از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد | فراتاب
کد خبر: 4876
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 18:31
روحانی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران تاکید کرد:
رییس جمهوری از جلسه روز چهارشنبه هیات نظارت بر اجرای برجام برای تصمیم گیری درمورد مصوبه کنگره آمریکا خبر داد و خطاب به ' دوستان بسیار خوب و انقلابی' گفت: نگران و دلواپس نباشید، حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد.

فراتاب-گروه سیاسیبه گزارش فراتاب، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که با درود و سلام بر آن پیر روشن ضمیر و هادی ما امام عزیز و بزرگوار، مرحوم آیت الله طالقانی، شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و همه بزرگانی چون شهید باهنر، شهید مفتح، شهید همت ها، شهید باکری ها و آن هایی که از همین دانشگاه ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزان شتافتند.
وی افزود: همچنین درود و سلام بر شهید زین الدین ها، شهید ستاری ها، شهید بابایی‌ها و شهید صیاد شیرازی‌ها و همه شهیدانی که از دانشگاه و از دانشگاه تهران در جبهه‌های مبارزه، ایستادگی و مقاومت کردند.
رییس جمهوری ادامه داد: درود و سلام من بر همه دانشگاهیان و دانشجویان و اساتیدی که در این سه سال و نیم از دولت تدبیر و امید حمایت کردند.
روحانی یادآور شد: بسیار خوشحالم برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز 16 آذر روز دانشجو و روز دانشگاه و روز حرکات عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری حضور یابم.
وی خاطرنشان کرد: حرکات عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری از همین دانشگاه شروع شد که عزیزترین دانشجویان شریعت رضوی، قندچی، بزرگ نیا توانستند پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به اهتزاز درآورند که البته این پرچم تعلق به همه جوانان و دانشجویان و عزیزانی داشت و دارد که حاضرند خود را فدای کشور، استقلال و آزادی کنند.
رییس جمهوری همچنین گفت: از همه ملت بزرگ ایران از رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و همه مردم تشکر می کنم، آنچه دستاورد ما بوده جایی بوده که همه با هم بوده ایم و دست به دست هم داده ایم. اجماع همواره کارساز بود و گره ها را از پیش روی ما باز کرد.
در هنگام سخنان رییس جمهوری، تعدادی از دانشجویان این شعار را سردادند «بسیجی واقعی همت است و باکری» .
رییس جمهوری اضافه کرد: ما هم روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم و آن روزها که معمولا حرکت انقلابی از دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع می شد، در مرحله بعد دانشکده حقوق بود ما صف دوم بودیم، بعد بقیه دانشکده ها این مسیر را ادامه می دادند.
روحانی خاطرنشان کرد: آن روز که سراسر دانشگاه تهران تبدیل به شعار علیه استبداد و استعمار می شد، چقدر زیبا و باعظمت بود. دانشگاه پیشرو بود، همانند حوزه های علمیه، هم دانشگاه و هم حوزه و هم همه مردم حق بزرگی بر گردن ما دارند.
وی با بیان این که انقلاب عظیم و بزرگ ما به سادگی به دست نیامده است، اظهارداشت: همه کسانی که از سال 41 پشت سر امام مبارزه کردند انقلاب را به پیروزی رساندند و استقرار بخشیدند در برابر تجاوز بیگانگان و تحریم نیز مقاومت کردند.
رییس جمهوری با یادآوری این که من انقلابی پیشیمان را نمی شناسم ،تصریح کرد: انقلاب اسلامی فخر و افتخار ما است همانطور که به ایران عزیز و سربلندمان افتخار می کنیم.
روحانی اضافه کرد: هیچ ضرورتی در عصر حاضر و مقطع فعلی برای ما مهم تر از امید در میان مردم و اعتماد نیست، شما بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه ای نخواهیم داشت، هر چه کشور ما خوب باشد، هرچه موفقیت به دست آورده باشیم، تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی ادامه داد: ما از یک فرهنگ استبدادی و استعماری گذر کردیم، می خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم، بخش بزرگی از مسیر راه را پیموده ایم، بخشی هم باقی مانده است.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید بر انقلابی ماندن، بر انقلابی بودن می کنند، معنای آن این است که کار تمام نشده است، اگر تمام شده بود برای چه انقلابی باشیم ما به هدف رسیدیم، انقلاب یعنی تحول بزرگ در جامعه برای آرمان های بزرگ و بلند یک ملت عزت خواه وعدالت جو انقلاب برای این بوده است.
روحانی خطاب به دانشجویان تصریح کرد: آیا ما به همه اهداف انقلاب رسیدیم، به همه نرسیدیم، به خیلی موارد و اهداف انقلاب دست یافتیم، همین که شما در دانشگاه تهران پشت بلند گو می آیید و هرچه نظرشما است می گویید، این آثار انقلاب است، چه زمان این آزادی وجود داشت، یک دانشجو در برابر رییس اجرایی کشور آنچه را که می فهمد و مصلحت و لازم می داند با صراحت لهجه بیان کند، همان که امیر المومنین (ع) فرمودند آدم بتواند سخنش را غیر متقطع بیان کند بدون این که دغدغه و لکنت زبان داشته باشد صریح و آزاد بیان کند.
روحانی افزود: پس ما به اهدافی دست یافتیم، تا امروز من فکر نمی کنم استقلال سیاسی که امروز ایران دارد شما نظیر آن را نه تنها درمنطقه، در کل دنیا ببینید، در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده است، ببینید چه سر و صدا و تزلزلی در ذهن سیاستمدارها در اروپا، آسیا بخش هایی از قاره آمریکا پدید آمده است.
وی یادآور شد: تنها کشوری که می گوید نه خوشحالم و نه غمزده در بیبان رهبر معظم انقلاب آمده است، آقایی در آمریکا انتخاب شده ،هر برنامه ای دارد بعدها معلوم خواهد شد، ما راه و مسیر خود را ادامه می دهیم.
وی ادامه داد: آن آقا ممکن است دلش خیلی چیزها بخواهد، دلش بخواهد برجام را تضعیف و پاره کند، مگر ملت ما می گذارد، آمریکا نمی تواند تاثیرگذار در اراده ما باشد، آمریکا نمی تواند در استقامت این ملت درایستادگی این ملت، مگر در جنگ تحمیلی توانستند.
در جنگ همه آمدند پشت سر افلقی ها، کی نیامد، شرق غرب آروپا امریکا شروی سابق کی نیامد، کشورهای مرتجع منطقه آمدند، مگر وسط جنگ به صدام افلقی میگ 25 و هواپیماهای مختلف غربی و شرقی ندادند.
وی افزود: میراژ اف-1 مگر وسط جنگ به عراق ندادند، حتی سوپر اتاندارد را اجاره ندادند که کار بی سابقه در جنگ بود، مگر موشک زمین به زمین به آن ندادند، مگر تمام ابزار سلاح شیمایی از همین اروپا در اختیار صدام قرار نگرفت.
روحانی خاطرنشان کرد: دنیایی در برابر ما ایستاد چطور ما موفق شدیم دست به دست هم دادیم، در اجماع و اتفاق هست که ما در برابر توطئه های عظیم و بزرگ به پروزی می رسیم .
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: اینها سیستمی آورده بودند، هم روی سوخو و هم میراژ بسته بودند، موشک های ضد تشعشع راداری و دو سال ما را گرفتار کرده بودند تا می رفتیم سیستم را روشن کنیم با موشک می زدند، از 60 کیلومتری موشک را به رادار می زدند، سیستم موشک دفاعی ما باید رادار باید هدایت شود .
رییس قوه مجریه ادامه داد: همین دانشگاه شریف تهران متخصصین افسران لایق شهید ستاری‌ها، بابایی‌ها شاید حدود نوارهای آن هست در آینده اینها می شود پیاده و پخش شود. دو تا سه ماه هر شب جلسه داشتیم که در برابر این موشک ضد تشعشع راداری چه کار کنیم. سه ماه کار کردیم، همه به یک نتیجه رسیدیم، مطمئن نبودیم آیا این راهکار نتیجه می دهد یا نه، این راهکار را در والفجر هشت امتحان کردیم، در والفجر هشت بیشترین هواپیمای عراقی را ساقط کردیم، 73 فروند هواپیمای عراقی تا اواخر بهمن شروع شده بود، تا فروردین زدیم و هیچ یک از موشکهای ضد تشعشع راداری موثر نشد تا جایی که امریکا و شوری اعلام کردند یک کشور خارجی به کمک ایران آمده، شایع کرده بودند چینی ها سیستمی آورند، در حالی که هیچ کشوری به ما کمک نکرد، دانشجویان و اساتید و متخصصین و صاحبنظران تلاش استقامت ایستادگی امیدما به آینده دست به دست دادیم توانستیم در جنگ موفقیت به دست بیاوریم دنیا را به شکست بکشانیم.
وی افزود: اگر رییس جمهوری آمریکا بخشی از مصوبه کنگره را هم بلااثر اعلام کند، ما در برابر همین مقدار تخلف از برجام هم عکس العمل نشان خواهیم داد.
وی با تاکید بر این که آمریکا نمی تواند در اراده، استقامت و ایستادگی ملت ما تاثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: ما هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر آنکه با رهبر معظم انقلاب مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم، نامه های مکتوب ایشان که به من خطاب کرده اند، وجود دارد و دستوری که من روی نامه های ایشان داده ام وجود دارد.
رییس قوه مجریه تصریح کرد: هیچ نامه ای نبوده است که رهبر معظم انقلاب بنویسند و من دستور قاطع ندهم که عین آنچه ایشان گفته باید اجرا شود. البته ممکن است 100 درصدی که در نظر ما بوده در مقام عمل جایی کم و کسر آوردند اما مبنا بر این بوده که دستورات ایشان اجرا شود.
روحانی ادامه داد: خدا را من گواه می گیرم روزی شد که ایشان در موردی دستوری دادند و من نیز خدمت ایشان گفتم خیلی مشکل است که به من گفتند به خدا توکل کنید و جلو بروید. من تیم مذاکره کننده آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی که در خارج از کشور بودند، خواستم به تهران بیایند و برای آنها توضیح دادم که باید اینجوری عمل کنیم و این نظر رهبر معظم انقلاب است.
وی یادآور شد: آنها گفتند اگر این نظر رهبر معظم انقلاب است، دیگر مذاکره تمام می شود، ما می رویم و این نظرات را منتقل می کنیم و مذاکره تمام می شود که دو تا سه ساعت با آنها صحبت کردم و به آنان گفتم به خداوند مطمئن باشید، آقا (رهبر معظم انقلاب) نیز به من گفتند به خدا توکل کنید ما از این مشکل عبور خواهیم کرد و تردید نکنید و با ایمان قوی بروید و مذاکره را ادامه دهید.
رییس جمهوری همچنین گفت: نکاتی که رهبر معظم انقلاب در آن نامه فرموده بودند را به حول و قوه‌الهی اجرا و عمل کردیم، امید به آینده و اجماع در کنار هم باعث این شد.
روحانی افزود: تصمیماتی که درباره مسایل مذاکرات ما اتخاذ می شد در برخی موارد ساعت ها در خدمت رهبر معظم انقلاب جلسات برگزار می شد. این را می گویم تا شما از تاریخ کشور و روند کار مطلع باشد، البته یک روزی همه این ها به طور طبیعی در زمان خودش منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: آمریکایی ها و صهیونیست ها در راس آن می خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و به همه دنیا بگویند ایران خطر منطقه، خطر امنیت و خطر ثبات است و برای کشورهای همسایه، اروپا و صلح جهانی خطرناک است.
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: پرونده ما را در ذیل فصل هفتم در شورای امنیت سازمان ملل برده بودند بر مبنای این که ایران صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است و بر این مبنا حرکت می کردند.
روحانی یادآور شد: هدف این بود ما به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیسم دروغ می گویند و ایران خطر دنیا نیست، اگر خطری برای دنیا وجود دارد از طرف خود آمریکا و صهیونیسم و دنباله رو آنها است و ایران برای کسی خطر نیست.
وی همچنین گفت: ما برای چه کسی خطر بودیم؟ آن روزی که شوروی بهم ریخت و تجزیه شد اگر کسی می خواست منفعت جویانه فکر کند فرصت نبود که ما برویم و بر کشورهای کوچکی که تازه ایجاد شده بود مسلط شویم؟ آیا ما دنبال این کار رفتیم؟
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: آن روز که عراق بهم ریخت و ائتلاف 30 کشور برای آزادی کویت به عراق حمله کرد آیا با این همه دشمنی عراق، فرصت نبود ما به عراق حمله کنیم و سوءاستفاده کنیم؟ ملت، کشور و حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست، البته از حق خود دفاع می کند و اگر کسی بخواهد چشم طمع به کشور ما داشته باشد با قاطعیت کل ملت ما می ایستد.
رییس جمهوری با بیان این که می بایست هزینه بالای هم پرداخت می کردیم، اظهارداشت: در حال حاضر این هزینه پرداخت نمی شود و ما با بانک های کوچک و متوسط کار می کنیم، تعدادی از بانک ها می ترسند البته این نکته درستی است، طرف ما 6 کشور هستند، بعضی ها با ما دوست هستند با بعضی ها نسبتا رابطه خوب داریم.
روحانی افزود:آمریکا هم جزو گروه 1+5 است که دشمن ما هست، در این موضوع تردید نداریم آمریکایی ها تا جایی که بتوانند می خواهند به ما فشار آورند ما باید مقاومت و ایستادگی کنیم، راه حل را پیدا کنیم که راه حل را هم پیدا می کنیم .
وی خاطرنشان کرد: آنها ممکن است تخلف کنند و تخلف هم می کنند مورد اخیر قانون داماتو یا ایسا است که تخلف است که برخلاف برجام انجام می دهند، اگر مصوبه کنگره آمریکا اجرایی شود نقض فاحش و صریح برجام است که با عکس العمل بسیار تند ما مواجه خواهد شد.
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در مسئله برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور وجود دارد، هیچ اختلاف نظری بین دولت و مجلس و نظراتی که رهبری دارند سرجای خودش همه قوا زیر نظر ایشان فعالیت می کنند.
روحانی تاکید کرد: تردید نداشته باشید اگر رییس جمهوری آمریکا این مصوبه را امضا و بعد تعلیق کند -آنها می گویند در مقام عمل بلا اثر می کند- حتی این مقدار را هم ما تخلف از برجام می دانیم که در برابر همین مقدار هم عکس العمل نشان خواهیم داد.
وی افزود: برای جلسه هیات نظارت بر برجام همه را فردا - چهارشنبه دعوت کردیم، بحث ما این است عکس العمل را مشخص و اعلام کنیم.
وی خطاب به دوستان بسیار خوب و انقلابی یادآور شد: تردید نکنید، نگران نباشند، دلواپس نباشید، حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد، حتما برای آرمان های آینده کشور با همه توان ایستادگی می کنیم.
وی خطاب به منتقدان دولت گفت: اصل نقد خیلی خوب است، خواهش می کنم در نقدی که نسبت به دولت می کنید- همه دقت کنیم -جملاتی که به کار می بریم درست و دقیق باشد همه ما مسلمان ایرانی و انقلابی هستیم همه می دانیم دروغ حرام است چیزی نباید غیرواقعی باشد.
رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه گفته می شود دولت امیدش به برجام بود از شما می پرسم در سال 92 هنوز برجامی نبود که آیا ما نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم یا توانستیم؟
روحانی ادامه داد: آمار مرکز آمار و بانک مرکزی را نگاه کنید؛ پایان سال 92 اول 93 آیا تورم 45 درصد 35 درصد نشد، سال بعد قول دادیم این رقم را 25 درصد می کنیم به جای آن به 15 درصد کاهش پیدا کرد ؟
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: بعد آمدیم به مردم قول دادیم، گفتیم تلاش می کنیم تا 96 تورم را تک رقمی کنیم بعضی از اساتید گفتند چرا قول دادید این شدنی نیست ،گفتیم محاسبات ما این بوده، تلاشمان را می کنیم اگر نشد از مردم عذرخواهی می کنیم. ما از خرداد امسال تورم را تک رقمی کردیم.
رییس جمهوری افزود: البته اخلاق، استقامت، ایستادگی، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ما است و همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم.
وی ادامه داد: بسیج قهرمان، سپاه دلاور، ارتش قدرتمند، نیروی انتظامی، عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند، از دانش آموز گرفته تا دانشجو و کارگر همه مردم در کنار هم آمدند و ما توانستیم پیروزی را بدست آوریم.
روحانی افزود: ما امروز با امید از همه مشکلات عبور خواهیم کرد. روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذراندیم و به حول قوت الهی ملت ما با هدایت رهبری، با وحدت و اجماع نظر بقیه مشکلات را نیز پشت سر خواهند گذاشت.
وی ادامه داد: من می خواهم به افتخاری که برای ملت ما است، همه توجه داشته باشیم به اعتراف همه کشورها حتی آن ها که دشمن سر سخت ما هستند، هیچ کشوری نبوده که بتواند در مدت دو - سه سال، 20 یا 30 ماه در برابر قدرت های بزرگ جهانی از حقوق ملت خود به خوبی دفاع کند.
رییس قوه مجریه یادآور شد: پرونده هسته ای را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کردیم، این برای جناح و حزب نیست، برخی امور مسایل جناحی و حزبی است، برخی امور مربوط به دولت خاص است اما موفقیت های ما برای دولت نیست برای ملت و رهبر ایران است.
وی ادامه داد: اگر یک روز خطر باشد ما همه بسیجی هستیم، بسیج یک گروه خاص نیست، بر مبنای اصل 151 قانون اساسی دولت موظف است همه افراد ملت را آموزش نظامی دهد و برای دفاع از کشور آن ها را آماده کند.
رییس جمهوری گفت: اگر روزی بخواهد خطر این کشور را تهدید کند همه جوانان ما جلو می آیند، آن وقت دیگر جناح و حزب نمی شناسیم و این دانشگاه و آن دانشگاه، این طایفه و آن طایفه و این قوم وآن قوم ندارد بلکه بحث ملی است و بحث جناحی نیست و از کشورمان دفاع خواهیم کرد.
روحانی افزود: تمام افتخارات، موفقیت و پیروزی ما برای یکپارچگی ما است، هر جا انشقاق پیدا کنیم و از همه جدا شویم و رودرروی هم بایستیم قدرت مان را تضعیف کردیم. ما باید تحمل خود را بالا ببریم، از بنده که به عنوان خادم شما و منتخب مردم هستم تا همه حضار این جلسه، همه دانشجویان و همه جوانان باید تحمل خود را بالا ببریم.
وی ادامه داد: افکار و سلیقه های ما یکی نیست اما در آرمان های بلند، آرمان و اهداف ما یکی است، در حفظ انقلاب و نظام و تبعیت از رهبری و حفظ کشور از تمامیت ارضی همه نظر واحد داریم. مگر می شود یک کسی ایرانی باشد انقلابی باشد، انقلاب را دیده باشد و با این همه خون شهدا و فداکاری از کشورش دفاع نکند، ما باید از کشور و انقلابمان دفاع کنیم.
رییس قوه مجریه گفت: باید همه ما انقلابی باشیم، انقلابی به این معنا است که مسیری که از 41 شروع کردیم و در 22 بهمن ملت ما به موفقیت رسید و در 12 فروردین سال 58 به آن به عنوان نظام جمهوری اسلامی رای دادیم آن راه و مسیر را ادامه می دهیم البته اخلاق، استقامت، ایستادگی، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ما است و همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم.
روحانی افزود: ما گفتیم ایران هراسی دروغ است و قطعنامه سازمان ملل ظلم به کشور و ملت ما است و غیرقانونی و برخلاف منشور است، آمدیم ثابت کردیم ایران تهدید نیست و در خود سازمان ملل همان شورای امنیتی که گفته بود ایران تهدید است همان شورای امنیت گفت باید در زمینه فعالیت صلح آمیز هسته ای همه کشورها به ایران کمک کنند.
وی ادامه داد: در قطعنامه 2221 به صراحت آمده، عنوان قطعنامه عوض شده است، آن تهدید بود و این تبدیل به آن شد که ایران در مسیر صلح آمیز خود باید حرکت کند.
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: تهدید تبدیل به این شد که ایران باید در مسیر صلح آمیز خودش حرکت کند، این کار که بود؟ کار ملت بود، اگر شما ملت ایستادگی نکرده بودید، مگر وزارت امور خارجه می توانست چنین کاری را انجام دهد؟ اگر رهبر معظم انقلاب حمایت و هدایت نکرده بودند و اگر مجلس حمایت نکرده بود، اگر همه با هم نبودیم، نمی توانستیم.
روحانی افزود: اصلا قدرت ما در مذاکره با دیگران از ملت نشات می گیرد، اگر دنیا بداند این رییس جمهوری که با آنها صحبت می کند، نماینده تمام ملت است و همه از او حمایت می کنند؛ حال هر کس که مقام رییس جمهوری را دارد، نماینده ملت است؛ این رییس جمهوری با قدرت می تواند با آنها صحبت کند. اما اگر دیدند حامی ندارد و خودش، حزب و گروهش است، خوب معلوم است که ناتوان است و نمی تواند حرف خود را به کرسی بنشاند.
وی ادامه داد :خوب ما چه کار کردیم؟ ما در این حرکت ملی و بزرگ که جناحی نیست و ربطی به جناح خاص ندارد، آمدیم کاری کردیم که فعالیت هسته ای ما در ایران که آنها می گفتند، خلاف قانون است، خلاف قطعنامه است و تحریم شده است .
رییس قوه مجریه افزود: هر کاری ایران می کند ممنوع است را امروز به جایی رساندیم که به راحتی می توانیم کیک زرد از خارج وارد کشور کنیم.
روحانی گفت: برای این که جوان های عزیز بدانند، ما بعد از انقلاب یک گرم هم نتوانسته بودیم کیک زرد وارد کنیم. کیک زرد قبل از انقلاب مقداری از آفریقای جنوبی خریداری کرده بودیم، در داخل هم البته معادنی داریم که می توانیم کیک زرد در یک حدی تولید کنیم. اما تلاش کردیم از خارج وارد کنیم که نشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس توافقی که دو هفته پیش صورت گرفت، قرار است 900 تن کیک زرد را وارد کنیم. این موفقیت بزرگ برای انرژی هسته ای است.
وی افزود: یک کار عظیمی انجام شده است، به ما می گفتند شما آب سنگین تولید می کنید خلاف قانون و غلط است و همه حرف هایی که مستحق خودشان بود را به ما می زدند، اما امروزآب سنگین را به دنیا می فروشیم.
رییس جمهوری یادآور شد: محموله اول را به آمریکا و دومی را به روسیه فروختیم. این کار بزرگ و سترگی است، در مساله اراک که البته بدانید «مودی فای» (تغییرات جزیی) انجام خواهد شد و موارد فنی این مساله را دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی توضیح می دهد.
وی ادامه داد: البته هنوز ما در مسیر راه هستیم و چارچوب رآکتور آینده اراک مورد توافق قرار گرفته و اجرایی و عملی می شود.ما چیزی را از دست ندادیم، البته آنها این را می خواستند .
روحانی تصریح کرد که آنها می گفتند یک صد عدد سانتریفیوژ بیشتر نداشته باشید. بعد هم تحقیق و توسعه را می خواستند ممنوع کنند، اگر ایران می پذیرفت واقعا خسارت بزرگی برای کشور بود. ما تحقیق و توسعه مان را داریم ادامه می دهیم.
رییس جمهوری همچنین گفت: آی آر 8 ( IR8 )هم اکنون کار می کند. این را که قبلا ساخته بودیم و راه نیفتاده بود، بعد از برجام کاری که کردیم تزریق به آر ای 8 بود که در حال حاضر فعال است و مراحل بعدی اش را طی می کنیم .
روحانی ادامه داد: از شما می پرسم؛ ما اگر تحریم را که یکی از دوستان گفت تِرک برداشته است که حال فرض بگیریم ترک برنداشته، آیا آزاد هستیم در شرایط کنونی نفت را هر چه خواستیم بفروشیم؟
رییس جمهوری تصریح کرد: یکی از دوستان عزیر جمله ای فرمود که قشنگ نبود، در این مقعطی که وزیر نفت ما کار واقعا بزرگی در اجلاس اخیر انجام داد و در واقع حقمان را پس گرفتیم. ما قبل از توافق برجام که 26 دی سال گذشته اجرایی شد، اول 9 میلیون و هفتاد هزار و در روزهای آخر نیز یک میلیون و خرده ای نفت خام می توانستیم صادر کنیم، این الان شده دو میلیون و 300 هزار، این خوب است یا بد؟
وی ادامه داد : در حال حاضر کشور طبق اراده خودش هر مقدار که نظام مصلحت می داند نفت تولید و به هر کشوری صادر کند. چون آن موقع به هر کشوری که نمی توانستیم صادر کنیم. اروپا که نمی خرید، چند کشورآسیایی بودند می گفتند رایگان از شما می خریم.
رییس جمهوری افزود: نصف پول با پول ملی خودمان در حساب ما باشد، نصف دیگر در یک حساب دیگر با یورو، نصفی هم که به یورو یا پول ملی خودشان بود. وقتی می خواستیم از آنها پول را بگیریم، بین10 تا 20 درصد از ما کارمزد می گرفتند برای اینکه این پول را نقل و انتقال دهیم .
وی یادآور شد: در حال حاضر ما آزاد هستیم به هر که می خواهیم بفرشیم، این خوب است یا بد؟
روحانی گفت: به اروپا و افریقا می فروشیم، تمام کشورهای دوست ما از کشورهای آمریکای لاتین گرفته تا آسیایی یا آفریقایی هر که به ما می رسد از برجام خوشحال است به دلیل اینکه می تواند با ما معامله و تبادل کندو صاردات و واردات داشته باشد.
رییس جمهوری تاکید کرد که در مساله تحریم جز در مساله بانکی که به آن اشاره می کنیم بقیه تحریم ها به طور کامل و صد در صد برداشته شده است.
وی افزود: در مساله بانک ها نیز امروز با بانک های کوچک و متوسط دنیا کار می کنیم، یعنی اکنون می خواهیم چیزی را صادر یا وارد کنیم در حالی که در دوران تحریم ناچار بودیم با صرافی ها کار کنیم.
رییس جمهوری با تاکید بر این که کار همدیگر را نباید تخطئه کنیم، گفت: اگر شما کار خوب انجام دادید، باید بگوییم اساس انصاف این است؛ کار خوب است ولی بهتر هم می شد. ما برای اولین بار در 60 سال گذشته، سال گذشته صادرات غیر نفتی بر واردات پیشی گرفت.
روحانی افزود: این که حضرت آقا هم در سخنرانی عید فرمودند این دستاورد خوبی است، امسال هم همین طور است، در هفت ماهه اول هم همین است، صادرات غیر نفتی بیشتر از واردات است.
وی یادآور شد: شما می گویید رکود و بیکاری درست است، ما از رکود عمیقی رنج می بریم در سال های 91 و 92 رشداقتصادی منفی بود، این رقم در سال 91 منفی 6.8 ، در سال 92 منفی 1.9 بود که در سال 93 رشد سه درصد رسید، بنابراین از رکود عبور کردیم.
رییس قوه مجریه با بیان این که در سال 94 به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای بسیار زیادی شدیم، گفت: تمام کشورهای تولید کننده نفت در سال 94 و امسال از ذخایرشان استفاده کردند از روسیه تا قطر، عربستان ،کویت، عراق و ونزوئلا که شرایط بسیار سختی دارد همه از دخیره استفاده کردند.
روحانی افزود: در سال 94، 20 و امسال هم بیست درصد از درآمد نفتی را در صندوق توسعه واریز کردیم امسال هم همین طور است.
وی ادامه داد: معنای اقتصاد مقاومتی همین است، معنایش این است اقتصاد را طوری بسازیم تا در شرایط سخت بتوانیم راه اقتصادی را پیش ببریم در ونزوئلا چند ماه پیش خودشان می گفتند تورم 485 درصد است ، سفارت ما می گفت700 درصد است هرچه ببینید چه تورم سختی دارند به خاطر قیمت نفت این فشارها روی آنها است.
رییس جمهوری گفت: ما در همین شرایط توانستیم تورم را کاهش دهیم نباید کار خوب را فراموش بکنیم باید بگوییم چرا می خواهم بگویم امید به آینده اصل هست اگر امید را از بین ببرید، رسانه یا روزنامه باشد، فضای مجازی و حقیقی یعنی مردم بگویند فایده ندارد هر دولتی می آید شعاری می دهد به قول بعضی ها همین طور بدبختی ما ادامه دارد این که خلاف انقلاب، نظام و پیشرفت نظام است.
روحانی افزود: بله ما مشکل داریم قبول دارم بیکاری وجود دارد، اما دولت در این سال ها هر سال مرکز آمار بانک مرکزی نگاه کنید بیش از 700 هزار شغل جدید درست کردیم البته ورودی به کار یک میلیون دویست هزار ورودی داریم بنابراین 500 هزار بیکاری بالا می رود برای اینکه ورودی با جذب یکی نیست.
وی ادامه داد: ما که در سه سال هر سال هفت صد هزار شغل درست کردیم، آمار پنج،6 ،7 سال قبل را نگاه کنید، در سال های قبل اشتغال خالص ما تقریبا صفر بود، 12 هزار، 14هزار شغل بوده است، در اشتغال قدم خوب برداشتیم، اما فاصله داشتیم.
رییس دولت یازدهم یادآور شد: از یک میلیون و 200 هزار نفر جویای کار در کشور 65 درصد زنان و دختران تحصیلکرده جویای کار هستند، چه کار باید بکنیم.
وی تصریح کرد: شما قطعا بدانید دولت به تنهایی نمی تواند هر دولتی باشد چون امکانات محدود است، همین سال که بودجه مقداری با رقم کلان دادیم، 320 هزار میلیارد تومان کل بودجه است، بودجه عمرانی 91 هزار میلیارد و بودجه عمرانی 11 هزار میلیارد تومان بوده است. امسال بودجه عمرانی 62 هزار میلیارد تومان است بازهم در برابر کشور عظیم و بزرگ چیزی نیست.
روحانی افزود: دولت از این به بعد نمی تواند دولت سرمایه گذار باشد، دولت ما از این به بعد باید دولت انتظام گر، هدایت کننده و ناظر باشد. سرمایه مردم را باید بیاوریم، هر چه بگوییم اوضاع خراب است سرمایه دار فرار می کند .
وی با بیان این که ما باید نخست سرمایه داخلی را جذب کنیم، بعد سرمایه خارجی، خاطرنشان کرد: برای بخش نفت و گاز 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، توان دولت که محدود است، بخش خصوصی داخلی باید به این عرصه بیاید و بعد سرمایه ایرانیان خارج از کشور.
رییس جمهوری تصریح کرد: برای ما مهم آوردن سرمایه و فناوری است، چرا در هوای آلوده گرفتار شدیم، فناوری برای خودرو، بنزین، سوخت، وسایل گرم کننده و نیروگاه ها می خواهیم.
روحانی با بیان این که آلودگی هوا باید از بین برود، گفت: وقتی وارونگی اتفاق می افتد، باد وجود ندارد و هوا سرد می شود، مدرسه را تعطیل می کنیم که این درمان درد نیست.
وی ادامه داد: امسال چهار ویژگی مهم برای لایحه بودجه اعلام کردم که ان شاءالله 10هزار میلیارد تومان برای چهار موضوع اختصاص می دهیم.
رییس جمهوری یادآور شد: مسئله آب که امروز در همه استان ها وجود دارد حتی آب آشامیدنی و فاضلاب بویژه در شهرهای نزدیک دریا از موضوع های مهم هستند.
روحانی، محیط زیست و حمل و نقل ریلی را دو موضوع دیگر عنوان کرد که دولت در لایحه بودجه سال آینده به آن پرداخته است.

** دانشگاه باید نقاد باشد / از بقیه قوا هم از نظر من انتقاد کنید
همچنین رییس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود گفت: دانشگاه هم باید نقاد باشد باید از ما انتقاد کنید از رییس جمهوری انتقاد کنید البته با بیان احسن انتقاد بفرمایید. از بقیه قوا هم از نظر من انتقاد کنید.
روحانی افزود: نقد حق شما است دانشجو باید نقاد باشد، من هم حال و هوای دانشجویی را می دانم، دوره بسیار خوبی است، یکی از ویژگی های آن همین است؛ بیان کردن، نقد کردن از آن سو به ما راه حل هم بدهید؛ بار علم ودانش و فناوری هم بر دوش شما است.
وی ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در علم و فناوری پیش بروند،در علم و فناوری وضع ما خوب است، قدم های خوبی در چند سال برداشته است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امسال درآمد شرکت های دانش بنیان 15 هزار میلیارد تومان بود که تا پایان سال به20 هزار میلیارد تومان می رسد، صادرات شرکت های دانش بنیان که بیشتر بیوتکنولوژی است در سال 91 یک میلیون دلار بود که این رقم تا پایان سال 52 میلیون دلار خواهد بود.
روحانی تاکید کرد: علم و دانش فقط مقاله نیست، از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته ام آیین نامه ای تدوین کنند که در حال انجام است، رشد فقط با مقاله درست نمی شود.
وی تصریح کرد: مقاله خوب و بد باشد یا نباشد حرف و حدیث هایی هم وجود دارد که به این کاری ندارم، رشد علمی تنها با مقاله درست نمی شود ما باید در قدم های بعدی اختراعاتی که انجام می دهیم و علم و فناوری را تجاری سازی کنیم.
روحانی افزود: وقتی صادرات ایران از یک میلیون دلار به 52 میلیون دلار می رسد ، به معنای رشد است و در این زمینه باید حرکت کنیم که بیشترین کمک را دانشگاه ها می توانند انجام دهند.
وی ادامه داد: اشکال ندارد نظرات مختلف داشته باشیم اما لحن ها را کمی آرام تر و اخلاقی تر کنیم، رییس جمهوری را نقد کنید، اشکالی ندارد. بدون نقد پیش نمی رویم در عین حال بدانید دانشگاه ها هم وظیفه بزرگ و سنگینی را بر دوش دارند.
رییس جمهوری گفت: یک آرمان بزرگ برای همه ما ایران توسعه یافته است همان که رهبر معظم انقلاب هم تایید فرمودند و گفتند چشم انداز 20 ساله بعد از قانون اساسی مهم ترین سیاست ما است .
روحانی یادآور شد: ایران باید کشوری توسعه یافته شود، همه باید تلاش و کوشش کنیم نکاتی که بیان فرمودید به وزرای علوم، بهداشت و بقیه دوستان نکاتی که ما باید انجام دهیم دنبال کنند امیدوارم روز به روز برای پیشرفت ایران عزیز موفق و پیروز باشیم.

نظرات
آخرین اخبار