میانجیگری روسیه برای حل تنش دمشق - آنکارا | فراتاب
کد خبر: 4823
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 02:35
برخی کارشناسان مسائل سیاسی بر این اعتقادند با توجه به حضور گسترده روسیه در تحولات سوریه و گسترش روابط میان مسکو و آنکارا، اکنون پس از دیدار وزرای امورخارجه روسیه و ترکیه به نظر می‌رسد راه برای میانجی‌گری پوتین میان اسد و اردوغان هموارشده است.

فراتاب - گروه بین الملل: به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، برخی کارشناسان مسائل سیاسی بر این اعتقادند با توجه به حضور گسترده روسیه در تحولات سوریه و گسترش روابط میان مسکو و آنکارا، اکنون پس از دیدار وزرای امورخارجه روسیه و ترکیه به نظر می‌رسد راه برای میانجی‌گری پوتین میان اسد و اردوغان هموارشده است. به نظر می‌رسد پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه نیز در این راستا مؤثر بوده است.

پس از سفر «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه و دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در این کشور بسیاری از ناظران معتقدند که سوریه محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف بوده و در نشست پس از دیدار دوجانبه، هر دو طرف مواضع و راهکارهای خود در مورد بحران سوریه را مطرح کردند. با توجه به اینکه چندین سال است که آنکارا و مسکو اختلافات عمیقی در مورد بحران سوریه دارند، این اختلافات در این نشست هم به قوت خود باقی‌مانده بود.»

بسیاری معتقدند آشتی روسیه و ترکیه و ازسرگیری همکاری‌های اقتصادی و سیاسی مسکو و آنکارا تأثیر مثبتی بر حل اختلافات آنکارا و دمشق نیز خواهد گذاشت. «یلنا سوپونینا» کارشناس مؤسسه تحقیقات استراتژیک روسیه در این خصوص گفت: «با توجه به اینکه روابط میان آنکارا و مسکو روزبه‌روز گسترش می‌یابد، در سایه این نزدیکی و گسترش روابط، مسکو این توانایی را دارد میان اردوغان و بشار اسد میانجی‌گری کند. به نظر می‌رسد پس از دیدار لاوروف و چاووش اوغلو زمان آن رسیده است که مذاکرات روسیه با دمشق و آنکارا برای میانجی‌گری بین دو طرف آغاز شود.»

چند روز پیش نیز، روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت رهبران اپوزیسیون سوریه برای پایان جنگ در حلب در حال مذاکره با نمایندگان روسیه در ترکیه هستند و ظاهراً آمریکا از این مذاکرات اطلاعی ندارد. مذاکرات مذکور به میانجیگری ترکیه در آنکارا انجام می‌شود و به گفته چهار تن از مقام‌های اپوزیسیون سوریه که خواستند نامشان فاش نشود، واشنگتن در این مذاکرات حضور ندارد. یکی از منابع سوری گفت: «روس‌ها و ترک‌ها اکنون بدون اطلاع آمریکا مذاکره می‌کنند. واشنگتن اصلاً در این مذاکرات حضور ندارد و اصلاً نمی‌داند که چه اتفاقی در آنکارا رخ می‌دهد.» این اولین بار نیست که اپوزیسیون سوریه با طرف‌های روس دیدار می‌کند اما بی‌سابقه است که چندین گروه شورشی در این گفت‌وگوها شرکت کنند.» بااین‌حال فایننشال تایمز گزارش داد، ظاهراً مذاکرات دستاورد چندانی نداشته است اما این حقیقت که آن‌ها بدون مشارکت آمریکا مذاکره می‌کنند، نشان می‌دهد که تغییرات سیاسی‌ای در خاورمیانه در حال وقوع است.

 

 

نظرات
آخرین اخبار