کد خبر: 4687
تاریخ انتشار: 1 آذر 1395 - 09:47
وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که دی میستورا پیشنهاد خودمختاری شرق حلب را داد که ما کاملا با آن مخالفت کردیم زیرا این اقدام موجب کاهش حاکمیت ملی دولت سوریه در اراضی کشور می شود.

به گزارش فراتاب به نقل از روسیا الیوم، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در دمشق در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد.

«ولیدالمعلم» در سخنانی در جریان این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: دی میستورا پیشنهاد خودمختاری شرق حلب را داد که ما کاملا با آن مخالفت کردیم. زیرا این اقدام موجب کاهش حاکمیت ملی دولت سوریه در اراضی کشور می شود. دی میستورا همچنین اعلام داشت که ضمانتی در اختیار ندارد و برای کمک به ازسرگیری مذاکرات سیاسی کاری از دستش بر نمی آید.

وزیر خارجه سوریه در همین زمینه بیانیه داشت: ما پیشنهاداتی را به عنوان جایگزین به وی ارائه دادیم که به عناصر مسلح برای خروج از نقاط حضورشان به هر جایی که دوست دارند، اجازه می دهد و بر ضرورت خروج تروریست ها از شرق حلب برای پایان دادن به رنج ها و آلام مردم این منطقه توافق کردیم. واشنگتن از عناصر کردی برای آزادی الرقه از داعش استفاده می کند.

وی در همین راستا بیان داشت: با اعلام آتش بس در ۳ نوبت متفاوت، فرصتی را ایجاد کردیم تا شهروندان از حلب خارج شوند اما تروریست ها از خروج شهروندان جلوگیری کرده و گذرگاه های عبور آنها را هدف قرار دادند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تمجید از اقدامات سربازان عراقی در جریان عملیات آزادسازی موصل خطاب به نیروهای عراقی تاکید کرد: نبرد شما علیه داعش نبرد ما است. همچنین نباید اجازه داد عناصر تروریستی داعش از موصل وارد اراضی سوریه شوند. زیرا این انتقال، بسیار خطرناک است.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: کلید تصحیح اشتباهات آمریکا، توافق میان واشنگتن و مسکو برای مبارزه با تروریسم است. درخواست ما از دولت جدید آمریکا، مهار کردن کشورهای حامی تروریسم در منطقه است. در حال حاضر زود است که درباره سیاست دولت جدید آمریکا در قبال سوریه سخن بگوییم.

وی در همین زمینه افزود: باید با تروریست های مورد حمایت ترکیه با قاطعیت برخورد کرد و حمایت آنکارا از عناصر مسلح بر کسی پوشیده نیست. مداخله ترکیه در شمال سوریه مورد پذیرش نیست و با حضور هرگونه نظامی خارجی در کشور خود مخالف هستیم. زمانی که سوریه و مصر با یکدیگر باشند، امت عربی خوب است و چیزی نمانده تا امور مربوط با روابط طرفین به حالت طبیعی خود بازگردد.

ولید المعلم عنوان کرد: از هر شهروند سوری که قصد بازگشت دارد، استقبال می کنیم؛ حتی اگر به صورت غیرقانونی خارج شده باشد. تصمیم ما بازگرداندن زندگی به حلب به صورت کامل است و اهالی خود در شرق حلب را از چنگ تروریست ها آزاد می کنیم.

منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار