نبرد شرق حلب، به نفع ارتش سوریه و حامیانش | فراتاب
کد خبر: 4770
تاریخ انتشار: 8 آذر 1395 - 18:38
نبرد در جبهه های شرق حلب در حالی ادامه دارد که تحولات آن به نفع ارتش سوریه و همپیمانان آن به پیش می رود و گروههای مسلح در این مناطق در حال فرار هستند.

به گزارش فراتاب عملیات ارتش سوریه در شرق حلب با پیشروی های چشمگیر ارتش سوریه و همپیمانان آن ادامه دارد. نیروهای مسلح سوریه از چند روز قبل به طور آرام و با ثبات قدم به سوی مواضع گروههای مسلح در شرق حلب پیشروی کرده اند.

محورهای عملیات بر مساکن هنانو و بعیدین در شمال و جبل بدرو در شرق و عزیزه به سوی شیخ لطفی و شیخ سعید در جنوب شرقی استوار است و تاکنون بخش اعظم این مناطق به دست ارتش سوریه افتاده است.

با پیشروی های ارتش سوریه تروریستها از نیمه شمالی در شرق حلب به سوی نیمه جنوبی پا به فرار گذاشته اند. جبهه النصره و همپیمانان آن در مقابل پیشروی های ارتش سوریه تاب مقاومت ندارند و بسیاری از مناطقی که از دو سال قبل بر آن مسلط بوده اند را از دست داده اند.

همزمان گروههای مسلح با فشار ساکنان و اعتراض های گسترده آنها روبرو هستند و برخی از غیرنظامیان از مناطق فرار کرده اند هزاران غیرنظامی بر اساس گزارش های مرکز حمیمیم ویژه تلاش های آشتی در سوریه از مناطق شرق حلب به سوی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه فرار کرده اند. پیشروی های ارتش سوریه از آن حیث اهمیت دارد که کفه ترازو را نه تنها در حلب بلکه در عرصه نقشه درگیری ها در کل سوریه دگرگون می سازدپیشروی های ارتش سوریه از آن حیث اهمیت دارد که کفه ترازو را نه تنها در حلب بلکه در عرصه نقشه درگیری ها در کل سوریه دگرگون می سازد.

بازپس گیری کامل شهر حلب، رویای مخالفان و حامیان آنها برای تسلط بر حلب را بر باد می دهد. در واقع نقشه ای که تروریستها و حامیان آنها برای کنترل بر حلب و دیگر مناطق سوریه در سر داشته اند در حال دود شدن است. حوادث روزهای گذشته به نفع ارتش سوریه رقم خورده است.

شکست های گروههای مسلح در شرق حلب با توجه به حوادث ماههای اخیر در فرمول نبرد حلب قابل پیش بینی بود. از سویی استراتژی مشخصی از سوی گروههای مسلح دیده نشد و آنها دست به تحرکاتی که بیشتر شبیه دست و پا زدن بود، روی آورده بودند.

آنها هر ازگاهی اقدام نظامی را شروع می کردند و نام حماسه بزرگ و عباراتی مشابه آن را بر روی آن می گذاشتند تا به زعم خود و حامیانشان بر کل حلب مسلط شوند؛ اما نتیجه ای عایدشان نشد. در واقع گروههای مسلح نه تنها نتوانستند محاصره شرق حلب را بشکنند بلکه زمینه ساز نزدیک شدن به شکست نهایی خود را در حلب فراهم آوردند.

این گروههای استراتژی کاملی نداشتند و حملات و تحرکات آنها نیز به سد محکم ارتش سوریه و همپیمانان آن برخورد کرداین گروههای استراتژی کاملی نداشتند و حملات و تحرکات آنها نیز به سد محکم ارتش سوریه و همپیمانان آن برخورد کرد. این گروهها به تبلیغات رسانه های حامیان خود دلخوش کرده بودند و هر اقدام نظامی این گروهها با جنجال رسانه ای بسیاری همراه می شد.

ارتش سوریه و همپیمانان آن در واقع از ماه جولای گذشته با تکمیل کرددن حلقه محاصره، برای به زانو درآوردن گروههای مسلح عزم خود را جزم کردند. گروههای مسلح از سویی با کمبود مهمات و سلاح روبرو شدند و از سویی با فشار مضاعف عمومی.

ساکنان شرق حلب به شدت از گروههای مسلح متنفر هستند آنها این گروهها را مسئول اوضاع معیشتی ناگوار خود می دانند. حملات گسترده نظامی ارتش سوریه نیز نقش به سزایی ایفا کرده است.

در این میان مشغول بودن ترکیه به عملیات موسوم به سپر فرات نیز دخیل در موضوع بود به ویژه که ترکها از چندی قبل به نوعی به گروههای مسلح در حلب اعلام کرده بودند که شهر حلب را فراموش کنند.

شکست های دومینو وار گروههای مسلح با خارج شدن مساکن هنانو از کنترل آنها شروع شده است شکست های دومینو وار گروههای مسلح با خارج شدن مساکن هنانو از کنترل آنها شروع شده است و با سقوط مناطق الصاخور، جبل بدرو و بعیدین و الحیدریه ادامه یافته است. بسیاری دیگر از مناطق در شرق حلب نیز از نظر نظامی ساقط شده محسوب می شود.

ارتش سوریه با فرار گروههای مسلح از نیمه شمالی شرق حلب به تعقیب آنها و محاصره شدید به در بخش جنوبی شرق حلب می پردازد.

ارتش سوریه و همپیمانان آنها، هنگامی که دریافتند گروههای مسلح با همه طرح های مربوط به خروج مخالفت می کنند به پیشروی در شرق حلب ادامه دادند و این عملیات تا تسلط ارتش سوریه و همپیمانان بر همه حلب ادامه دارد.

اردوی گروههای مسلح دچار آشفتگی شدید است و آنها از مقابل ارتش سوری می گریزند و هر لحظه بر قلمرو ارتش سوریه افزوده می شود. گزینه های گروههای مسلح زیاد نیست و فقط گلوله باران مناطق غربی می تواند اندکی از عُقده های آنها بکاهد. یا از جنوب غربی حلب دست به تحرکات جدید بزنند که البته این تحرکات با توجه به اوضاع میدانی کاری بس دشوار است. گروههای مسلح هم اکنون چشم به راه سلاح ها وادوات از سوی حامیان خارجی خود هستند.

به نظر می رسد که با تسلط ارتش سوریه بر بخش شمالی شرق حلب، اوضاع جبهه های شرق حلب به سمت و سویی کشیده می شود که نقشه ای جدید ترسیم می شود که وسعت مناطق تحت کنترل ارتش سوریه بیشتر می شود.

گروههای مسلح چاره ای جز فرار از مقابل نیروهای ارتش سوریه ندارند. با تمام شدن جنگ در جبهه حلب به نفع ارتش سوریه بحران سوریه وارد مرحله جدیدی خواهد شد که دمشق را به کانون توجه ها تبدیل می کند و در چانه زنی های سیاسی برگ برنده ای قوی در اختیار دولت سوریه قرار می دهد.

تسلط ارتش سوریه و همپیمانان بر کل حلب در واقع یکی از بزرگترین شکست ها برای گروههای مسلح و حامیان آنها از زمان شروع بحران سوریه محسوب خواهد شدتسلط ارتش سوریه و همپیمانان بر کل حلب در واقع یکی از بزرگترین شکست ها برای گروههای مسلح و حامیان آنها از زمان شروع بحران سوریه محسوب خواهد شد.

آنچه هم اکنون در جبهه های حلب می توان دید فرار تروریستهای «نورالدین زنگی»، «الصفوة الاسلامیه»، «احرار الشام»، «استقم کام امرت» و دیگر تروریستهای با نام و نشانهای مختلف از مقابل ارتش سوریه در جبهه های شرق حلب و برجای گذاشتن مواضع خود به نفع ارتش سوریه است. به هر حال نبرد در جبهه های شرق حلب ادامه دارد و در بخش جنوبی در شرق حلب تروریستهای جبهه النصره آخرین تحرکات مذبوحانه خود را انجام خواهند داد.

قدر مسلم آن است که اوضاع شرق حلب را مجموعه ای تاکتیک های نظامی و سیاسی رقم می زند. گروههای مسلح از سویی نتوانستند به ترمیم زیر ساختهای خود همانند قبل (همواره از تلاش های آتش بس برای تقویت و ترمیم خود استفاده می کردند)بپردازند و از سویی حملات برق آسای ارتش سوریه در تضعیف روحیه آنها نقش موثری داشت. تروریستها بسیاری از سرکرده های خود را از دست داده اند.

روند تحولات جبهه جنگ در حلب به گونه ای است که به نظر می رسد این شهر روزهای آخر تسلط گروههای مسلح را به خود می بیند و به زودی طومار این گروهها در هم پیچیده خواهد شد.

ارتش سوریه در واقع نیمی از راه را پیموده است و نیمه دیگر راه را به سرعت در حال پیمودن است. حلب و تسلط ارتش سوریه بر آن از اهمیت به سزایی برخوردار است از سویی پایتخت دوم سوریه محسوب می شود و از سویی پایانی بر نقش ترکیه در جنگ سوریه تلقی خواهد شد. با تشدید جنگ در جبهه حلب و تسلط قریب الوقوع ارتش سوریه بر کل حلب صفحه جدیدی در بحران سوریه گشوده خواهد شد.

منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار