کد خبر: 4810
تاریخ انتشار: 12 آذر 1395 - 19:35
سحر صنیعی
ايران پس از پذيرفتن برجام وارد تعهدي جهاني شده است و مانند سابق نمي تواند سياست هاي مشابه سال ٨٤ و ٨٨ را با این پیش فرض كه مصالح داخلي به بيرون از مرزها ربطي ندارد، به اجرا در آورد

فراتاب - گروه سیاست خارجی: ايران پس از پذيرفتن برجام وارد تعهدي جهاني شده است و مانند سابق نمي تواند سياست هاي مشابه سال ٨٤ و ٨٨ را با این پیش فرض كه مصالح داخلي به بيرون از مرزها ربطي ندارد، به اجرا در آورد. تفاهم لغزان و شكننده با دولت‌هاي جهاني هر بار مي تواند لغو شود و ما را دوباره تا آستانه بحرانی دیگر و یا حتی جنگ پيش ببرد. اين وضعيت مشابه وضعیتی است که آن را مارکس، بناپارتيسم می‌نامید. مردمي كه زير سايه ترس مداوم و نگرانی از بازگشت به وضعيت نامطلوب پیشین زیست می‌کنند، آمادگی روانی پیدا می‌کنند تا براي خلاصي از ترس مداوم و تحمل ناپذير، دست به انتخاب نهایی وحشتناكی براي فيصله بخشي و برون شدن از اين وضعيت بزنند.
در شرایط فعلی به نظر می رسد آینده سیاسی کشور در ابهام است، فعالان اقتصادی همچنان منتظر می‌مانند تا تکلیف روشن شود و بنابراین اقتصاد همچنان در رکود خواهد ماند. این رکود در تمامی بدنه های جامعه می تواند رخنه کند و به آن سمت و سو ببخشد. با تداوم رکود، اشتغال، در آمد و زیر بناهایی اقتصادی تحت شعاع قرار گرفته و می تواند عوارض جبران نا پذیری را به وجود آورد. همواره با افزایش رکود ما شاهد امواج ورشکستگی و تعطیلی بنگاههایی خواهیم بود که چند سال است به امید گشایشی در اقتصاد ایران، و علی‌رغم زیان ده بودن، خود را سرپا نگه‌داشته اند. اگر چنین امری رخ دهد، نظام بیمه و تامین اجتماعی ما که هم اکنون با کسری گسترده منابع روبه رو خواهد بود و در پایان دولت برای تامین وجوه لازم برای پرداخت مستمری بازنشستگان مجبور به فروش بخشی از دارایی های خویش خواهد شد و وارد مرحله بحران می شود چرا که نه تنها نمی‌تواند از بیکاران جدید حمایت کند بلکه در تامین حقوق چندین میلیون بازنشسته کنونی نیز به بن بست بر می‌خورد.
آینده بر جام در اقتصاد فعلی کشور می تواند نقش بسیار پر رنگ و قابل توجه ای را ارائه دهد که این امر نیازمند شورای متخصص و فعال در این زمینه است. اکنون که با بحران اقتصادی در کشور مواجه هستیم باید با مدیریتی کارآمدتر راه مشارکت شهروندان و متخصصان را در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم سازیم. بر جام در آینده اقتصادی و سیاسی ایران قادر است شرایط مطلوبی را رقم بزند و بتواند تمامی سطح جامعه را به ثبات و آرامش اقتصای و سیاسی برساند.

 

 

سحر صنیعی مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار