سند نقشه راه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در پایان کمیسیون مشترک تدوین می شود | فراتاب
کد خبر: 4933
تاریخ انتشار: 20 آذر 1395 - 22:44
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل گفت: «سند نقشه راه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه» در پایان سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور سه شنبه این هفته(23آذرماه) در تهران تدوین می شود.

مهدی محتشمی شامگاه شنبه افزود: این سند با حضور «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه و «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رییسان کمیسیون مشترک دو کشور امضا می شود.
وی با یادآوری اینکه سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران وروسیه از فردا (یکشنبه) در تهران آغاز بکار می کند، گفت: این اجلاس به بررسی کارشناسی درباره همکاری های دوجانبه در بخش های حمل و نقل، کشاورزی، نفت وگاز، انرژی، نیرو، بانک، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ... می پردازد.
محتشمی افزود: شرکت های روسی در این اجلاس با بیش از 200 نفر از فعالان اقتصادی از بخش دولتی و 250 نفر از بخش خصوصی، حضور گسترده ای خواهند داشت.
وی گفت: الکساندر نوواک دوشنبه به تهران سفر می کند و در حاشیه این اجلاس با وزیران نفت، نیرو،، صنعت، معدن وتجارت و ارتباطات کشورمان دیدارهای جداگانه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری ها در تهران، کارگروه های ایرانی و روسی از جمله انرژی، ارتباطات و مخابرات در زمینه فرصت های تازه، برنامه اجرای قراردادها، پیگیری توافق های قبلی و همچنین برنامه ریزی برای آینده، مذاکره و تصمیم گیری می کنند.
براساس نتیجه مذاکرات مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو و نوواک رئیس روسی این نشست، امضای سند ساخت و راه اندازی چهار واحد نیروگاه حرارتی بندرعباس با سرمایه گذاری یک میلیارد و 289 میلیون یورویی روسیه و نیز چند سند دیگر از جمله استانداردسازی، مترولوژی، ارزیابی کالاهای دو کشور و همچنین پروژه شرکت‌های خصوصی در تهران در نظر گرفته شده است.
همچنین قرار شده است، در چارچوب مذاکرات سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری ها برای نخستین بار کمیسیون انرژی دو کشور با حضور معاون وزیر انرژی روسیه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه در این حوزه تشکیل شود.
وزارت انرژی روسیه پیش از این عرصه انرژی، صنایع، کشاورزی، دامی، بانکی، حمل و نقل، آموزشی، جنگل و هوافضا را از جمله دستورهای کاری دو کشور برای اجلاس تهران اعلام کرده بود.
ایران و روسیه می خواهند روند توسعه مناسبات اقتصادی را به گونه ای به پیش ببرند که تا پایان 2017 به سالانه چهار میلیارد دلار افزایش یابد.
همچنین کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور آبان ماه امسال در روسیه توافق کردند ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو را از نزدیک به 2 میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار در آینده ای نزدیک افزایش دهند.
در نشست سال گذشته کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با شرکت هیات 70 نفره ایرانی و همتایان روسی در مسکو به ریاست واعظی و نوواک، مجموعه ای از سندها و تفاهم ها به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار در بخش های مختلف از جمله افزایش مبادلات بازرگانی و فعالیت بخش خصوصی، نیروگاهی (هسته ای و بخار)، ریلی، صنعتی، انرژی و برق مورد توافق قرار گرفت.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد. در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال 2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید و سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد.
براساس آمارهای اعلام شده، در 9 ماهه ابتدایی از سال 2016 میلادی، ارزش مبادلات در حوزه بازرگانی نسبت به مدت مشابه سال 2015، بیش از 80 درصد افزایش یافته است.
ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال پیش از آن، به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شد.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار