چشم بخش خصوصی به اتاق تهران در مونیخ | فراتاب
کد خبر: 4784
تاریخ انتشار: 10 آذر 1395 - 11:54
آلمان همواره به عنوان یکی از شرکای تجاری و صنعتی ایران مطرح بوده و روابط این دوکشور با توجه به موقعیتی که ایران و آلمان در منطقه خود دارند، ایران در قلب خاورمیانه و آلمان در قلب اروپا همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

به گزارش فراتاب اتاق بازرگانی تهران به عنوان یکی از بزرگترین تشکل های بخش خصوصی در کشور همواره تلاش کرده است که بعد از گشایش هایی که با لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای کشور در اقتصاد کشور به وجود آمد فرصت های مناسبی را برای سرماهی گذاری در کشور از سوی طرف های خارجی و تسهیل ارتباط بخش خصوصی ایران با سایر کشور ها ایجاد کند. در واقع بخش خصوصی در ایران همواره از ارتباط داشتن با بخش های مختلف تجاری و صنعتی خارجی استقبال کرده است.از مزایایی که برای داشتن این ارتباطات برشمرده می شود ورود سرمایه خارجی به کشور و در نتیجه رونق تولید است. اما می توان گفت که بزرگترین مزیت ارتباط بخش خصوصی ایران با طرف های خارجی در انتقال اطلاعات و آموزش نیروهای داخلی دانست.

به همین دلایل اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تهران تلاش کرده است با دعوت از سرمایه گذاران خارجی، حضور در سفرهای تجاری دولت در معیت تجار و بازرگانان از جمله این موارد است. با این حال اقدام اخیر اتاق بازرگانی تهران در تاسیس دفتر نمایندگی در شهر مونیخ ایالت باواریا آلمان را می توان بی سابقه دانست.

آلمان همواره به عنوان یکی از شرکای تجاری و صنعتی ایران مطرح بوده و روابط این دوکشور با توجه به موقعیتی که ایران و آلمان در منطقه خود دارند، ایران در قلب خاورمیانه و آلمان در قلب اروپا همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. براساس برخی از آمار  در حدود ۳۰ درصد از از توان صنعتی ایران بر پایه فناوری آلمان بنیان گرفته است و پس از انعقاد توافق برجام، میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، معاون صدر اعظم آلمان در رأس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرده و با مقامات دیدار کرد. حضور آلمان هم به عنوان یکی از کشورهای طرف مذاکره با ایران را می توان دلیل اهمیت ایران برای آلمان برشمرد.

در تاریخ 5 آذر ماه و در جریان سفر هیئت اقتصادی اتاق تهران به آلمان، در نشستی که در  اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا به میزبانی برترام بروساردت، رییس این اتحادیه صورت گرفت، مسعود خوانساری و بروساردت، دفتر اتاق تهران در ایالت باواریا را افتتاح و ابراز امیدواری کردند با این اتفاق شاهد گسترش همکاری‌های بیشتر بین تهران و باواریا در آینده باشند. در این ملاقات به صورت تفصیلی مشکلاتی که میان برقراری بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد مورد مذاکره قرار گرفت.

 

در همین زمینه محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به افتتاح دفتر اتاق تهران در مونیخ آلمان گفت: این اقدام هیات اقتصادی اعزامی اتاق تهران به آلمان، اقدامی بسیار مثبت و به نفع بخش خصوصی است.ضمن اینکه حضور اتاق بازرگانی تهران در کشور های مختلف که با تاسیس دفتر نمایندگی صورت می گیرد با امضا تفاهم نامه همکاری همراه است.

نجفی منش افزود: یکی از وظایفی که این دفاتر بر عهده دارند پیگیری کار های مختلف اتاق بازرگانی تهران و قرارداد های تنظیم شده بین اتاق بازرگانی تهران و اتاق های محلی سایر کشور ها است.

پیگیری کار های مختلف اتاق بازرگانی تهران و قرارداد های تنظیم شده بین اتاق بازرگانی تهران و اتاق های محلی سایر کشور ها است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صنعتی بودن ایالت باواریا آلمان گفت: شهر مونیخ به عنوان مرکز این ایالت میزبان شرکت های صنعتی بسیاری در زمینه های مختلف و متنوعی از جمله خودروسازی است و دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ خودروساز مانند فولکس واگن و بی ام و در این شهر قرار دارد. حضور و همکاری با این شرکت های بزرگ در این منطقه می تواند در زمینه های مختلفی مانند سرمایه گذاری و آموزش باشد.

اما نفس اقدام اتاق بازرگانی تهران در برقراری رابطه مستقیم با یک ایالت را می توان کم سابقه توصیف کرد. در این مورد  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اقدام اتاق بازرگانی تهران را در تاسیس دفتر نمایندگی در آلمان را بی سابقه و به نفع بخش خصوصی کشور دانست.

محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به بی سابقه بودن اقدام اتاق بازرگانی تهران در تاسیس دفتر در کشورهای دیگر گفت: با این حال به نظر من این اقدام مشکلی ندارد و می تواند در جهت منافع بخش خصوصی حرکت کند. اتاق ایران این کار را با تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان انجام داده است.

لاهوتی در ادامه با اشاره به سوابق روابط تجاری بین ایران و آلمان گفت: آلمان از قدیمی ترین طرف های تجاری برای ایران بوده است. متاسفانه به دلیل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای، حجم تجارت بین دوکشور بسیار کاهش پیدا کرد و این کشور به دلیل تبعیت از آمریکا از بازار پرسود ایران کنار کشید. علیرغم اینکه بعد از اجرای برجام لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای تجار و شرکت های آلمانی برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کردند اما دولت این کشور با دخالت دادن مسائل سیاسی و غیر مرتبط با تجارت باعث شد حضور آلمان ها در اقتصاد کشور و افزایش تجارت در عمل رخ ندهد. این در حالی است که میزان تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا بعد از لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای افزایش چشمگیری داشته است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: من فکر می کنم اقدام اتاق بازرگانی تهران در تاسیس دفتر نمایندگی در شهر مونیخ آلمان، مقدمه ای برای افزایش تجارت با این کشور می باشد و علت انتخاب آلمان به دلیل اهمیت این کشور از نظر تجاری در اروپا است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تاسیس این دفتر نمایندگی می توان به پیگیری کار های مختلف اتاق بازرگانی تهران و قرارداد های تنظیم شده بین اتاق بازرگانی تهران و اتاق های محلی سایر کشور ها است.تسهیل سرمایه گذاری تجار آلمانی در ایران کمک کند زیرا فلسفه تاسیس اتاق های بازرگانی کمک به سرمایه گذاری در بخش خصوصی کشور است.

با توجه به صحبت های این دو عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، می توان به طور کلی اقدام اتاق بازرگانی تهران را اقدامی ابتکاری و به نفع بخش خصوصی کشور دانست. در واقع با توجه به شرایطی که بخش خصوصی در ایران با آن رو به رو است و علاقه سرمایه گذاران خارجی به حضور مجدد در ایران و بهره گیری از این موقعیت اقتصادی به نظر می رسد در صورتی که بتوان از پتانسیلی که این اقدام اتاق بازرگانی تهران انجام داده است به نحو درستی بهره برد می توان انتظار روزها و شرایط بهتری را برای فعالان بخش خصوصی کشور انتظار داشت.

منبع: اتاق خبر

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار