توقف حملات به شرق حلب | فراتاب
کد خبر: 4903
تاریخ انتشار: 19 آذر 1395 - 21:31
روسیه اعلام کرد که برای آغاز مذاکرات سوریه درباره حلب و تضمین موفقیت آن، حملات این کشور و ارتش سوریه به بخش شرقی حلب متوقف شده است.

به گزارش فراتاب، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، این تصمیم ناگهانی روسیه پس از یک دوره مذاکرات بی نتیجه جان کری و سرگی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه در آلمان اتخاذ شده است و به نظر می‌رسد تلاشی از سوی روسیه باشد تا روند پیچیده مذاکرات درباره حلب را به نتیجه برساند.

آنگونه که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده، حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش سوریه به مناطق شرقی حلب که در کنترل شبه نظامیان شورشی سوری است، متوقف شده تا غیر نظامیان که در این منطقه مدت‌هاست در محاصره قرار گرفته‌اند از آن خارج شوند.

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: می‌توانم به شما بگویم که عملیات جنگی ارتش سوریه در شرق حلب متوقف شده است چرا که عملیات گسترده‌ای برای خارج کردن غیر نظامیان در جریان است.

وی تصریح کرد: گذرگاه امنی برای خارج کردن 8000 تن در مسافت 5 کیلومتر وجود خواهد داشت.

لاورف همچنین گفت که مذاکرات نظامی و دیپلماتیک در روز شنبه در ژنو برگزار خواهد شد تا مقدمات حل مشکلات و پایان درگیری‌ها در شرق حلب فراهم شود.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات لاورف گفت: این نشانه این است که امر مثبتی ممکن است رخ دهد.

در همین حال سازمان ملل نیز مجددا خواهان آتش بس در شرق حلب شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه که نهادی نزدیک به مخالفان سوری است پس از این تصمیم روسیه اعلام کرد، شدت درگیری‌ها در حلب به شکل چشمگیری کاهش یافته است و حملات هوایی متوقف شده اما حملات توپخانه‌ای گاه و بی گاه مشاهده می‌شود.

شرق حلب که از سال 2012 و با آغاز درگیری‌های مسلحانه در سوریه به اشغال شبه نظامیان سوری درآمده بود اخیرا شاهد شدیدترین درگیری‌های 5 سال گذشته بوده است که طی آن شورشیان سوری بیش از 80 درصد از این منطقه را از دست داده‌اند اما تلفات زیادی نیز به غیر نظامیان محاصره شده در این منطقه وارد شده که انتقادات جهانی را برانگیخت.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا روز گذشته در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ آلمان نشست‌هایی برگزار کردند اما آنگونه که دیپلمات‌های نزدیک به دو طرف می‌گویند، به نتیجه‌ای دست نیافتند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار