کد خبر: 4689
تاریخ انتشار: 2 آذر 1395 - 09:54
وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا گفت، دونالد ترامپ «خاص‌ترین» رئیس‌جمهوری در طول تاریخ آمریکاست؛ چراکه این میلیاردر جمهوری‌خواه به هیچ گروه خاصی وابسته نیست...

فراتاب - گروه بین الملل: وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا گفت، دونالد ترامپ «خاص‌ترین» رئیس‌جمهوری در طول تاریخ آمریکاست؛ چراکه این میلیاردر جمهوری‌خواه به هیچ گروه خاصی وابسته نیست. «هنری کیسینجر»، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه با برنامه «جی‌پی‌اس فرید زکریا» در شبکه سی.ان.ان گفت: این رئیس‌جمهوری منتخب، خاص‌ترین فردی است که من در طول عمرم دیدم. او هیچ مشکلی که مانعی بر سر راهش باشد، ندارد. ترامپ هیچ وابستگی به گروه خاصی ندارد؛ چراکه براساس استراتژی خودش رئیس‌جمهور شده است. کیسینجر که در دوران ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون»، وزیر امور خارجه بوده، پنجشنبه گذشته در نیویورک با ترامپ دیدار و گفت‌وگویی در مورد سیاست خارجی داشت. او گفت: «ترامپ اگر اصراری به اجرای تمام وعده‌های انتخاباتی‌اش ندارد، نباید آن‌ها را حفظ کند.» این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی گفت: «اگر ترامپ خودش اصراری ندارد، نباید کسی پافشاری کند که او را به موقعیتی که در کارزار انتخاباتی داشت، بکشد اما اگر ترامپ خودش اصرار داشت، پس‌ازآن قطعاً اختلاف‌نظرها آشکار می‌شود. کیسینجر و ترامپ پیش‌تر هم در ماه مه برای گفت‌وگو درباره سیاست خارجی و امور بین‌الملل دیدار کرده بودند.» کیسینجر گفت: «گمان می‌کنم ما باید به او فرصت بدهیم تا اهداف مثبتی که ممکن است داشته باشد، توسعه دهد و آن‌ها را به بحث بگذارد.»

کسینجر در پاسخ به این سؤال که توصیه شما برای ترامپ در دیدار احتمالی او با ولادیمر پوتین چیست، گفت بین توافق های تجاری و توافق ها در عرصه سیاست خارجی، تفاوت وجود دارد. توافق های تجاری معمولاً بین گروه هایی صورت می گیرد که هدف مشترک دارند یا دنبال مهار یک بحران هستند. در این مواقع، آنها برای رسیدگی به مشکلات خود به توافق می رسند و دیگر هرگز با یکدیگر روبرو نخواهند شد. با وجود این، در عرصه سیاست خارجی بارها با اشخاص یکسان روبرو می شوید. بنابراین، در اینجا بحث یک توافق یا معامله در میان نیست، بلکه باید توافقی ایجاد کرد که زمینه ساز توافق های بیشتر در ادامه راه شود. 

وی افزود: «پوتین اولاً تحولات دنیا را یک پیروزی برای آمریکا در جنگ سرد نمی داند، بلکه آن را اقدام خودجوش مردم روسیه برای رهایی از کمونیسم می داند. به عقیده ولادیمر پوتین، آمریکا از این واقعه بهره برداری کرد و خطوط دفاعی خود را از مرکز اروپا به هزاران کیلومتر جلوتر و فاصله پانصد کیلومتری مسکو منتقل کرد. بنابراین، آزمون پیش روی دولت آینده این است که آیا می‌توان با پوتین بر مبنای پیش فرضی که او کاملاً جدی تلقی می کند، گفتگو کند؟ به عقیده من، شعارهای دولت پیشین (دولت اوباما) در قبال پوتین بیشتر جنبه دلجویی داشت.»
کیسینجر گفت نکته غیرمنتظره درباره مبارزه انتخاباتی ترامپ این است که او قطع نظر از فشارها، بر راهبرد خود اصرار داشت. اکنون او باید دنبال ایجاد راهبردی ماندگار باشد؛ راهبردی که به نگرانی های مطرح در دوران مبارزه انتخاباتی پاسخ دهد و با برخی از مهم ترین مفاهیم مطرح در عرصه سیاست خارجی آمریکا مرتبط باشد. به رغم همه انتقادهایی که در دوره بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد، این عمدتاً آمریکا بود که صلح و آزادی را در عرصه جهانی حفظ کرد. بنابراین، این مأموریت نهایی باید حفظ شود، گرچه این کار باید به شکل متفاوت و احتمالاً با جسارت کمتر در مقایسه با دوره های پیشین صورت بگیرد. 
نظرات
آخرین اخبار