توضیحات سیف پیرامون تغییر رسمی واحد پول کشور از «ریال» به «تومان» | فراتاب
کد خبر: 4895
تاریخ انتشار: 17 آذر 1395 - 23:19
رئیس کل بانک مرکزی درباره مصوبه اخیر هیأت دولت در خصوص تغییر رسمی واحد پول ایران از «ریال» به «تومان» و برابری هر تومان با 10 ریال، اعلام کرد: این تغییر، اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه است.

فراتاب: ولی الله سیف در کانال خود در فضای مجازی نوشت: در جریان بررسی لایحه «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» در هیات دولت، یکی از موارد، به واحد پول ملی مربوط بود. هرچند که در متن تنظیمی بانک مرکزی که در معرض قضاوت عموم قرار گرفت واحد پول ملی کماکان «ریال» بوده است اما در جریان بررسی لایحه در جلسه امروز(چهارشنبه) هیات دولت، موضوع تغییر واحد پول ایران از «ریال» به «تومان» بررسی و تصویب شده که پس از تقدیم لایحه دولت به مجلس، بررسی و تصمیم گیری نهایی با نمایندگان خواهد بود.
سیف یادآورشده، از زمان معرفی ریال در قانون پولی و بانکی کشور به ویژه در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته، «ریال» در عمل از مبادلات اقتصادی روزمره حذف و «تومان» جایگزین آن شده است. بنابراین مصوبه دولت در زمینه تغییررسمی واحد پول ملی از «ریال» به «تومان» اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت‌های موجود کشور قابل تفسیر است.
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرده، رفرم یا اصلاح پولی به معنای حذف چند صفر و تغییر واحد پول عند اللزوم، فرآیندی است که در اولویت های بانک قرار دارد. در این زمینه مطالعات جامعی در بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی انجام و پیش نیازهای آن به طور کامل شناسایی شده است؛ بنابراین مطالعات، اجرایی ساختن آن مستلزم دستیابی به شرایط مناسب اقتصادی از جمله تورم تک رقمی پایدار و ثبات اقتصادی است. ازاین رو مصوبه اخیر با موضوع فوق متمایز بوده و نباید با آن خلط شود.
سیف در ادامه تاکید کرده که «مصوبه اخیر دولت به عنوان بخشی از لایحه قانون بانک مرکزی، با هدف رسمیت بخشیدن به عرف متداول و مرسوم در جامعه، تسهیل مبادلات و منطبق با واقعیات اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده و فاقد آثار روانی و تورمی است.»
وی همچنین تصریح کرده «با توجه به وجود بستر فناوری اطلاعاتی مناسب و گسترش و نفوذ مناسب بانکداری الکترونیکی در کشور، مصوبه دولت با کمترین هزینه و زمان، قابلیت اجرا دارد.»

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار