کد خبر: 4711
تاریخ انتشار: 4 آذر 1395 - 00:20
HIS Conflict Monitor گزارش داد:
براساس یک بررسی مستقل مشخص شد که داعش دست‌کم ۵۲ بار از تسلیحات شیمیایی شامل گازهای کلر و خردل در سوریه و عراق از ۲۰۱۴ استفاده کرده است....

فراتاب - گروه بین الملل: براساس یک بررسی مستقل مشخص شد که داعش دست‌کم ۵۲ بار از تسلیحات شیمیایی شامل گازهای کلر و خردل در سوریه و عراق از ۲۰۱۴ استفاده کرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، براساس ارزیابی سرویس تحلیل و جمع‌آوری اطلاعات IHS Conflict Monitor مستقر در لندن، مشخص شد که بیش از یک‌سوم حملات شیمیایی در داخل و حومه موصل از سوی داعش صورت گرفته استاین تحلیل بر مبنای گزارش‌های محلی جدید، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات داعش نشان‌دهنده مجموعه‌ای از حملات شیمیایی در این درگیری‌هاست. نیروهای نظامی عراقی و آمریکایی نگرانی فزاینده خود را بابت دورنمای حملات شیمیایی بیشتر در حالی مطرح کرده‌اند که متحدان به دنبال بازپس‌گیری موصل و رقه از داعش هستند.

سرهنگ «جان دوریان»، سخنگوی نظامی در عراق گفت:‌ «ائتلاف نگران استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی است. داعش از آن‌ها در عراق و سوریه درگذشته استفاده کرده و ما انتظار داریم که از انواع دیگری از این تسلیحات استفاده کند.» وی ادامه داد: «توانایی داعش در استفاده از این تسلیحات در مراحل اولیه است و نیروهای عراقی، آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف برای رویارویی با تأثیر این حملات شیمیایی نظیر راکت، خمپاره یا گلوله‌های توپخانه‌ای پرشده با مواد شیمیایی مجهز شده‌اند. تأثیر این مهمات شیمیایی دقیقه در همان محدوده‌ای است که اصابت صورت می‌گیرد.«

کمپین هوایی تحت رهبری آمریکا برای هدف قراردادن داعش و تضعیف آن در استفاده از تسلیحات شیمیایی مواضع و تأسیسات ساخت تسلیحات شیمیایی آن‌ها را بمباران کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۶، به‌عنوان‌مثال جنگنده‌های ائتلاف یک کارخانه تولیدات شیمیایی در شمال عراق را که گمان می‌رفت برای تولید تسلیحات شیمیایی است، هدف قرارداددرحالی‌که نیروهای عراقی به داخل موصل پیشروی کرده‌اند تحلیلگران هشدار داده‌اند که داعش می‌تواند همزمان با از دست دادن کنترل موصل دست به حملات بیشتر شیمیایی بزند. نیروهای عراقی یک‌سوم موصل را به دست گرفته‌اندکلمب استراک، تحلیلگر ارشد و رئیس HIS Conflict Monitor گفت:‌ «ازآنجاکه داعش در حال از دست دادن موقعیت خود در موصل است، این احتمال وجود دارد که این گروه از تسلیحات شیمیایی برای کاستن از سرعت عملکرد و پیشروی نیروهای عراقی و ائتلاف استفاده کند. و این درحالی‌که صورت می‌گیرد که غیرنظامیان در شهر هستندبراساس این تحلیل، دست‌کم ۱۹ مورد از ۵۲ موردحمله شیمیایی در داخل و اطراف موصل بوده اما ارزیابی‌ها نشان‌دهنده کاهش حملات پیش از حمله به شهر تحت رهبری نیروهای عراقی است»

نظرات
آخرین اخبار