وقتی رنتسی مجبور به خداحافظی زودهنگام شد! | فراتاب
کد خبر: 4864
تاریخ انتشار: 15 آذر 1395 - 22:36
نه ایتالیایی‌ها به همه‌پرسی قانون اساسی
در پی رای منفی مردم ایتالیا به طرح اصلاح قانون اساسی ایتالیا «متئو رنتسی» نخست وزیر سوسیالیست ایتالیا از مقام خود کناره‌گیری کرد. با استعفای نخست وزیر شانس احزاب راست‌گرا برای تسلط بر پارلمان ایتالیا در انتخابات زودهنگام افزایش خواهد یافت.

فراتاب - گروه بین الملل: در پی رای منفی مردم ایتالیا به طرح اصلاح قانون اساسی ایتالیا «متئو رنتسی» نخست وزیر سوسیالیست ایتالیا از مقام خود کناره‌گیری کرد. با استعفای نخست وزیر شانس احزاب راست‌گرا برای تسلط بر پارلمان ایتالیا در انتخابات زودهنگام افزایش خواهد یافت.

رنتسی در نشستی مطبوعاتی در محل کاخ نخست وزیری این کشور در حال سخنرانی است با قبول شکست در این همه پرسی گفت. من امروز عصر پس از برگزاری اخرین نشست هیئت وزیران به نزد رئیس جمهوری خواهم رفت و استعفا خود را تقدیم وی می کنم. بر اساس نظرسنجی که هنگام خروج رای دهندگان از مراکز اخذ رای به دست آمد، اکثر ایتالیایی‌ها یکشنبه اصلاح قانون اساسی را که رنتسی پیشنهاد کرده بود، رد کردند. بین 54 تا 58 درصد رای دهندگان گفتند «نه» و بین 42 تا 46 درصد نیز گفتند «بله». رنتسی پس از شکست در این همه پرسی گفت ماموریتش به عنوان نخست وزیر «اینجا به پایان رسید.» پیش از اعلام نتایج، ابهامات زیادی در ایتالیا در خصوص اروپا و بازارهای مالی پس از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا به وجود آمده بود و مردم ایتالیا نگران بودند مرحله جدیدی از بی ثباتی در سومین اقتصاد منطقه یورو آغاز شود.

مراکز اخذ رای در ساعت 23 برابر بیش از 46 میلیون رای دهنده بسته شد و حدود چهار میلیون ایتالیایی نیز در خارج از این کشور شامگاه پنجشنبه رای داده بودند. وزارت کشور ایتالیا میزان مشارکت را تا ساعت 20 به وقت محلی 57 و 22 صدم درصد اعلام کرد. اصلاح قانون اساسی، کاهش اختیارات مجلس سنا را تا حدود زیادی شامل می شد.

بخش گسترده ای از طبقه سیاسی از راستگرا تا مردمی با همه جریان های تندرو و حتی حزب دموکراتیک که رنتسی وابسته به آن است این اصلاحات را رد کرده بودند و آن را موجب افزایش شدید قدرت نخست وزیر می دانستند. «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و ژان -کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا علنا از ایتالیایی ها حمایت از اصلاحات را خواستار شده بودند. پس از مخالفت ایتالیایی‌ها با اصلاحات، حزب پنج ستاره احتمالا برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار خواهد شد اما پیش بینی نمی شود رئیس جمهور «سرجیو ماتارلا» پیش از اصلاح قانون مربوط به انتخاب نمایندگان، پارلمان را منحل کند. با وجود اینکه رنتسی گفته است استعفا می کند اما می تواند در رأس حزب دموکراتیک باقی بماند و حتی دوباره نخست وزیر شود.

جنبش افراطی منتقد اروپای پنج ستاره در ایتالیا دربره نتایج همه پرسی اصلاح قانون اساسی در ایتالیا ابراز خرسندی کرده و «بپه گریلو»، رئیس این جنبش افراطی اعلام کرد که دموکراسی برنده شده است. وی در پیامی توئیتری خواستار برگزاری انتخابات سریع در ایتالیا شده و تاکید کرد که ایتالیایی ها باید هر چه سریع تر به انتخابات فراخوانده شوند. بسیاری از سیاستمداران این جنبش افراطی در ایتالیا نیز از برنامه های خود برای تشکیل دولت خبر دادند. حزب راست افراطی در فرانسه نیز شادی و خوشحالی خود را درباره نتایج همه پرسی در ایتالیا ابراز کرده و «مارین لوپن»، رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد که ایتالیایی ها اتحادیه اروپا و نخست وزیر ایتالیا را محکوم کردند. ما باید این ولع برای آزادی ملت ها و حمایت از آن ها را بشنویم.

در این میان رئیس جمهور فرانسه نیز به خبر کناره گیری رنتسی بعد از شکست همه پرسی در این کشور واکنش نشان داده و با تاکید بر اینکه به تصمیم نخست وزیر ایتالیا احترام می گذارد با وی ابراز همدردی کرد. به گفته «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه، رنتسی خود را برای اصلاحات شجاعانه آماده می کرد«ین آزلبورن»، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرد که نه ایتالیایی ها به طرح اصلاح قانون اساسی در این کشور عواقب فاجعه باری برای اتحادیه اروپا به همراه ندارد. من شکستی برای اروپا نمی بینم. ایتالیا درباره یک طرح اصلاحی تصمیم گیری کرد و این نادرست است که حالا آن را به سطح اروپایی بکشانیم. این یک بحث سیاست داخلی بود.

نظرات
آخرین اخبار