اعلام جرم شد و نهایتاً کنگره آمریکا رأی به استیضاح رئیس جمهور داد. این امر باعث شد، نهایتاً نیکسون در سال 1974 از ریاست جمهوری استعفا بدهد. در صورتی که مداخله هکرهای مورد حمایت روسیه در انتخابات اخیر ثابت شود نیز احتمال دارد دونالد ترامپ کاندیدای پیروز تحت روند اعلام جرم قرار بگیرد. در واکنش رئیس جمهور منتخب آمریکا که پیشتر ادعای دخالت روسیه در انتخابات و حمایت مسکو از دونالد ترامپ را «مسخره» خوانده بود، باز هم این ادعا را هدف انتقادات تند خود قرار داده است. ترامپ روز گذشته در توئیتر خود نوشت: «تصور کنید که نتیجه انتخاب برعکس می‌شد و ما با کارت روسیه و سیا بازی می‌کردیم . آن وقت به این اقدام تئوری توطئه می‌گفتند».

از سوی دیگر نیز روزنامه ایندیپندنت دیروز از تلاش یکی از اعضای هیئت الکترال برای مسدود کردن انتصاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده خبر داد. «ونیز کولر»، دموکرات و نماینده کالفرنیا، دهمین عضو شورای الکترال است که به جمعیت ضد ترامپ پیوسته است و تلاش دارد با استفاده از قانون، ترامپ را مجبور کند که به دلیل پیروزی رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون در کسب آرای مردمی، رای الکترال را نیز به او واگذار کند؛ اقدامی که مشابه آن در چند روز گذشته در ایالت کلرادو رخ داد. کولر در تلاش است تا برخی دیگر از اعضای شورای الکترال به ویژه جمهوری خواهان را برای رد ترامپ و حمایت از فرد دیگری در حزبشان مجاب کند.

نظرات
آخرین اخبار