ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در «ایرانداک» الزامی شد | فراتاب
کد خبر: 4846
تاریخ انتشار: 15 آذر 1395 - 03:00
با دستور وزیر علوم؛
دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با امضای آیین‌نامه‌ای، ثبت پیشنهاده (پروپوزال) پارساها (پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترای تخصصی) و پارسا‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان تمامی موسسه‌های دولتی و غیردولتی را الزامی کرد.

به گزارش فراتاب به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، وزیر علوم با امضای آیین‌نامه «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها (پروپوزال)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» تمامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیر دولتی زیرنظر وزارت علوم را موظف کرد، پروپوزال‌ها و پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترای تخصصی دانشجویان خود را پس از دفاع در سامانه‌های اطلاعاتی ایرانداک ثبت و تایید و متن کامل آنها را در قالب و به شیوه‌ای که ایرانداک تعیین می‌کند، بارگذاری کنند.
بر اساس این آیین‌نامه مؤسسات موظفند متن کامل پارساهای دانش‌آموختگان حداقل 3 سال قبل خود را در سامانه‌های اطلاعاتی ایرانداک ثبت و تایید کنند.
بر پایه این آیین‌نامه، مؤسسات موظف هستند، پیش از تصویب پیشنهاده پارساها و پس از دفاع آن پارساها اصالت محتوای آن را با کاربرد سامانه «همانندجو» بررسی کنند.
بر همین اساس، تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره آن، بر پایه گزارش همانندجو بسته به مورد برعهده مؤسسات است.
افزون بر این، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) موظف است اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، 20 صفحه نخست و فهرست منابع پارساها را پس از ثبت در سامانه‌های اطلاعاتی خود به صورت رایگان منتشر کند.
متن کامل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا به ترتیب پس از گذشت 18 و 30 ماه از تاریخ دفاع دانشجو در محیط وب منتشر خواهد شد.
با اجرای این آیین‌نامه، ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات توسط وزارت علوم بر اساس میزان مشارکت در اجرای این آیین‌نامه و میزان همانندی پارساهای هر مؤسسه انجام خواهد شد.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار