کد خبر: 4761
تاریخ انتشار: 7 آذر 1395 - 11:53
فراتاب گزارش می دهد
فیدل کاسترو با نام کامل فیدِل آلخاندرو کاسترو روث (۱۳ اوت ۱۹۲۶–۲۵ نوامبر ۲۰۱۶) سیاستمدار و انقلابی کوبایی بود. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ میلادی به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول

فراتاب- گروه بین الملل: فیدل کاسترو با نام کامل فیدِل آلخاندرو کاسترو روث (به اسپانیایی: Fidel Alejandro Castro Ruz)، (۱۳ اوت ۱۹۲۶–۲۵ نوامبر ۲۰۱۶) سیاستمدار و انقلابی کوبایی بود. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ میلادی به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود. در دوران زمامداری وی در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. فیدل کاسترو ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. در مطلب زیر نکاتی از زندگی وی را که کمتر مورد توجه واقع شده است را می خوانید:

1. فیدل کاسترو بیش از 5 دهه بر کوبا حکومت کرد.وی از نظر طولانی بودن مدت زمامداری بعد از ملکه بریتانیا و پادشاه تایلند در جایگاه سوم قرار دارد.

2. یکی از طرح های سازمان جاسوسی آمریکا(CIA) برای ضربه زدن به کاسترو، آلوده کردن سیگار های برگ وی با نوعی ماده شیمیایی بود که باعث ریختن موی صورت می شد.

3. کاسترو رکورد طولانی ترین سخنرانی در سازمان ملل را دارد. 4 ساعت و 29 دقیقه در تاریخ 26 سپتامبر 1960.

4. فیدل کاسترو در روز موسوم به جمعه سیزدهم به دنیا آمد. جمعه سیزدهم هنگامی رخ می‌دهد که سیزدهم ماه در روز جمعه قرار بگیرد. بر طبق خرافات این روز، روز بدشانسی خواهد بود. در تقویم گرگوری این روز حداقل یک بار در سال اتفاق میفتد اما به طور معمول سه بار در سال این اتفاق تکرار می‌شود.

5. عملیاتی که سازمان CIA  برای سرنگونی حکومت کاسترو در نظر گرفته بود به نام Operation Castration(عملیات ختنه)  ترجمه شده بود.

6. فیدل کاسترو عقیده داشت که با نتراشیدن ریش خود به اندازه ده روز کاری در وقت خود صرفه جویی می کند.

7. در سال 2007 سازمان CIA اسنادی را منتشر کرد که دولت آمریکا از مافیای ایتالیایی آمریکا برای ترور کاسترو درخواست همکاری کرده بود.

8. در کوبا یک قصابی که غذای کوشر( غذای حلال یهودیان) را عرضه می کند. فیدل کاسترو شخصا اجازه داده بود که این قصابی برای خدمات رسانی به 1500 یهودی کوبایی به کار خود ادامه دهد.

9. سه پسر کاسترو، نام خود را از اسکندر کبیر اقتباس کرده اند: الکسیس، آلخاندرو و الکساندر.

10. یکی از اولین فرمان های کاسترو بعد از رسیدن به قدرت نابود کردن تمامی بازی های مونوپولی( در ایران به نام روپولی) بود.

11. کاسترو و نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی به همراه یکدیگر کتاب نوشته اند.

12. به دلیل اینکه کاسترو علاقه ای به کیش شخصیت (کیش شخصیت پدیده‌ای است که در آن یک شخص با استفاده از رسانه‌های گروهی و تبلیغات سیاسی از خود وجههٔ عمومی آرمانی و قهرمانانه‌ای ارائه می‌دهد) نداشت، در کوبا هیچ مکان، خیابان و مرکزی به نام وی بنا نشده است.

منبع: Factslides

برگردان به فارسی: محمد حسن گودرزی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار