دوران سلطه گرايي به پايان رسيده است | فراتاب
کد خبر: 4821
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 17:57
هند نخستين ايستگاه ظريف در سفر به شرق آسيا:
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (شنبه ) برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا ، گفت وگو با مقامات عالیرتبه و شرکت در نشست اقتصادی و سیاسی وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

به گزارش فراتاب، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (شنبه ) برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا ، گفت وگو با مقامات عالیرتبه و شرکت در نشست اقتصادی و سیاسی وارد دهلی نو پایتخت هند شد. وزیر خارجه را در این سفر روسای 38 شرکت عمده وابسته به اتاق بازرگانی ، 15 شرکت دانش بنیان وابسته به ستادهمکاری های علمی وفن آوری وهشت بانک تجاری به همراه دیگر مقامات صنعتی ، بازرگانی و علمی به منظور ملاقات های تجاری وشرکت در همایش های مشترک اقتصادی میان ایران ،هند ،چین و ژاپن همراهی می کنند.
شرکت در نشست تجاری مشترک کنفدراسیون صنایع هند ، سخنرانی در بنیاد مطالعاتی آبزرور ،دیدار با مقامات عالیرتبه هند و گفت وگو در خصوص مسائل دوجانبه و چند جانبه و سخنرانی درکنفرانس قلب آسیا از جمله برنامه های وزیر امور خارجه در سفر به هند عنوان شده است.
کنفرانس دو روزه قلب آسیا از روزشنبه با هدف گسترش همکاری ها برای کمک به حل مسائل وبهبود اوضاع امنیتی افغانستان با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور عضو و حمایت کننده این کنفرانس و بیش از 10 نهاد بین المللی ومنطقه ای آغاز به کار می کند.
وزیر امور خارجه کشورمان قرار است ضمن سخنرانی در این کنفرانس واعلام مواضع و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح وثبات در قلب آسیا و بویژه افغانستان در حاشیه این کنفرانس با تعدادی از مقامات عالیرتبه کشورها و همتایان خود دیدار کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه به دعوت وزرای خارجه چین وژاپن عازم این کشورها می شود و ملاقات با همتایان چینی وژاپنی وبرخی از مقامات بلند پایه این کشورها ونیزبرگزاری همایش تجاری مشترک از برنامه های وزیرخارجه در سفربه چین وژاپن است.

آمريكا موظف است اجراي تحريم ها را متوقف كند
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در بدو ورود خود به دهلي نو در جمع خبرنگاران افزود: همانطوریکه درگذشته مقامات امریکایی موظف بودند، اجرای تحریم ها را متوقف کنند، در حال حاضر نیز همین وظیفه را دارند. وی تصریح کرد: در صورتیکه تمدید تحریم ها به امضای رئیس جمهوری امریکا برسد،به رغم اینکه اثر اجرایی ندارد ولی از نظر جامعه بین المللی بی اعتباری دولت امریکا را نشان می دهد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:چون این تحریم ها اثری برکارآفرینان نمی گذارد در این سفروارد این گفت وگوها نمی شویم .
به گزارش ايرنا، وی مهمترین هدف از سفربه هند را شرکت در اجلاس قلب آسیا ذکر کرد و افزود: در این نشست علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهوری افغانستان دیدار می شود.
ظریف شرکت در نشست اقتصادی با حضورکارآفرینان ، تجار، بازرگانان ، مسئولان بانکی ، اتاق بازرگانی و فناوری ایران و هند را ازجمله برنامه های امروز خود در دهلی نو ذکر کرد وافزود: در این نشست درخصوص گسترش روابط اقتصادی وبازرگانی بحث وتبادل نظر می شود.
وی، سخنرانی در بنیاد تحقیقاتی آبزور را از دیگر برنامه های امروز خود در دهلی نوعنوان کرد و افزود:بعد ازظهر به وقت محلی برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا راهی امریتسار پنجاب می شود.

اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند
ظريف همچنين در نشست تجاري فعالان بازرگاني ايران و هند گفت: من به شما تعهد کامل دولت ایران برای تسهیل در روابط تجاری دو کشور را اعلام می‌کنم تا این امکان برای تجار دو کشور فراهم شود که با یکدیگر در رفت‌ و آمد باشند و با یکدیگر همکاری کنند. او با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های صنعت و فن‌آوری اظهار کرد: ما باید افق‌های جدیدی را در این زمینه‌ها بین دو کشور ایجاد کنیم.
ظریف با اشاره به آمادگی ایران جهت همکاری با شرکت‌های نفتی هندی در زمینه انرژی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم فقط یک تامین کننده صرف انرژی برای هند باشیم؛ ما به دنبال توسعه بیش‌تر روابط با هند در این زمینه هستیم. ما می‌خواهیم در بخش‌های فرادستی و پایین دستی انرژی روابط استراتژیک و راهبردی داشته باشیم.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: ما با شرکت‌های هندی در میدان نفتی فرزاد B مشغول همکاری هستیم. ظریف در بخشی دیگر از سخنانش در این نشست به اهمیت همکاری‌های بانکی دو کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم همکاری‌های بانکی بین دو کشور که پشتوانه روابط اقتصادی ایران و هند است بیش از گذشته پیشرفت کند و حرکت رو به جلو خود را ادامه دهد.

وی به گفت‌وگوی اخیرش با یکی از بالاترین مقامات ارشد بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این مقام ارشد به تازگی در نامه‌ای به من اعلام کرد که به‌زودی شعبه‌ای از بانک UCO هند تا قبل از پایان سال میلادی جاری در تهران افتتاح می‌شود.
ظریف خطاب به شرکت‌کنندگان در این نشست تاکید کرد: این اقدام می‌تواند گام بسیار مهمی برای شما و فعالیت‌های اقتصادی در ایران باشد و زمینه را برای فعالیت و همکاری‌های بیش‌تر بین فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کند.
او با بیان این که ما به دنبال همکاری با هند در زمینه‌های مختلف هستیم و ظرفیت و پتانسیل این موضوع بین دو کشور وجود دارد، افزود: اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند.
وی در سخنانش تاکیدکرد: ایران یک منبع با ثبات و مداوم انرژی است و ما می‌توانیم این ثبات را برای دیگر نقاط جهان هم داشته باشیم.

بزرگ کردن دوباره آمریکا اشتباه است
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين در سخنراني خود در جمع انديشمندان و نخبگان هندي تاكيد كرد: دوره سلطه‌گرایی به پایان رسیده است.
به گزارش ايسنا، این دیپلمات ارشد کشورمان با هشدار درباره جهانی شدن ترویسم افزود: همه نیازمند درک این واقعیت هستیم که حمایت از تروریسم، سودی برای هیچ کسی ندارد. وزیر امور خارجه گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا را ناشی از ناامیدی، تحقیر و ترس مردم برشمرد که بیگانگان مسبب آن هستند.
ظریف اشغال عراق و افغانستان و منطق اشغالگری در فلسطین را مسبب گسترش افراط‌گرایی و تروریسم عنوان کرد. او درک غلط از قرن بزرگ آمریکایی را سبب خسارات فراوان در منطقه غرب آسیا دانست و هشدار داد: درک این واقعیت اهمیت دارد که صحبت از بزرگ کردن دوباره آمریکا اشتباه است زیرا دوران سلطه‌گری به پایان رسیده است.

ديدار ظريف با نرگس كلباسي
وي در ادامه اين سفر با نرگس کلباسی، بانوی ایرانی متهم به قتل در دادگاه ایالت اودیسای هند، در محل سفارت ایران در دهلی‌نو ديدار كرد. نرگس کلباسی اشتری، اهل اصفهان است و پس از مهاجرت به انگلستان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. ابتدا به مدت یک سال در پرورشگاه‌های هند و سریلانکا فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهد و با دیدن وضعیت کودکان و تنگدستی آن‌ها اقدام به تاسیس مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که معلول یا نابینا بودند می‌کند.
اتهام قتل غیرعمد یک کودک و سهل‌انگاری که منجر به غرق شدن یک کودک که در زمان پیک نیک در کنار رودخانه‌ای به بازی مشغول بوده او را از ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش باز می‌دارد.

 

 

نظرات
آخرین اخبار