ادامه عقب نشینی های ریاض در برابر تهران | فراتاب
کد خبر: 4922
تاریخ انتشار: 20 آذر 1395 - 20:05
اکونومیست مدعی شد:
اکونومیست در تحلیل خود می نویسد: در ژانویه ی سال جاری میلادی محمدبن سلمان معاون جوان ولیعهد عربستان که کارهای زیادی در این کشور بر عهده وی است، با تشبیه سیاست خارجی وقت عربستان به «دوران اغما» از پایان آن و لزوم اتخاذ سیاست های تندتر علیه ایران سخن گفت.

فراتاب-گروه بین الملل: یک رسانه غربی با اشاره به سیاست های خصمانه عربستان سعودی در قبال ایران به ویژه در یک سال گذشته، عنوان داشت که ریاض اکنون در وضعیت عقب نشینی قرار گرفته است.
اکونومیست در تحلیل خود می نویسد: در ژانویه ی سال جاری میلادی محمدبن سلمان معاون جوان ولیعهد عربستان که کارهای زیادی در این کشور بر عهده وی است، با تشبیه سیاست خارجی وقت عربستان به «دوران اغما» از پایان آن و لزوم اتخاذ سیاست های تندتر علیه ایران سخن گفت.
اکونومیست در ادامه می نویسد: معارضان سوری مورد حمایت عربستان که به نظر می رسید در حلب شکست ناپذیر هستند اکنون در موضع ضعف هستند و یا ژنرال های سعودی که در ابتدای سال جاری از اشغال صنعاء پایتخت یمن سخن می گفتند اکنون اعتقاد دیگری دارند. عربستان سعی داشت ایران و حزب الله را در مورد ماجرای ریاست جمهوری لبنان شکست دهد اما ماجرا به گونه دیگری رقم خورد. در آن زمان مقامات عربستانی از ورشکستگی ایران در صورت اجرای سیاست های نفتی عربستان سخن می گفتند و البته در این راه به خواسته های دیگر اعضای اوپک بی توجه بودند و نتیجه آن همانی شد که در نشست اخیر اوپک شاهد بودیم.
اکونومیست در ادامه می نویسد: اما در انتهای سال، عربستان سعودی خود را در حال عقب نشینی در تمامی زمینه ها می بیند.
در یاداشت اکونومیست با تاکید بر اینکه هنوز سال ۲۰۱۶ به پایان نرسیده، اعلام شده است که عربستان سعودی در همه جبهه‌ها در حال عقب نشینی است. عربستان سعودی در عراق مجبور شد سفیر خود را به دلیل فرار از انتقادهای سیاستمداران شیعه عراقی، از این کشور فرا بخواند.
در سوریه نیز، دولت این کشور به کمک حامیان خود عرصه را بر معارضان و گروه های مسلح تحت حمایت ریاض تنگ کرده و شهر حلب در آستانه سقوط قرار گرفته است.
عربستان سعودی در لبنان از خواسته‌های خود عقب نشینی کرده و تن به انتخاب رئیس جمهوری داده است که دوستی‌اش با ایران بر کسی پوشیده نیست.
در موضوع پرونده‌ نفت نیز عربستان مجبور شد در نشست اخیر اوپک قبول کند که بیشترین کاهش تولید نفت را داشته باشد. در حالی که ایران نه تنها کاهشی نداشت بلکه موافقت شد که این کشور تولید نفت خود را به میزان قبل از تحریم‌ها برساند.
در یمن نیز انصار الله و حامیانش عزم خود را جزم کرده اند که اجازه ندهند عربستان طعم پیروزی را در تجاوز به یمن بچشد؛ به همین دلیل پیوسته در دفاع از خود به مناطق مرزی عربستان حمله می‌کنند که در نتیجه ی آن نظامیان سعودی کشته و زخمی می‌شوند.
در پایان این گزارش آمده است، مسئله ی شکست و عقب‌نشینی عربستان سعودی تنها محدود به رویایی‌های مستقیم نظامی و سیاسی نمی‌شود بلکه این شکست شامل آنچه مقامات ریاض آن را قدرت نرم خود در منطقه می‌دانند نیز می‌شود.
منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار