کد خبر: 4758
تاریخ انتشار: 8 آذر 1395 - 03:44
ژیلا احمدی
ترکیه سالیان سال است که تمام سیاست های داخلی و خارجی خود را در جهت پیوستن به اتحادیه اروپا مشخص کرده است. این سیاست ها حتی با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه همچنان به طور جدی دنبال شده است

 فراتاب - گروه بین الملل: در شرایطی که ترکیه هنوز درگیر مشکلات ناشی از کودتای نافرجام نظامیان و همچنین مجازات اقشار گوناگون مردم به دلیل دست داشتن در کودتا است. شوکی دیگر بر آن وارد می شود "عدم پذیرش در اتحادیه اروپا" البته هنوز در حد یک توصیه نامه، و چنانچه در تاریخ 24 و 25 آذر ماه به تصویب برسد جنبه ای رسمی و حقوقی پیدا خواهد کرد. برگرداندن قانون اعدام و واکنش اروپا به دستگیری ها و مجازات های پس از کودتا در ترکیه از جمله عواملی بر عدم پذیرش این کشور از سوی اتحادیه اروپا عنوان شده است. با وجود اینکه اردوغان روز قبل از بی اهمیت بودن تصمیم اتحادیه اروپا سخن می گوید، اما آیا این موضوع می تواند برای ترکیه بی اهمیت باشد؟ آیا ترکیه ای که پیوستن به اروپا را جزء سیاست های بلند مدت (اهداف راهبردی) خود قرار داده است می تواند نسبت به تلاش های نیم قرن خود بی تفاوت باشد؟ آیا ترکیه نگاه بیرونی خود را از اروپا برگردانده و به سویی دیگر رو خواهد شد؟

ترکیه سالیان سال است که تمام سیاست های داخلی و خارجی خود را در جهت پیوستن به اتحادیه اروپا مشخص کرده است. این سیاست ها حتی با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه همچنان به طور جدی دنبال شده است. با وجود همه مشکلاتی که امروزه ترکیه با آن دسته و پنجه نرم می کند و شرایط و اوضاع نابسامان داخلی و خارجی، با از دست دادن این برگ برنده (پیوستن به اتحادیه اروپا) ترکیه دچار مشکلی اساسی در سیاست های داخلی و خارجی خود خواهد شد.

از طرفی دیگر اوضاع جهانی نیز در وضعیت غیر قابل پیش بینی برای ترکیه قرار دارد در شرایطی که دنیا با شوکی بزرگ  با نام "ترامپ" روبرو است یک جمهوری خواه میلیاردر که پیش بینی سیاست های آن نه تنها برای ترکیه بلکه برای بسیاری از سیاستمداران و اندیشمندان در کشورهای مختلف مبهم است و ترکیه از ادامه روابط خود با آمریکا چندان مطمئن نیست و از سوی دیگر علاوه بر مشکلات ناشی از کودتا ، ترکیه همچنین در مرزهای خود با گروه تروریستی با نام "داعش" روبرو است. گرچه ترکیه با طرفداری از نیروهای مخالف اسد به بحرانی تر شدن شرایط در سوریه و مرزهای خود نیز منجر شده است.

آنچه مهم است اینکه ترکیه در شرایطی سختی قرار دارد . چنانچه اتحادیه اروپا رای بر عدم پیوستن ترکیه به این اتحادیه بدهد. انتخاب های پیش روی ترکیه چه می تواند باشد:

  • پیوستن به پوتین و نادیده گرفتن نیم قرن تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا
  • و یا تلاش مجدد و تغییر سیاست های خود در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا

با توجه به اینکه این هدف از جمله اهداف بلند مدت کشور ترکیه می باشد. بی شک تغییری اساسی در آن مستلزم زمان است. البته به نظر نمی رسد که ترکیه علی رغم بی اهمیت شمردن موضوع چندان هم بی اهمیت بوده، بی شک هم ترکیه و هم اتحادیه اروپا خواستار چنین وضعیتی نخواهند بود. در شرایطی که اتحادیه اروپا به اهمیت موضوع از سوی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا واقف است به همین سبب از این طریق می خواهد فشارهایی را به ترکیه در جهت تغییر سیاست های آن کشور وارد کند. با این وجود به نظر نمی رسد ترکیه از تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا دست بردارد و لذا تمام تلاش خود را در جهت تغییر سیاست های خود چه در داخل و چه در خارج برای پیوستن به این اتحادیه انجام خواهد داد.

 

کارشناس ارشد روابط بین الملل

 بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است 

نظرات
آخرین اخبار