کد خبر: 4730
تاریخ انتشار: 5 آذر 1395 - 17:44
یادداشت انتقادی پیش رو را یکی از مخاطبان فراتاب، ارسال کرده است مشروح این یادداشت در ادامه خواهد آمد:

فراتاب - گروه سیاسی: انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با کلیدی کلید خورد که وعده هایی همچون بهبود اقتصاد در صد روز داده شد ولی از آن صد روز چند صد روز دیگر هم گذشت اما رکود همچنان باقی است. به راستی مشکل کار کجا بود؟
در جواب این سوال باید گفت: دولت تدبیر و امید تمام تمرکز خود را بر روی توافق هسته ای گذاشت و تحقق وعده صد روزه را در سند برجام جستجو می کرد، اما با اینکه توافق هم صورت گرفت، معیشت مردم تغییری نکرد و رکود و بیکاری به جولان دادن خود تا به امروز ادامه داده است.
شاید دستگاه دیپلماسی دولت در طول مذاکرات، پیشرفت مسائل داخلی را در ورای مرزها جستجو می کرده و اقتصاد مقاومتی را برای غربی ها به خوبی تعریف نکرده که هنوز شاهد تعطیلی واحدهای صنعتی و کارگاه های تولیدی در بسیاری از شهرها هستیم.
دولت باید بداند کلید چرخاندن در قفل مشکلات باید به دست خودمان انجام بگیرد اما متاسفانه همه ی نگاه های دولت یازدهم به غرب بود که این کار را انجام دهد و به نیروهای متخصص بومی و جوانان کشور توجهی نشان نداد.
اینکه توافق تاریخی هسته ای و به رسمیت شناختن برنامه ی انرژی هسته ای کشور در مذاکرات صورت گرفت گام موثری بود برای بهبود شرایط پیش رو، اما فقط دولت بود که اجرای تعهدات را مو به مو در دستور کار خود قرار داد و بهتر بود در پیگیری تعهدات طرف مقابل، ثابت قدم تر باشد. اگر بخواهیم دستاوردهای دولت یازدهم را در یک پارادوکس بیان کنیم باید به موارد ذیل اشاره نمود:

 

1. کاهش نرخ تورم
نتیجه: گران شدن لبنیات و مرغ و ... و افزایش نرخ قبوض آب و برق با ترفند شیب ملایم

2. لغو یارانه چند میلیون نفر
نتیجه: باید پرسید از این میزان پولی که از لغو یارانه به دست دولت افتاده است، چه میزان به امر تولید و بهبود زیرساختها اختصاص پیدا کرده است، سوالی که پاسخش شاید چندان دشوار نباشد!

3. برجام و نفی جنگ علیه ایران
نتیجه: از 1382 مذاکرات هسته ای صورت گرفت ولی هیچ کشوری جرات تجاوز به خاک ایران اسلامی را نداشت، اما اگر در دولت یازدهم برجام صورت نمی گرفت جنگ رخ می داد

4. حل معضل رکود
نتیجه: افزایش اجاره بها و مسکن، بیکاری و تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی و صنعتی در سطح کشور

5. تصحیح سیستم آموزشی کشور و تخصیص بودجه آن
نتیجه: افزایش 10 تا 15 درصدی شهریه

6. لغو تحریم ها
نتیجه: بدعهدی غرب و پابرجا ماندن تحریم ها و افزایش نرخ ارز حتی به نسبت دولت گذشته و عبور آن از مرز 3500 تومان

 

7. اعلام تک رقمی شدن تورم
نتیجه: عدم تغییر در بهبود معیشت و بالا رفتن سواد نمودار خوانی و کار با اعداد و ارقام در کشور

 

8. افزایش تولید نفت
نتیجه: رانتیر شدن، حذف نکردن چشمگیر پول نفت در تعیین بودجه کشور با توجه به وعده های داده شده از سوی دولت یازدهم

 

9. تمرکز بیش از حد بر روی برجام
نتیجه: چشم به دست غرب داشتن و عدم توجه به تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، جوانان و نیروهای متخصص بومی

 

10. جذب سرمایه گذاری خارجی
نتیجه: ترافیک و آمد و شد هیئت های اقتصادی خارجی بدون بازدهی خاص و گران شدن خودرو از 20 تا 30 درصد

یکی از مهمترین دستاوردهای برجام کاهش نرخ تورم بود، اما اعلام کاهش نرخ تورم کشور آن هم به صورت عدد و ارقام و نشان دادن آن بر روی نمودار به تنهایی کافی نیست بلکه این کاهش را باید در زندگی روزمره مردم مشاهده کرد. کاهش تورم در فیش های حقوقی نجومی تاثیر بسزایی داشت، که شاید این تاثیر نمایانگر دریافت های غیر متعارف بوده است.
یا اعضای ارشد دولت یازدهم هم مانند رئیس دولت قبلی از سر کوچه خود خرید می کنند و از نقاط دیگر بی خبر است.
اگر از مهمترین اقدام صورت گرفته در اجرای تعهدات بخواهیم بگوییم باید به سیمان اندود کردن قلب راکتور هسته ای اشاره کنیم، این عمل یکی از تعهداتی بود که انجام شد ولی ای کاش دولت گام به گام حرکت می کرد تا نیت طرف های مقابل روشن می شد نه اینکه یک طرفه اقدام شود. غرب در بدعهدی خود را به نسل جوان کشور هم ثابت کرد، خرید ایرباس و بوئینگ ها را با مشکل مواجه کرده، تحریم ها که برداشته نشد هیچ، بلکه دارایی های کشور هم مسدود شد.
با این اوصاف دولت تدبیر و امید به جای تمرکز بیش از حد بر روی برجام، و برداشت محصول بدون بازدهی از مزرعه آن تحت عناوینی چون برجام 1، 2، 3 و ... بهتر است اقتصاد مقاومتی، توجه به جوانان و نیروهای متخصص بومی و حمایت از تولید داخلی را در دستور کار خود قرار دهد.

 

میلاد یاری دانشجوی دکترای علوم سیاسی

مطلب مذکور لزوماً بیانگر دیدگاه فراتاب نیست

نظرات
آخرین اخبار