حسن زیرک؛ صدایی برای همیشه .... | فراتاب
کد خبر: 4804
تاریخ انتشار: 12 آذر 1395 - 14:59
احسان شاه حسینی
حسن زیرک، نامی است که صدای بر آمده از روانش، مرا با خود می برد، به شهر هایی که نرفته ام و مردمانی که ندیده ام. صدایی است که مرز های جغرافیایی را کنار می زند

فراتاب – گروه فرهنگی: آدمی همواره در دنیایی از مفاهیم زندگی می کند، دنیایی از ذهنیت های خواسته و نا خواسته ایی که به زندگی اش نقش و تار و پود می دهند. مفاهیمی با درک هایی متفاوت، یکی از این مفاهیم برای من همواره هویت بوده است، هویتی متکثر اما نه خیلی دور از هم، که شکل و شمایلی طبقه ایی دارد. در این میان، چیز هایی که کمتر به چشم می آیند و در گوشه و کنار  زندگی همیشه هستند و شاید کم به سراغشان برویم، تاثیر گذارند و مثل همیشه جای پای بزرگ تری دارند.

آنچه گفتم برای حکایت صدایی است که بدون خواسته ی  بخشی وسیعی از مردم کُرد جزئی از حافظه تاریخی، خاطرات، گذشته و هویتش شده است. این صدایی که من را به پدر بزرگم وصل می کند و چون زنجیری محکم، نسل های منفصل از یکدیگر را به هم نزدیک کرده و کنار هم می نشاند تا شنونده صدایی باشند،که گرمابخش بخشی از  هویت شان باشد. صدایی نهفته در بطن جامعه، که زلالی صدایش، نزدیکی روح خواننده به مردمش را صد چندان می کند. برای مردم خواند، از دل مردم گفت و در کنار صدایی نادر معجزه ای می آفریند، که به هر کوی و  برزنی راه می یابد، اقبال پیدا می کند و  برای سالها ماندگار و ماندگارتر می شود و مانا خواهد ماند.

حسن زیرک، نامی است که صدای بر آمده از روانش، مرا با خود می برد، به شهر هایی که نرفته ام و مردمانی که ندیده ام. صدایی است که مرز های جغرافیایی را کنار می زند، آدمیان را گرد هم جمع می کند و  از عشق، آوا سر می دهد، صدای حسن زیرک برای من صدای هویت انسانیِ بر آمده فرهنگ دوستی است که از عشق سخن می گوید.

صدای حسن زیرک نمایانگر روح حساس، لطیف و استوار قومیتش است. صدایی که طنین پرصلابتش طی چندین دهه ی گذشته در تاریخ موسیقی ایران جایگاهی پررنگ داشته و نشان پرافتخاری برای مردمش بوده است. هنر در هر وجه خود، تاثیر گذار خواهد بود، حال آنکه این هنر در حافظه تاریخی یک ملت بنشیند و بازگو کننده غم ها و شادی های آنها نیز باشد و مرهمی برای نامهربانی ایام.

صدا و هنر حسن زیرک با بهره مندی از لطافت موسیقیایی و نادر بودن آوایی صدا، برای دهه ها در تمامی مناطق کردنشین چون آتشی دلنشین گرما بخش خانه ها بوده و چون صدای یک ملت همواره شنیده شده و برای همیشه چون نشانی زرین بر سینه هویت بسیاری نشسته است.

 

 

احسان شاه حسینی، عضو تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار