چشم امید چپ‌گرایان فرانسوی به مانوئل والس | فراتاب
کد خبر: 4875
تاریخ انتشار: 17 آذر 1395 - 02:40
در حالی که پس از پیروزی مخالفان اتحادیه اروپا در انگلستان، برتری «دونالد ترامپ» بر «هیلاری کلینتون» در آمریکا و شکست حزب دموکراتیک «متئو رنتسی»، نخست وزیر ایتالیا در رفراندوم اصلاح قانون اساسی، شبحی از «ناسیونالیسم و راست‌گرایی افراطی» بر سر قاره سبز سایه

فراتاب - گروه بین الملل: منصور براتی در حالی که پس از پیروزی مخالفان اتحادیه اروپا در انگلستان، برتری «دونالد ترامپ» بر «هیلاری کلینتون» در آمریکا و شکست حزب دموکراتیک «متئو رنتسی»، نخست وزیر ایتالیا در رفراندوم اصلاح قانون اساسی، شبحی از «ناسیونالیسم و راست‌گرایی افراطی» بر سر قاره سبز سایه‌افکنده است، گروه‌های و تشکل‌های دموکرات و لیبرال همچنان درصدد جلوگیری از پیروزی افراطی‌ها در این قاره هستند!  روز گذشته «مانوئل والس»، نخست وزیر فرانسه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا داد.

والس از نخست وزیری استعفا کرد

به دنبال اعلام آمادگی «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه روز گذشته برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2017 این کشور، وی امروز سه‌شنبه استعفای خود را تقدیم «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه کرد و پس از نیم ساعت گفت‌وگو با وی کاخ ریاست جمهوری الیزه را ترک کرد. استعفای رسمی والس از نخست‌وزیری فرانسه و ریاست دولت این در کشور در حالی صورت گرفت که وی شب گذشته در منطقه «اوری» در حومه شهر پاریس از عزم خود برای جانشین شدن «فرانسوا اولاند» در انتخابات سال آینده این کشور خبر داد و بابیان این‌که برای شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند، گفت: «من نامزد ریاست جمهوری هستم.» مانوئل والس ماه آینده باید با دیگر مدعیان حزب سوسیالیست این کشور برای ورود به گردونه رقابت‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند. عدم شرکت فرانسوا اولاند در انتخابات باعث شده بود که حزب سوسیالیست و دیگر تشکل‌های چپ‌گرا با بحران جانشینی روبرو شوند. به دنبال استعفای رسمی مانوئل والس از سمت نخست‌وزیری، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) از انتصاب «برنار کازونوو» (وزیر کشور فرانسه) به این سمت برای جانشینی والس خبر داد. بنابر اعلام کاخ الیزه، وزیر کشور فرانسه با انتصاب به سمت نخست‌وزیری هم‌اکنون مأمور تشکیل دولت جدید خواهد بود. منابع نزدیک به ریاست جمهوری فرانسه با اشاره به وجود اعتماد و اطمینان قوی در روابط میان اولاند و برنار کازونوو در خصوص وی اعلام کردند: «وی فردی باتجربه در امور کشور است.»

با وجود محبوبیت نسبی والس در میان مردم و همچنین جایگاه مناسبی که حزب سوسیالیست و ائتلاف چپ‌گرایان در پارلمان و سنای فرانسه دارد؛ اما اصلاح قانون کار که مدتی پیش در دستور کار دولت قرار گرفته بود، اعتراضات شدید مردم را در پی داشت و بسیاری از کارگران را از دولت والس ناراضی ساخت از سوی دیگر ضعف‌های عملکرد فرانسوا اولاند نیز تا اندازه‌ای بر وجهه او موثر واقع شده که اولاند را از کاندیداتوری مجدد برای احراز ریاست جمهوری بازداشته است. در چنین شرایطی سوسیالیست‌های فرانسوی در برابر جبهه افراطی ملی «مارین لوپن»، تکیه‌گاهی لرزان دارند و احتمال شکست آن‌ها در انتخابات زیاد شده است. اکنون انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه که قرار است در هفتم ماه مِی سال آینده برگزار شود، صحنه رقابت میان 3 گروه بزرگ است! از یکسو حزب سوسیالیست و ائتلاف چپ‌گرایان برای فتح مجدد کاخ الیزه صف‌آرایی کرده ‌اند و احتمالاً همگی پشت سر مانوئل والس قرار خواهند گرفت.

«فرانسوا فیون» نیز که پس از پیروزی بر «نیکولا سارکوزی»، رئیس جمهوری سابق و «آلن ژوپه»، نخست وزیر اسبق، به عنوان نامزد حزب راست‌ میانه جمهوری‌خواه انتخاب شده، از شانس قابل توجهی برای ورود به الیزه برخوردار است. همچنین مارین لوپن و جبهه ملی نیز که به دلیل افزایش حملات تروریستی نسبت به سال‌های قبل از اقبال بیشتری برخوردار شده اند، را نیز می‌توان قطب سوم این انتخابات دانست. پیروزی‌های نسبی جبهه ملی در انتخابات اخیر شهرداری‌ها نیز نشان از همین امر دارد. پیروزی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری را سومین ضربه اساسی به نظم لیبرالیستی جهان نامیده اند. با این حال پاره‌ای دیدگاه‌های مشترک میان حزب جمهوری‌خواه و حزب‌ سوسیالیست نیز احتمال همسویی آن‌ها در صورت کشیدن رقابت به دور دوم نیز اگرچه شانس احزاب میانه را افزایش می‌دهد، اما در عین حال می تواند باعث خنثی شدن رأی هر کدام از آن‌ها در دور نخست شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد جبهه ملی در صورتی می‌تواند برنده انتخابات باشد که در همان دور اول کار را به پایان برساند، زیرا همچنانکه الگوی ائتلاف احزاب میانه‌رو در انتخابات شهرداری‌ها نیز باعث پیروزی گسترده راستگرایان افراطی شد، در انتخابات ریاست جمهوری نیز موثر واقع خواهد شد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار