یکشنبه سرنوشت‌ساز اروپا | فراتاب
کد خبر: 4825
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 02:24
امروز روز سرنوشت‌سازی برای اتحادیه اروپا، ایتالیا و اتریش است. از یک‌سو متئو رنتسی نخست‌وزیر ایتالیا رفراندوم تغییرات در قانون اساسی این کشور را به رأی می‌گذارد و از سوی دیگر مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری اتریش

فراتاب - گروه بین الملل:  امروز روز سرنوشت‌سازی برای اتحادیه اروپا، ایتالیا و اتریش است. از یک‌سو متئو رنتسی نخست‌وزیر ایتالیا رفراندوم تغییرات در قانون اساسی این کشور را به رأی می‌گذارد و از سوی دیگر مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری اتریش شرکت می‌کنند. اگر در هردوی این انتخابات‌ها راست‌های افراطی و مخالفان اتحادیه اروپا پیروز شوند، این به معنای پایان این اتحادیه و شکل گرفتن دولت‌های افراطی بیشتر در اروپا خواهد شد.

در ایتالیا «متئو رنتسی»، نخست‌وزیر چپ‌گرای این کشور برای مقابله با درخواست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و مقابله باقدرت مجلس سنای این کشور رفراندومی را برگزار می‌کند که بر اساس آن اختیارات و قدرت مجلس سنا کاملاً از بین رفته و قدرت دولت در اعمال نظارت و کنترل بر اقتصاد بیشتر خواهد شد. این رأی‌گیری که به‌شدت راست‌گرایان این کشور را نگران ساخته، به معنای باقی ماندن در اتحادیه اروپا البته به‌شرط تحقق خواسته‌های ایتالیا است اما درصورتی‌که مخالفان رفراندوم پیروز انتخابات شوند، رنتسی مجبور به استعفا شده و امکان روی کار آمدن کسانی که خواهان جدایی از این اتحادیه هستند، بیشتر می‌شود. متئو رنتسی نخست‌وزیر ایتالیا روز گذشته در جریان آخرین سخنرانی در آستانه همه‌پرسی فردا در این کشور گفت که موفقیت این همه‌پرسی می‌تواند ایتالیا را به قدرتمندترین کشور در اروپا تبدیل کند.

رنتسی همچنین وعده داد که درصورتی‌که مردم با برنامه وی مبنی بر کاهش نقش سنا و افزایش مجدد قدرت مقامات محلی موافقت نکنند، از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد. مخالفان این همه‌پرسی بر این باورند که این تصمیم می‌تواند به ضعف و برهم خوردن قدرت دموکراتیک منجر شود. بازارهای مالی و سیاستمداران اروپایی از پیروی مخالفان نگرانند و معتقدند که چنین اقدامی می‌تواند به بی‌ثباتی سیاسی و بحران در بانک‌ها منجر شود و منطقه یورو را به سمت بحرانی جدید سوق دهد. بااین‌حال بر اساس نظرسنجی‌ها موافقان این رفراندوم در اقلیت قرار دارند و مخالفان با 53.5 درصد پیشتاز این رقابت هستند. البته این روزها کمتر می‌توان به نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی اطمینان کرد و با توجه به اینکه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پیش‌بینی‌نشده بود و رأی مردم آمریکا به ترامپ نیز در هیچ‌کدام از نظرسنجی‌های انتخاباتی پیش‌بینی‌نشده بود، امکان اینکه هرکدام از طرفین بتوانند پیروز این رفراندوم باشند وجود دارد.

 

انتخابات ریاست جمهوری اتریش

در اتریش نیز به نظر می‌رسد «نوربرت هوفر»، به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری راست‌های افراطی در این کشور بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات فردا در این کشور داشته و می‌تواند تبدیل به اولین رئیس‌جمهور راست افراطی اروپا از سال 1945 تاکنون شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نوربرت هوفر، کاندیدای ریاست جمهوری راست افراطی و ضد مهاجرت در اتریش با رقیب مستقل و حامی محیط زیستش به نام «آلکساندر فان در بلن»، رقابتی شانه‌به‌شانه دارد.

اگرچه ریاست جمهوری در اتریش حالتی تشریفاتی دارد اما پیروزی هوفر می‌تواند یک اتفاق مهم برای احزاب راست افراطی در اروپا که سال آینده میلادی در کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و هلند در انتخابات به رقابت می‌پردازند، محسوب شود. هوفر 45 ساله در دور اول انتخابات اتریش در 24 آوریل اول شد و برای نخستین بار در تاریخ اتریش یک کاندیدای راست افراطی توانست کاندیداهای دو حزب میانه‌رو را شکست دهد. هوفر در دور دوم این انتخابات در 25 مه گذشته تنها با 31 هزار رأی از فاندر بلن شکست خورد اما حزب آزادی متعلق به هوفر توانست وقوع یکسری خطاها را بهانه کرده و موفق به تجدید برگزاری دور دوم انتخابات شود. اما در آستانه این روز سرنوشت‌ساز وضعیت نه در برلین و نه در بروکسل خوب نیست. اروپا مدت زیادی نیست که با مسئله رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا و سپس انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا مواجه شده است و حالا هم می‌تواند در برابر مشکلات جدید دیگری قرار گیرد.

اگر نوربرت هوفر، نامزد حزب افراطی آزادی اتریش در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود و همه‌پرسی مدنظر «متئو رنتسی»، نخست‌وزیر ایتالیا برای اصلاح قانون اساسی این کشور شکست بخورد ترس و نگرانی‌ها همچنان در اتحادیه اروپا گسترش می‌یابد؛ اما آنگلا مرکل نیز در چنین شرایطی باید برای آینده اروپا و شخص خود نگران باشد. اتحادیه اروپا حدود دو سال پیش می‌توانست با خونسردی با چنین روز انتخاباتی مهمی روبرو شود، اما این اتحادیه حالا توسط بحران‌ها و مسائل زیادی ازجمله افزایش شک به خود و پوپولیسم ضعیف شده و با پیروزی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تقریباً همه‌چیز در این کشور ازجمله فروپاشی اتحادیه اروپا قابل‌تصور است.

نظرات
آخرین اخبار