وزیر خارجه عراق از آزادی 70 منطقه تحت سیطره داعش خبر داد | فراتاب
کد خبر: 4812
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 02:15
درحالی‌که 45 روز از آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا می‌گذرد روز جمعه، «ابراهیم جعفری»، وزیر خارجه عراق ضمن اشاره به اینکه ۷۰ درصد خاک این کشور آزادشده است، گفت: «عراق از مرحله بحران به مرحله پیروزی منتقل‌شده و داعش دیگر هیچ راه فراری ندارد.»

درحالی‌که 45 روز از آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا می‌گذرد روز جمعه، «ابراهیم جعفری»، وزیر خارجه عراق ضمن اشاره به اینکه ۷۰ درصد خاک این کشور آزادشده است، گفت: «عراق از مرحله بحران به مرحله پیروزی منتقل‌شده و داعش دیگر هیچ راه فراری ندارد.» همزمان فرمانده عملیات آزادی نینوا از آزادی ۳۶۱ روستا و انهدام ۶۳۲ خودروی بمب‌گذاری‌شده از آغاز عملیات موصل خبر داد.

به گزارش خبری سومریه نیوز، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود در کنفرانس «گفتگوهای دریای مدیترانه» در رم گفت: «عراق خط مقدم مبارزه با تروریسم است و این جنگ، جنگی جهانی است که در عراق آغاز نشده و هرگز در عراق نیز به پایان نخواهد رسید. ما از هیچ کشوری درخواست نیروی نظامی نکردیم بلکه سربازان غیور ما از عراق دفاع کردند. ما تنها خواهان حمایت سیاسی، رسانه‌ای و انسانی شدیم.» وی گفت: «اختلاف نظر کشورها درباره تروریسم موجب دشواری دررسیدن به توافقی درباره همکاری علیه تروریسم شده است. برخی گروه‌هایی مثل جبهه النصره در سوریه را گروهی می‌دانند که برای آزادی‌اش می‌جنگد اما این گروه ارتباطش با القاعده را قطع کرد و سعی کرد با تغییر نامش افکار عمومی را فریب دهد اما تمامی این گروه‌ها یکی هستند و سیاست آن‌ها نیز تجاوز به حقوق بشر است.»

الجعفری گفت: «عراق امروز توانست پیروزی‌های زیادی را در مناطق مختلف رقم بزند. وزارت خارجه عراق نیز دیپلماسی مقابله با تروریسم را به نیابت از جهان در پیش‌گرفته و تأکید دارد که عراق یا اسلام مسئول به وجود آمدن داعش نیستند.» وی تأکید کرد: «نیروهای ما ۷۰ درصد خاکمان را از وجود داعش پاک‌سازی کردند. داعش دیگر هیچ گذرگاه مرزی ندارد و میزان جذب تروریست‌های خارجی به ۶۰ درصد کاهش‌یافته است.» الجعفری تأکید کرد: «ما از زمانی که برای عملیات موصل برنامه‌ریزی می‌کردیم به مرحله ما بعد آزادی نیز توجه داشتیم. برنامه ما سه محور داشت؛ اول مقدمه سازی برای آزادی موصل، ورود به جنگ و عملیات پاک‌سازی و مرحله سوم مابعد آزادی موصل.»

از سوی دیگر «عبدالامیر رشید یارالله»، فرمانده عملیات «به‌سوی تو می‌آییم ای نینوا» در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای پلیس فدرال و یگان‌های دیگر از ۱۷ اکتبر تا یک دسامبر و پس از گذشت ۴۵ روز از عملیات موصل در محور القیاره به سمت مناطق ساحل چپ رود دجله (شرق موصل) پیشروی کردند و توانستند ۹۶ روستا را آزاد کنند. ازجمله مهم‌ترین مناطقی که آزادشده‌اند منطقه الشوره و شهر حمام‌العلیل هستند. همچنین نیروهای ما کنترل ۵۶ چاه نفتی را در دست گرفته و توانستند به ورودی‌های البوسیف در جنوب موصل برسند. آن‌ها توانستند ۲۳۹ خودروی بمب‌گذاری‌شده را با همکاری جنگنده‌های ارتش و نیروی هوایی و جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش منهدم کنند و مساحتی حدود ۱۸۵۵ کیلومتر مربع و مسیر القیاره به حمام‌العلیل را پاک‌سازی کنند.

یارالله گفت: «یگان‌های ارتش و دیگر نیروها نیز از سمت پل الکویر به سمت ساحل چپ پیشروی کردند و توانستند ۵۴ روستا را آزاد کنند که ازجمله مهم‌ترین آن مرکز شهرستان حمدانیه، کرملس، شهر نمرود و السلامیه هستند. آن‌ها همچنین چهار محله از شرق موصل را آزادکرده و ۷۷ خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم کردند.» وی گفت: «یگان‌های عملیات نینوا مناطق واقع در جنوب رودالزاب را پاک‌سازی کرده و توانستند ۱۷ روستا را آزاد و ۱۲ خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم کنند. لشگر ۱۶ ارتش نیز از شمال تلکیف به پیشروی خود ادامه داده و ۲۱ روستا ازجمله الشلالات، البعویزه و دجله مول را آزاد و ۲۳ خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم کردند.» یارالله گفت: یگان‌های مبارزه با تروریسم نیز از محور شرقی شهر موصل در این شهر پیشروی کرده و توانستند ۱۵ روستا و ۲۳ محله را آزاد و ۱۵۱ خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم کنند. نیروهای پیشمرگ نیز ۲۸ روستا را آزاد و ۵۵ خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم کردند.

 

نظرات
آخرین اخبار