حسن زیرک در رادیو کُردی تهران | فراتاب
کد خبر: 4949
تاریخ انتشار: 22 آذر 1395 - 13:35
همایون کمانگر (2)
تاثیر رادیو بغداد بر سیاستهای کُردی در ایران

فراتاب گروه فرهنگی: ... انقلاب عراق به نام انقلاب كُرد و عرب ناميده شد و حكومت هم حكومت كُرد و عرب نام‌ گرفت. راديو كُردي بغداد از آن به بعد تبليغات گسترده‌ اي را عليه رژيم پادشاهي ايران آغاز كرد و از اينكه كُردها در ايران از هيچگونه حقوق سياسي، ‌فرهنگي و اجتماعي برخوردار نيستند به محكوميت رژيم وقت پرداخت.

پيامد آن تبليغات در ايران تأسيس راديوهاي كُردي در تهران و كرماشان (کرمانشاه) و نيز انتشار هفته ‌نامه‌ي كردستان در تهران و اقدامات ديگري كه به قصد خنثي كردن تبليغات راديو كُردي بغداد انجام يافت.

در تهران برادران مفتي زاده، آقايان صديق و عبدالرحمن از دست اندركاران راديوي مزبور بودند كه برادرزاده ‌ي خويش را به نام‌ آقاي احمد مفتي زاده به همكاري دعوت كرده و او هم حسن زيرك را با خود همراه نموده و عازم تهران مي‌گردند.

حضور زيرك در تهران و در راديو كردي آنجا موجب خوشحالي دست اندركاران گرديد و به اين ترتيب حسن زيرك رسماً به عنوان خواننده در آن راديو پذيرفته شد.

تعهدنامه ‌ي مورخ 12/5/37 آقاي محمد كيهان از مسؤلان ناشناخته ‌ي تأسيس راديو كُردي در تهران دال بر پرداخت ماهيانه دوازده هزار ريال به زيرك جهت اجراي آهنگ هاي كُردي نشان از آغاز همكاري اين خواننده را در برنامه جديد التأسيس دارد كه در پايان آقاي احمد مفتي زاده ضمن تصديق تعهد مزبور امضاي آقاي كيهان را نيز گواهي كرده‌ است.

لازم به يادآوري است كه برنامه‌ كُردي تهران در آغاز نيمه‌ ي دوم سال 1337 آغاز به كار كرده اما اهميت حضور حسن زيرك در آن راديو درحدي بود كه برابر تعهدنامه ‌ي فوق الذكر از مرداد ماه حق الزحمه دوازده هزار ريالي به نامبرده پرداخت گرديده و در ابلاغ شماره 2961/5913 مورخ 20/6/37 علاوه برمبلغ مندرج در تعهدنامه ‌ي آقاي كيهان، شوراي موسيقي در قبال شش جلسه خوانندگي در ماه جمعاً‌4800 ريال حق الزحمه از اول شهريورماه 37 در نظر گرفته است.

به اين ترتيب به حسن زيرك در ماه مبلغ شانزده هزار و هشتصد ريال حقوق پرداخت گرديده و اگر به اين امر توجه نمائيم كه در آن تاريخ بنا به تصويب اداره كل انتشارات و راديو، شوراي موسيقي به هنرمند برجسته و نامداري كه مورد تأييد نظر اكثريت اعضاء قرار گرفته باشد مي ‌توانست ماهيانه تا مبلغ ده هزار ريال حق الزحمه پرداخت نمايد، حقوقي كه به حسن زيرك پرداخت شده است اهميت كار و هنر اين خواننده را نشان مي‌دهد و از طرف ديگر كم لطفي شوراي موسيقي و احياناً تنگ نظري افرادي از اعضاء‌ را بر ملا مي‌سازد كه ارزش كار او را جلسه‌اي 800 ريال در نظر گرفته‌اند. به نظر مي‌رسد اگر زيرك به زبان ديگري ترانه ‌هايش را مي‌خواند شورا حق‌ الزحمه بيشتري به نامبرده مي‌پرداخت!؟

 

ادامه دارد   ...

لینک بخش اول:  حسن زیرک از کارگری در بوکان تا خوانندگی در بغداد

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
heshmat.
| |
2018-03-22 08:02:13
یادت گرامی باد کاک حسن زیرک
heshmat.
| |
2018-03-22 08:02:58
یادت گرامی باد کاک حسن زیرک
آخرین اخبار